Meisjes eerder volwassen dan jongens?

Ik geloof hier niet in. EN als dit zo zou zijn dan is het relatief. En meisjes en jongens houden zich gewoon met compleet andere dingen bezig. Of kunnen jullie mij overtuigen?

Extra uitleg:
Ongelooflijk veel verschillende antwoorden! Maar ik denk dat Ruud, Marleen en Ruth het 't meest bij het rechte eind hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Nee. Meisjes zijn niet eerder volwassen dan jongens. Wanneer de jongens en meisjes het punt van 'volwassen zijn ' hebben bereikt, verschilt van persoon tot persoon. Wel zitten er soms tijdens deze 'reis' naar de volwassenheid soms enorme verschillen tussen jongens en meisjes.(Bijv meisjes hebben hun groeispurt over het algemeen vroeger dan jongens).
Geslachtsrijpheid heeft niets met volwassenheid te maken en de lichamelijke groei tot de volwassen lengte ook niet, noch het punt van het bereiken van de volwassen leeftijd (= meerderjarig zijn). 'Volwassen zijn' is dat een kind dat punt bereiken in de opvoeding dat het het in staat is om zijn eigen leven op een verantwoorde wijze in de hand te nemen. Dit punt is voor elk kind een uniek moment en valt niet als zodanig aan te wijzen, maar blijkt uit gedrag. Er zijn meisjes van 24 die dit punt nog niet bereikt hebben en jongens van 17 die dat punt wel bereikt hebben en andersom. Het heeft niets met geslacht te maken, wel met gedrag. Dit gedrag kan wel door externe factoren beïnvloed zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die zijn ernstig zieke moeder moet verzorgen op zeer jonge leeftijd en voor jongere broertjes en zusjes moet zorgen, of juist aan iemand die heel lang onder de plak van zijn ouders blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Zowel meisjes en jongens worden officieel volwassen op hun 18e.

Ik ben het met je eens dat ze gewoon met andere zaken bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik puur uit mezelf denkt, wou ik gewoon al vroeg volwassen zijn overal bij horen niet meer het blaag genoemd worden. Mee praten over belangrijke dingen. (oja ik ben dus een meisje)

Toegevoegd op 04-06-2009 18:34:56
oeps denk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het antwoordt lig puur aan het feit hoe de hersenen zich ontwikkelen.

soms zie ik 14 jarige jongens zich heel rebels gedragen, terwijl andere zich juist terugtrekken of sociaal omgaan met andere mensen.

hetzelfde geldt voor meisjes, ik heb sommige 14 jarige meisjes als volwassen gezien, maar ook hele kinderachtige meisjes van 18 jaar gezien.

zoals ik al eerder melde, het ligt aan de hersenontwikkeling. bij sommige mensen is dat sneller in de groei dan bij andere.

ook ligt het eraan of de individu alcohol of drugsverslaafd is, maar dat zijn weer secundaire factoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat scheelt minstens 2 tot 4 jaar...

Het is gewoon zo...Meisjes zijn met 11 al vaak geslachtsrijp, een jongen niet hoor...

Ik heb zelf kinderen, jongens en meisjes... Het is zelfs zo dat meisjes in de motoriek al sneller zijn, mijn dochter liep met 7 maanden, ze stond op en liep aan, zomaar ineens en ze liep onder te tafel door... (die zijn 70 centimeter hoog en ze is nu 19 en 1.83 centimeter, dus is niet klein van stuk)
Of ik jou kan overtuigen dat weet ik niet, maar ik zeg je hoe het is...

Meisjes zijn veel eerder volwassen dan jongens...

Kijk maar eens naar ouderschap en zwangerschap, veel jongens die voor de eerste keer vader worden, snappen pas wat ze te weeg gebracht hebben als ze hun genetische product in de wieg zien liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was 10. Maare ik zie de connectie met lopen bij 7 maanden niet. Puberteit en volwassen worden hebben immers met de hormoonhuishouding te maken. Lopen niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om gemiddelden... Er zijn ook meisjes in indonesië die voor het tiende jaar geslachtsrijp zijn... @deboender ik zeg dat meisjes zelfs in de motoriek sneller zijn dan jongens, vandaar dat voorbeeld met lopen met 7 maanden...
Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben vijf jaar lang de persoonlijkheidsontwikkeling gevolgd van 1300 tieners. Hieruit zou zijn gebleken dat meisjes tijdens de tienerjaren eerder een volwassen persoonlijkheid hebben dan jongens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja er zijn onderhand bijna 7 miljard mensen op de planeet. een onderzoek onder 1300 tieners lijkt me dan niet representatief voor deze mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eltigre begrijpt het concept van onderzoek duidelijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ergens beginnen, en laten we eerlijk zijn... 1300 tieners over zo'n lange periode, daar kun je toch wel enige conclusies aan koppelen?
Meisjes hebben eerder een volwassen persoonlijkheid dan jongens. Dit concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht nadat ze vijf jaar lang de persoonlijkheidsontwikkeling van ruim 1300 tieners hebben gevolgd.

Voor het onderzoek werd de tieners gevraagd zichzelf te beoordelen op vijf persoonlijkheidseigenschappen: vriendelijkheid, extraversie, zorgvuldigheid, openheid en emotionele stabiliteit.

"Meisjes ontwikkelen tijdens de tienerjaren eerder een volwassen en stabiele persoonlijkheid dan jongens.", aldus onderzoeker Theo Klimstra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bronvermelding, dus +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankudankudanku
Het schijnt dat meisjes in de puberteit zich wat sneller ontwikkelen dan jongens, op een aantal gebieden (denk aan de groeispurt, die komt bij meisjes vaak eerder). Op het gebied van persoonlijkheidsontwikkeling liggen ze op sommige punten ook voor. Dit geldt natuurlijk nooit voor alles, dus de stelling dat meisjes eerder volwassen zouden zijn dat jongens is te kort door de bocht. Het is maar net op welke punten je dit meet. Ook is het zo dat het per persoon nog verschilt.

Zoals je zelf al zegt, houden jongens en meisjes zich met andere dingen bezig en liggen ze om die reden ook op andere punten voor en achter in de ontwikkeling. Het zou best kunnen dat over het geheel genomen meisjes tijdens die leeftijd wat voor liggen.

Vrouwen willen nog wel eens beweren dat mannen nooit volwassen worden, maar dat is natuurlijk onzin. Vrouwen ergeren zich gewoon aan de kinderachtige humor van mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens. daarom is mijn man 21 jaar ouder dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn natuurlijk uitzonderingen... Maar jah :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch gezien begint bij meisjes de puberteit (de rijping van het lichaam EN de laatste groei/ontwikkelingsspurt van de hersenen) een jaar of twee eerder gemiddeld dan bij jongens. De ontwikkeling loopt niet sneller, maar ze lopen gewoon een jaartje of twee voor, waardoor ze ook een jaartje of twee eerder 'uitontwikkeld' en in die zin biologisch volwassen (letterlijk : helemaal gegroeid) zijn.

Of ze zich dan op die leeftijd ook volwassen gedrágen is natuurlijk een heel ander verhaal, omdat daar natuurlijk toch meer factoren meespelen dan alleen maar dat rijpen van dat lichaam en die hersenen. Opvoeding, de cultuur waarin je opgroeit, ervaringen uit je jeugd, heb je al jong veel meegemaakt enverantwoordelijkheden gekend of een lang-leve-de-lol-leventje geleid, intelligentie / aanleg, de taken die je als volwassene krijgt, je sociale netwerk etc.

In onze cultuur 'gedraag' je je volwassen wanneer je weloverwogen goede keuzes kunt maken en de consequenties van een eventueel verkeerde keuze kunt dragen en aanvaarden, je verantwoordelijkheden niet uit de weg gaat, structuur in je leven kunt aanbrengen, anderen respecteert (in de oude zin van het woord respect, niet in de nieuwe penose-betekenis van je hebt alles maar van me te slikken) en je eigen weg gaat zonder je te laten beïnvloeden door de groepsdruk die in de puberteit nog een belangrijke rol speelt.

Zo bezien, als ik dit zo opschrijf, heb ik in zijn algemeenheid een beetje de indruk dat mensen tegenwoordig wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg laat volwassen worden. Mannen én vrouwen, al worden veel vrouwen uiteindelijk in hun volwassen worden wel beinvloed op het moment dat ze kinderen hebben en daarmee verantwoordelijk worden voor een ander. Tel dat op bij het aantal alleenstaande moeders, en ik vrees het ergste voor het mannelijk gemiddelde :wink:.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het ook niet te "geloven" omdat het simpelweg een evolutionair FEIT is. Gebaseerd op het 'in stand houden van de soort'. Jouw compromis op voorhand over 'relativiteit' lijkt mij een handig cerebraal hersenspinsel naar believen toepasbaar. Het is gewoon zo en waarom zou je dat willen ontkennen? Het bewijs zie je overal om je heen bij de opgroeiende jongeren. Maar begrijp me goed: ik heb niet de wens jou te overtuigen, werkelijk. Er is alleen een groot verschil tussen mensen die alleen zien wat ze zelf naar behoefte construeren en mensen die het doen met de werkelijkheid. Andere vraag in het verlengde: waarom 'vallen' jonge meiden doorgaans op oudere jongens / mannen? Is ook in die zin evolutionair te begrijpen. Voor een goed begrip; het gaat hier over de lichamelijke èn de geestelijke volwassenheid voor het hoofdaandeel van de groep meiden en jongens.
Waarschijnlijk stap ik nu op overgevoelige feministisch geïnspireerde tenen, maar het wordt dan eens tijd voor een realiteitsconfrontatie. Nog een prikkeling: wetenschappelijk is aangetoond dat meisjes starten met menstrueren bij het bereiken van een bepaald lichaamsgewicht. En dat meisjes steeds jonger gaan menstrueren. Hoe kan dat nou toch, niet?! Als je de "draad te pakken hebt" valt een puzzel in elkaar, oftewel "pasj alsj jun het ziet begrijp jun ut".