Hoe kan ik problemen van mijn vriendin loslaten?

Hoe kan ik de problemen ( eetstoornis, geld, stemmingswisselingen ) van mijn vriendin loslaten zonder haar in de steek te laten? İk twijfel niet of ik met haar wil zijn, alleen verzand ik vaak in problemen die alleen zij kan oplossen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (10)

Als ze jouw vriendin is, en je houdt van haar, dan kun en mag je haar problemen niet loslaten. Als zij het moeilijk heeft, moet je haar daar in steunen door dik en dun. In een relatie ben je één. Ze heeft jouw steun nodig! Juist die van jou!
Zij heeft niet zelf gekozen voor die problemen, en als je van haar houdt sta je voor haar klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Je bent veel beter in staat te ondersteunen wanneer je haar problemen niet de jouwe maakt. Doe je dat wel dan ga je er allebei aan onderdoor en kan hij helemaal niets meer voor haar betekenen.
Ik geef nooit minnen trouwens
Hulp zoeken en goed voor jezelf zorgen. Er alleen op uit met vrienden. Zorgen voor een leven naast haar problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriendin heeft dringend hulp nodig van een professioneel iemand. Je mag haar steunen, maar bepaal heel goed je eigen grenzen. In mijn familie zijn veel mensen met psychische problemen. Als dat bij haar ook zo is, dan zal je heel goed je eigen grenzen moeten bewaken. Mijn ervaring is: Je kan er alles instoppen, maar je krijgt maar heel weinig terug.
Dit zal misschien hard bij je overkomen, maar dit is mijn ervaring na 54 jaar omgang met een psychische problemen familie.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien helpt dit je :
als iemand in een diepe kuil gevallen is, en je wil hem helpen, heeft diegene er heel weinig aan, als jij óók in die kuil springt...

Help waar je kunt, maar realiseer je echt heel erg goed, dat het háár problemen zijn, waarvoor ze zelf verantwoordelijk is.

Ze zal pas hulp krijgen, als ze hulp vraagt.
Dus haar eetstoornissen en haar stemmingswisselingen zijn via huisarts en doorverwijzing professioneel aan te pakken, en er zijn instanties voor mensen met financiele problemen.
Maar pas als zí'j haar problemen als echt grote problemen ziet, zal ze hulp gaan zoeken.

Dus blijf op de rand van haar kuil staan, en zorg, dat je vriendschap geen éénrichtingsverkeer wordt, waarbij jij de gever, en zij alleen de 'neemster' is.
Dat houd je nl. niet vol, en dit is nou jóúw eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
dikke + nieuwsgierig.
Je kunt aangeven dat jij niet in staat bent haar problemen op te lossen omdat je de macht daarvoor niet hebt. Alleen zij is verantwoordelijk voor het omgaan met haar probleem. Op het moment dat jij dingen overneemt, dan haal je de verantwoordelijkheid bij haar weg. Wat je wel kan doen is haar ondersteunen in de randvoorwaarden die haar kunnen helpen om goed de problemen te hanteren. Dat kan ruimte geven voor hulpverlening zijn, haar ondersteunen in het door haar zelf bijhouden van een discipline, kijken of zij aan zichzelf wil stellen, bv in uitgeven van geld en aan haar vragen welke rol je hierin kunt spelen. Als zij die bedenkt dat ligt de verantwoordelijkheid toch bij haar. Dat geldt ook voor eten. Veel wijsheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer haar te begeleiden bij alles, ze kan je hard gebruiken! Ga er alleen niet zelf aan onderdoor en blijf goed op jezelf letten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit niets blijkt jullie leeftijd..en die is voor de beantwoording van jouw vraag toch wel van tamelijk groot belang.

Ik ga er hier maar even vanuit dat jullie beide tieners zijn..

Als je vriendin een eetstoornis, almede stemmingsstoornissen én financiële problemen...ben ik bang dat jullie samen ten onder gaan als zij/jij niet de hulp van een deskundige inroept.

Alleen al haar eetprobleem kan heel haar omgeving..jou inclusief tot wanhoop brengen.

Hoe meer je van haar houdt..hoe meer jij je haar verdriet aantrekt en dus groter het risico samen aan haar problemen ten onder te gaan.

Steunen kun je haar wèl.. ik vind zelfs dat je dat moet doen..want ze heeft jouw hulp meer nodig dan die van wie ook...Jouw hulp..naast die van een arts, uiteraard..

Geef haar maar alvast een warme knuffel van mij, hè?

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+
Jouw vraag zit vol liefde naar jouw partner. En je vraagt je af hoe jij haar problemen los kan laten. Eigenlijk geef je zelf het antwoord al; jouw vriendin HEEFT problemen , jouw vriendin IS NIET ZELF de problemen. Dus wanneer je haar problemen loslaat, laat je haar niet in de steek. Je houdt ook niet van haar problemen, maar van haar.
Vraag jezelf af of jij haar helpt door haar problemen de jouwe te laten worden. (dan zijn er 2 met problemen). Je merkt zelf al op dat hoe je het nu aanpakt niet goed is voor jou, je verzandt erin. Kijk waar zij en jij meer aan hebben, wees er voor haar maar ook voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
mooi gezegd +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks!
Jouw vriendin heeft ernstige psychische problemen. ZIJ zal daar hulp voor moeten zoeken en zij zal haar verantwoordelijkheden moeten nemen. Als ze dat niet doet, dan zul jij doodongelukkig worden want dan verandert er niets. Je kan iemand steunen maar dan moet die persoon er wel zelf alles aan willen doen om te veranderen. Wil die persoon dat niet, dan kan je beter weggaan. Hard maar waar. Anders zet je jezelf je leven lang opzij, en dat mag je jezelf niet aandoen. (en zij mag dat niet van jou vragen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
ja, +
Probeer je vooral te realiseren dat je haar vriend bent. Vaak verzeil je in een soort hulpverlenerspositie, een therapeut, en dat bedoel ik heel vriendelijk want zoiets ontstaat uit de diepe liefde die je voor haar voelt. Maar je bent dus absoluut niet die therapeut, die hulpverlener. Je bent haar vriend. Stel je als zodanig op. Als je dat innerlijk kan omswitchen is het iets makkelijker om haar problemen bij haar te laten en haar te ondersteunen als ze iets aan al die problemen gaat doen. Zorg intussen goed voor jezelf, doe leuke dingen die jou opladen zodat je er weer voor haar kan zijn als vriend als het nodig of gewoon leuk is. Wil ze niets aan haar problemen doen, denk dan goed na voor jezelf of je echt zoveel van haar houdt dat het je niets kan schelen of je er ooit iets voor terug krijgt. Als je je dat bewust bent en je ogen dan nog steeds blijven stralen als je bij haar bent, ben je een bijzonder mens, maar je bent even bijzonder als je voor jezelf kiest omdat je weet dat je dat niet vol kan/wil houden. Dan ben je minstens zo moedig.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord - dikke +