Dat kan je eigenlijk niet weten.
Je bent niet direct een slechte moeder als je streng bent.
Meestal juist goed.
Eigenlijk gewoon eten geven, en al die basisdingen.

Toegevoegd op 09-06-2009 19:47:14
Ook liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een goede moeder als je ze een warm en veilig gevoel kunt geven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je daar pas achter komt als je kind(eren) groot is/zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet niemand want een jan modaal opvoeden wil je toch ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je jezelf de vraag niet stelt OF je een goede moeder bent, ben je een goede moeder ;)

Elke goede moeder twijfelt weleens, juist omdat ze het goed wil doen. En dat is eigenlijk voldoende. Ik kan alle zorgbehoeften van een kind wel opnoemen, maar dat dekt de lading niet. Moederinstinct spreekt voor zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een goed moeder als je ook streng durft zijn en consequent in je opvoedingsprincipes.En later zullen ze dan ook grootmoedig toegeven, wees gerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je kinderen niet totaal verknipt, ze geen basale primaire levensvoorwaarden onthoud en altijd en bij alles uit basis van liefde met ze omgaat - ook als ze eens een keer niet zo lief zijn - ben je denk ik een goede moeder. Vooral als je er wel eens aan twijfelt of je het goed doet; dat hoort er denk ik bij.

Opvoeden is primair voorleven, en zolang je een oprechte opvoeder bent (niet perse van het vrouwelijk geslacht) die doet wat hij zegt (en niet probeert zijn kinderen dingen te laten doen die hij zelf ook niet doet en vice versa). Zo zou ik volstrekt ongeloofwaardig zijn als moeder als ik mijn kinderen zou vertellen dat het niet goed is meer dan een half uurtje per dag te computeren....

Als je kinderen complimentjes krijgen van anderen, en ze hun minder wenselijke gedrag netjes voor thuis bewaren, als ze zich kunnen handhaven in een behoorlijk gecompliceerde wereld, als ze hun eigen beslissingen leren nemen en hun eigen problemen leren oplossen, dan heb je het denk ik goed gedaan.

Een goede moeder is dus niet per definitie een alles opofferende moeder. Een goede moeder is niet een moeder die haar kinderen nooit straft, of ze overal tegen beschermd en al hun wensen vervuld. Een goede moeder is niet Hotel Mamma waar de kinderen zich niet van los kunnen en willen maken.

Vroeger was je een goede moeder als je kinderen schone kleren aanhadden en een hap te eten kregen. Zo 'makkelijk' kom je er vandaag in de publieke opinie niet meer mee weg. Maar voor het kind zélf, is een zeventje goed genoeg hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als je kinderen complimentjes krijgen van anderen, en ze hun minder wenselijke gedrag netjes voor thuis bewaren, .." Zoo herkenbaar..! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan - weet ik uit ervaring - ook héél andersom. Waar kinderen zich veilig voelen en weten dat ze niet worden afgewezen, laten ze zich gaan danwel van hun slechtste kant zien. En als dat niet thuis is, is er iets heel erg mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zou betekenen dat ze zich thuis in ieder geval helemaal niet veilig voelen. Ik ben het met je eens. Ik ben vereerd om als ouder het "ongewenste" gedrag mee te maken. (En gelukkig krijg ik wat de jongens betreft ook complimenten van anderen.)
Vandaar "zooo herkenbaar". :)
Opvoeding is heel belangrijk en je kinderen moeten gezond zijn (voeding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een paar basisregels kom je al een eind:

- Geduld
- Oprechte interesse in de interesses van het kind
- Altijd openstaan voor vragen en aandachtig luisteren
- Niet verwennen, maar ook op tijden niet te gierig zijn met cadeautjes.
- Steun. Nooit om een hobby of vriendje uitlachen. Beslissingen respecteren.
- Fouten kunnen toegeven. Ook moeders maken fouten.
14 jaar geleden
Dat je een goede moeder bent, dat weet alleen jij, die de moeder bent... En dan weet je ook of je goed doet tegen de kinderen...

En als je twijfelt of je een goede moeder bent, dan is dat meestal een indicatie dat je dat dus niet bent... En als je twijfelt of je de kinderen goed doet, evenzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je juist als goede moeder af en toe twijfelen en kritisch kijken of je het echt wel goed doet. De liefde voor je kind kan je blind maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kritisch kijken mag zeker, en is zeer gewenst, maar ga jij dan twijfelen aan jezelf?
Liefde voor je kind kan je blind maken klopt, maar daarom ga je het nog niet fout doen...
Als jouw genen worden gemengd met goede genen en succesvol nieuw leven voortbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kinderen zich netjes gedragen, nimmer mensen belachelijk maken en goed zijn en opkomen voor hun medemens. Omdat ik er sterk in geloof dat je om je (leef)milieu moet geven zodat je medemens zich prettig kan voelen (kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit (zoveel mogelijk mensen op deze aardbol proberen te proppen)), voeg ik dit toe: als je kinderen ook opkomen voor 't milieu (dus ook links stemmen, zodra ze 18 zijn). Dan ben je een goede moeder.
Da's dan mijn persoonlijke mening, natuurlijk.
Enfin... Een moeilijke taak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een goede moeder als je naar je mogelijkheden goed voor je kinderen zorgt. Punt. Dat staat nog helemaal los van een rationele, objectiverende beoordelingskwestie op criteria. En waarschijnlijk zeer verrassend: je bent een goede moeder als je erkent dat jij je kinderen niet kunt geven wat ze nodig hebben en (een deel van?) de opvoeding van je kinderen (dus) bewust uitbesteed aan anderen, en wil leren en leren. Het belang van de kinderen dien je eerst centraal te stellen, maar dat staat niet los van je "eigenbelang" dat de bron daarvan is. Gaat dat "eigenbelang" overheersen, dan zit je echt fout en dan moet je 'verbetering' zoeken. En dan ook: laat je niets wijsmaken over 'de profeet van de dag' die zijn zakken spekt met onzin-gelegenheid-expertise over "hoe het moet". Gebruik er van wat toepasbaar is maar laat je niet overmatig psychologiseren. Vrouwen krijgen om de meest uiteenlopende redenen kinderen. Zorg er zo goed mogelijk voor als je kan en als dat niet lukt of als dat tekort schiet: zoek hulp om te bewijzen dat je die goede moeder blijft. Draag de verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de vraag moet stellen twijfel je zelf blijkbaar.
Maar dat hoeft niet.
Het geeft ook aan dat je er mee bezig bent en dan denk ik dat je wel een goede moeder bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor opvoeden van kinderen worden geen cijfers gegeven. Dit is maar goed ook, want het vergelijkingsmateriaal is nooit hetzelfde. De ene moeder is de andere niet en ook het ene kind is het andere niet. Natuurlijk zijn er een aantal dingen die wel meetbaar zijn: de verzorging die het kind krijgt; de liefde en aandacht die het kind krijgt; en de mate van ontwikkelingsstimulering die het kind krijgt. Toch kan een kind onhandelbaar zijn als deze aspecten allemaal in voldoende mate aanwezig zijn. Er wordt dan naar de moeder/ verzorger gewezen, terwijl deze ontzettend haar best doet en zelf ook twijfelt aan haar capaciteiten.
Een goede moeder kan dus ook een onhandelbaar kind hebben, net zo als een slechte moeder best een gehoorzaam braaf kind kan hebben.
Een goede moeder probeert niet haar gebrek aan tijd af te kopen met cadeautjes of geld. Ook geeft zij niet uit gemakzucht haar kind altijd de zin. Zij wikt en weegt, maar alles in het belang van het kind.
Toch moet een goede moeder ook niet zichzelf wegcijferen of zichzelf op te offeren. Het is een kwestie van zoeken naar de juiste balans.
Een goede moeder is een moeder:die haar kind goed verzorgt; aandacht heeft voor haar kind; het kind begeleidt om volwassen te worden; het kind begeleidt om een sociaal mens te worden; die het kind voldoende ruimte geeft voor persoonlijke ontwikkeling; etc.
Een goede moeder is eigenlijk een moeder die het beste met haar kind voor heeft en dit op een goede manier gestalte weet te geven. Maar deze moeder moet ondanks haar liefde voor het kind toch proberen objectief naar het kind te kijken om te zien of het op zowel lichamelijk als geestelijk vlak wel goed met het kind gaat. Indien dit niet zo is, moet zij stappen ondernemen om dit kind zo goed mogelijk te helpen. Dus als het kind ziek is, of bepaalde problemen heeft, moet zij hier oog voor hebben en niet haar ogen sluiten en het kind helpen. Indien nodig moet zij ook hulp van derden (consultatiebureau, huisarts, school, tandarts,etc) inschakelen.
Kortom: Een goede moeder moet het beste met haar kind voorhebben en ook zo handelen. Door een veilig en vertrouwd gevoel moet een kind de ruimte krijgen om zich thuis te kunnen uiten en zich te ontwikkelen. De moeder houdt en gelooft onvoorwaardelijk in het kind en wil het in goede en slechte tijden op alle vlakken helpen.