hoe kan ik het beste reageren op mijn schoonmoeder?

ik heb een super lieve vriend maar een schoonmoeder waar niet meej te praten valt! Ze weet altijd alles beter moet altijd in het middelpunt staan heeft alles kan alles! Maar nu komt het ze is 53 zit vanaf haar 29ste thuis krijgt hulp in de huishouding, ma ze kan alles dit soort mensen heb ik een hekel aan en ik weet niet hoe ik ermee moet omgaan... Ik probeer zoveel mogelijk ja en amen te zegge voor mijn vriend ma eens houd het op!

Toegevoegd na 11 uur:
ik zal even een voorbeeld geven wat er is gebeurt:
ik zou verse kippensoep maken, ik had mijn schoonouders ook uitgenodigd om te komen eten, vroeg ze me hoe ik die soep had gemaakt. ik haar dat uitgelegd zei ze nee ik kom niet want van die soep wordt je ziek! ik zo ja sorry hoor maar zo heeft mijn opa het me geleerd en hij is kok geweest, nee zegt ze kippensoep moet 1 hele nacht in het zoutwater liggen alles eet ik het niet ik zeg ja oke volgende keer beter daag. ik bedoel hoe zielig kun je zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Sorry - beetje lange tekst.

Volgens mij heb je wat te doen. Dit ga je niet volhouden.
Nu weet ik niks van jou en maar een beetje van je schoonma dus grote kans dat ik er naast zit. Wat ik weet: dit soort patronen tussen mensen zijn absoluut niet gemakkelijk – zeker niet om te veranderen. Maar voor je gezondheid moet je er toch iets aan doen.

Je hebt altijd het recht om je grens aan te geven. Dus af en toe eens ‘stop’ zeggen moet kunnen. Letterlijk: “Stop, laat mij dit maar zelf doen.” Of “Ik wil dit graag even zien op tv, kan dat?”
Wellicht zal ze er in het begin van opkijken – misschien zelfs gekwetst reageren. Dat is begrijpelijk toch? Die ruimte kan je haar gunnen. Ga niet in discussie of verdediging maar probeer duidelijk te maken waar jij behoefte aan hebt. Dat begint letterlijk met ‘ik’: “Ik heb behoefte aan ruimte en wil graag mijn eigen kippensoep maken. Die hoef je niet te eten maar kom dan voor de rest van het eten en de gezelligheid.”
Het kan best lang duren voordat je daar respect voor krijgt. Dus heb geduld.

Je schoonmoeder kent jou vanaf je 16e, toen was je nog kind. Nu ben je vrouw met een huishouden. Maar die verandering hebben jullie niet meegemaakt. Het is jouw huishouden – houd dat vast. Jij bent de baas. Het is jouw huis, jouw vent en jouw kippensoep. En je heb alle recht daar de regie over te houden – als het belangrijk is, niet de hele tijd natuurlijk want dan word jij dominant.
Pas op dat je geen commentaar levert op het gedrag van je schoonma. Dat gaat niet werken, je bent geen hulpverlener. Sterker nog, vermijd ook dat soort gedachten. Je weet niet of ze onzeker is, of bang of last heeft van hormonen. Zodra je dat soort interpretaties bedenkt, geef je haar ook geen schijn van kans meer zichzelf te zijn – dan wordt ze in jouw gedachte wat jij denkt dat ze is en kan ze ook niet meer anders. Dus doe dat niet.

Langzaamaan, dan breekt het lijntje niet – zorg dat je contact met haar houdt en ga er regelmatig voor zitten om haar aandacht te geven en serieus naar haar te luisteren. Het gaat er alleen maar om dat jij meer ruimte krijgt. Als het je lukt om in een maand 5% meer ruimte te krijgen, ben je op de goede weg.
En misschien is er tegen die tijd ook eens een kans om te zeggen wat jij voor een schoondochter zou willen zijn: een klein bescheiden vogeltje of een vriendelijke, zorgende vrouw die er voor zorgt dat je schoonmoeder zich bij jullie thuis kan voelen.

Zoiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat, als je echt van je vriendje houdt, ermee zou moeten leren leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf wegcijferen, opofferen, in de schaduw stellen, klein maken, amputeren en wat dies meer zij.
We hadden toch een paar emancipatiegolven achter de rug? Met assertiviteit, je grenzen aangeven en je plek innemen enzo.
tja je leeft met je vriend en niet met haar. het is nou eenmaal zou dat je de familie er gewoon bij krijgt.
aan je schrijftaal kan ik opmaken dat je 16 bent.
en er nog vele schoonmoeders zullen volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dan dat je ook tegenover je schoonmoeder gemakkelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, als je nu ook zo op je schoonmoeder reageert .. ..
accepteren en er mee leren leven. als ik het zo hoor is het een eigenwijs type die zelfs nog boos zal worden als jij gelijk hebt :) ik verwacht wel van een goede vriend dat hij een luisterend oor is naar je. en niet vergeten ouderen worden kinderen. oh jah en probeer haar het gevoel te geven dat je haar kind niet afpakt of beter voor hem bent dan haar geef haar vaker gelijk zonder te discuseren en doe maar alsof je interesse hebt in wat ze zegt. dan zal ze denk ik ook een beetje bij draaien. good luck.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel mogelijk uit de buurt blijven en zo min mogelijk discussies met zo'n type aangaan.
13 jaar geleden
Uiteindelijk werkt het best gewoon mijden. Als je relatie goed is, hoef je niet per definitie een goede relatie met je schoonmoeder te hebben. Als het niet klikt zal ik het gewoon zo laten. Hoe meer je je best doet, hoe gefrusteerder je wordt. Wat niet is, is niet. Stop je energie in zaken waar je wel vrolijk van wordt i.p.v. het in zaken te stoppen die alleen energie kosten. Sterkte !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriend is een zoon van je schoonmoeder dus .... Heeft hij in basis niet de eigenschappen van zijn moeder ? Misschien zie dat nu nog niet maar later wel.
13 jaar geleden
Toch maar proberen om de lieve vrede te bewaren, al doe je het maar voor je vriend. Dat mens is nu eenmaal zo, daar kun jij niets aan veranderen. Blik op oneindig, gedachten op nul als ze weer een verhaal begint over hoe goed ze is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig... Je kunt zo iemand echt niet veranderen, dus het enige dat je kunt doen is je eigen reactie erop veranderen. Hoewel ik begrijp dat dit best een lastig geval is, omdat je haar bijna niet uit de weg kunt gaan, kan het wel schelen om op een positieve manier te denken.

Je kunt bijvoorbeeld denken dat ze vast niet gelukkig zal zijn om alleen thuis te zitten en zit op geen enkele manier nuttig te kunnen maken voor anderen (zoals de meesten van ons b.v. hebben in hun werk of het opvoeden van kinderen enz.). Er is niemand die op haar wacht en blij is als ze iets voor hem of haar oplost. Ze zou best wel eens een laag zelfbeeld kunnen hebben, als ze steeds het gevoel heeft zich zo te moeten bewijzen.

Je kunt proberen op deze manier te denken, maar doe het dan niet op een boze manier ("Ze is ook zo onzeker dat ze de hele tijd zit op te scheppen!") maar op een mededogende manier. Als je je hart voor iemand kunt openen, kan dat een enorm verschil maken.

Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sluit me aan bij Dirkhth. 1 aanvulling:
Je kan haar vertellen wat haar reacties op jou, met je doen. Zolang je ook dat maar bij jezelf houdt, en in het oog houdt wat je voor positiefs zou willen bereiken met haar. Dus: "Joh, ik krijg een rotgevoel van je commentaar op mijn kippensoep. Dat wil ik helemaal niet; ik vind het veel fijner als we het leuk met elkaar kunnen hebben. Als jij nu eens laat zien hoe jij altijd jouw kippensoep maakt, en ik hoe ik de mijne maak, dan kennen we straks allebei 2 verschillende kippensoepen én hebben we een gezellige middag!" of zo.