Hoe kan je omgaan met mensen die je wat vragen en dan halverwege het antwoord een nieuwe vraag stellen?

Ik vind het irritant omdat het gehaast gaat en ze niet mijn hele verhaal uitluisteren.

13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dit soort stoornissen in de communicatie ligtggen vaak bij de zender EN de ontvanger. Het kan zijn dat de ontvanger totaal niet luistert op een te uitgebreid antwoord op een beleefdheidsvraag (hoe gaat het ?), of juist door wil vragen vanwege belangstelling voor het onderwerp (wat ook als een onderbreking kan voelen maar dat niet per se is).

Maar kijk ook goed of je niet meer wilt zeggen in je antwoord dan de vraag was, anders kan de ontvanger zodra hij zijn antwoord 'binnen heeft' overstappen op de volgende vraag, terwijl jij nog (voor hem niet noodzakelijke) toelichting wilde geven. Die neiging heb ik zelf nogal eens....

Bedenk dus goed wie je gesprekspartner is (stelt hij beleefdheidsvragen of wil hij echt iets van je weten), en overweeg wat hij ongeveer als antwoord wil (en dat is niet altijd het feit zelf plus een hele uitleg of geschiedenis, hoe irritant dat ook is).

Inmiddels ben ik zelf vermoedelijk mijn gesprekspartner alweer kwijt,.....en da's dan ook een beetje mijn eigen schuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Gewoon door gaan met je antwoord. Pas wanneer je klaar bent met je antwoord vraag je: "En wat was je andere vraag?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand je vraagt hoe het met je gezondheid is, en je bent bezig te antwoorden, en na een halve minuut wordt er gevraagd of je gisteren lekker hebt gegeten, dan is dat behoorlijk irritant. Zo iemand luistert niet.

Maar het kan ook, dat iemand juist heel goed luistert, heel belangstellend is, en je juist daarom onderbreekt, met een nieuwe vraag die verband houdt met de vorige vraag. Voor je verder gaat, wil die persoon gewoon eerste even wat duidelijkheid over wat je tot nu toe hebt gezegd.

Een nieuwe vraag stellen, hoeft dus niet per se negatief te zijn. Verder ken ik je natuurlijk helemaal niet, maar als je heel lange antwoorden geeft, (3 kwartier of zo) dan wil het ook nog weleens voorkomen, dat mensen met een nieuwe vraag komen, om in vredesnaam maar van het enorm lange antwoord op de 1e vraag af te zijn. ;-)

In een conversatie met iemand, waar je een goede verstandhouding mee hebt, kun je rustig vragen of je je antwoord even af mag maken, omdat je er anders dol van wordt. Op vragen van mensen, met wie je geen goede verstandhouding hebt, moet je misschien maar helemaal niet antwoorden of uiterst kort. In beide gevallen zijn dan de problemen verholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen vind dit irritant denk ik.
Mij gebeurde het laatst ook. Midden in mijn antwoord werd ineens een totaal andere vraag gesteld.
Ik zei toen; 'Waarom stel je die vraag als het antwoord je toch niet interesseert? Je hebt volgens mij niets aan een half antwoord. Ik vind het zeer onbehoorlijk".
Er werd onmiddellijk excuus aangeboden door de vraagsteller! ;)
amc
13 jaar geleden
Het grootste probleem met intermenselijke communicatie blijkt te zijn: het luisteren.

Luisteren bestaat uit: belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je luistert, vragen stellen en feedback geven. Luisteren lijkt vanzelfsprekend, maar kun jij het zelf goed?

Tijdens jouw verhaal, ontstaan er bij de vraagsteller weer allerlei nieuwe vragen. En die kan hij/zij dan niet voor zich houden. Op zichzelf is dat niet vreemd.

Hoe je daar mee omgaat hangt natuurlijk sterk af van de relatie die je met je gesprekspartner hebt.
Tegen sommige mensen kun je gewoon zeggen: "wacht nou even tot ik klaar ben" en met andere mensen moet je subtieler om gaan.

Daar is geen algemene regel voor, hangt af van de situatie, het gesprekonderwerp, de mensen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus + Ook 5 jaar later nog een prima antwoord!
Een heel bekend gebeuren! Het lastige van deze vraag(overigens wel een goeie+)is dat je met ongeduldige mensen te maken hebt, die soms(niet altijd)in hun hoofd al een nieuwe vraag aan het samenstellen zijn, i.p.v te luisteren naar jou antwoord.

In zo'n geval, negeer even zijn vraag zodat je je kan concentreren op jou antwoord.

Als men echt niet kan luisteren, en je krijgt de indruk dat er verveling ontstaat (door desinteresse), dan is het beste even diep adem halen, de persoon uitleggen of hij bereid is te luisteren naar jou antwoord. Vaak maak je hem dan wakker door die vraag en kun je verder gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even dit, men is zich niet altijd bewust van het feit dat het irritant over "kan komen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik maak dat ook vaak mee. wat mijn trucje is: iemands arm even aanraken, of schouder, daarmee krijg je de aandacht snel op een subtiele wijze, de ander valt stil. en zeg vervolgens: mag ik even mijn antwoord/zin afmaken? mag ik even uitpraten? etc. vraag dat met een glimlach.

als het goed is werkt het gewoon. en dan, als je het antwoord hebt gegeven, zeg je: wat was je volgende vraag ook al weer?

besef dit: mensen hebben het vaak niet eens door dat het voor jou onprettig is, het beste is dus je grens hierin aan te geven, op een vriendelijke manier, zodanig dat ze zich bewust worden van hun gedrag.

de "aanraak" truc werkt ook als iemand je in de reden valt in zijn enthousiasme met zijn versie van het verhaal.

een een lichte aanraking krijg je meteen een soort echt contact, aandacht, zonder woorden!
probeer het eens!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ook zo iemand die overal doorheen klept. ik probeer het zelf in de gaten te houden maar dat lukt niet altijd. je kan er gerust wat van zeggen als je diegene vaker spreekt. als ik het in de gaten heb stop ik met mijn geklep en laat ik diegene alsnog uitpraten maar ik ben vaak met mijn gedachten al vooruit aan het denken ofzo en dan ga ik vast verder. slechte gewoonte van me....
dus gewoon iets van zeggen!! vaak weet diegene het van zichzelf ook wel denk ik!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de vragensteller er gewoon op wijzen dat je graag je antwoord wil afmaken.

Zoiets in de zin ven "Mag ik even antwoorden op je eerste van en dan wil ik je tweede vraag beantwoorden."

Meestal krijg je dan een excuus hoor.
Althans het valt mezelf op dat mensen vaak er zelf niet op letten.

Gr. JW