Kunnen twee mensen een goede liefdesrelatie hebben als zij niet dezelfde talen spreken?

Wel zijn ze beiden bereid elkaars talen te leren en beleven zij er plezier aan om elkaar hiermee te helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
russisch gok ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is (nog) niks, hoor.
Maar ik vind hem wel heel, heel erg leuk, en hij mij duidelijk ook... Hij spreekt Russisch, maar doet zijn best om Nederlands te leren. Zijn Nederlands is in elk geval beter dan mijn Russisch... (De 10 woorden die ik spreek...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had er eerder een vraag over gesteld die was verwijderd... Ennehhh... Spaciba? (Ja, dat alfabet ken ik al helemaal niet... )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt allemaal wel hoor...keulen en aken zijn ook niet in een dag gebouwd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, nu niet te ver op de feiten vooruit lopen hoor...
itsme
13 jaar geleden
@11-gray: duik erin met volle overtuiging, en geniet ervan. Heb ik ook gedaan met mijn vrouw, hongaarse, en de taal is weliswaar een probleem maar dat is geen echt probleem. De cultuur is ook niet echt een probleem. De wil om het te overstijgen is veel belangrijker. Maar... jij bent artiest, en dus per definitie heb je last van een ego (don't shoot me for that!!). Als hij ook artiest is, heeft hij dezelfde instelling... en daar kan wel eens het echte probleem in zitten. Maar dat kan je toch voorlopig niet weerhouden van echt genieten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort relaties komen toch veel meer voor dan ik verwachtte, als ik zo de reacties en antwoorden zie. Het loopt zoals het loopt, gevoelens zijn er tenslotte niet om te onderdrukken. En itsme, ik zal je niet neerschieten hoor, hooguit een keertje prikken!
Hij is overigens geen artiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij een artiest in het geven van complimenten! Haha!
itsme
13 jaar geleden
:-) have fun...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb eens een relatie gehad met een meisje uit die regio.
Lief? ja!
Mooi? ja!
Betrouwbaar? Njet!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan, zo heb je ook betrouwbare en onbetrouwbare Nederlanders.
En nare, lelijke Russen, haha.

Het beste antwoord

Een liefdesrelatie kan zonder taal...

Maar een liefdesrelatie zoals jij hier bedoelt, ook. Het eerste contact is dus het zien van elkaar. En dan allebei hard aan het werk om er voor te zorgen dat je elkaar begrijpt en verstaat.

Het is wel moeilijk. Want vaak genoeg zijn er dingen die je elkaar moet of wilt uitleggen en dan gaat het eigenlijk om specifieke woorden om nuances te kunnen aangeven. En dat gaat in je eigen taal toch altijd het beste. Juist als je elkaars talen niet spreekt, dan betekent dat ook dat er sprake is van andere culturen, een andere levenwijze. En zeker daarbij is veel uit te leggen om elkaar te begrijpen.

Liefde overwint alles, is een spreekwoord.
Mar daar moet wel héél hard aan gewerkt worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja. Kijk maar naar de afgelopen aflevering van Grenzeloos Verliefd. En Nederlander gaat wonen bij een Indonesier, dacht ik. Die Indonees spreekt amper Engels. Met de relatie gaat het goed, er is een trouwdatum gepland!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk. Mijn oma en opa spreken allebei een verschillende taal.Maar zij zien elkaar heel graag. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een liefdesrelatie wel, want liefde kent geen taal.
Maar of ze op de lange termijn een duurzame relatie kunnen onderhouden is maar de vraag. Want zoals met iedere relatie draait alles om communicatie.

Zeker op oudere leeftijd is het heel lastig om een taal te leren en deze zo goed te beheersen dat je ook je gevoelens in die taal kunt uiten. En daar wringt het vaak ook. Het uiten van gevoelens kun je het beste in je eigen taal, of je moet die vreemde taal al voor je 11e jaar hebben geleerd. Daarnaast heb je vaak ook met cultuurverschillen te maken. In het begin vind je dat alleen maar leuk aan elkaar, maar op den duur kan dat verschil juist heel erg irriteren.

Maar niets is onmogelijk, het is alleen veel moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit mogelijk is. Ik heb sinds ongeveer een jaar een relatie met een Italiaanse man. In het begin sprak ik geen Italiaans, en hij nauwelijks Engels of Nederlands. Inmiddels spreek ik behoorlijk Italiaans, en hij de beginselen van Nederlands en Engels. Het is hard werken, en ook een stuk zwaarder dan een relatie met iemand uit je eigen land. Naast de problemen in de communicatie (het is vaak al enorm moeilijk je gevoelens en emoties in je moedertaal te uiten, laat staan in een vreemde taal) heb je ook nog eens het cultuurverschil. Maar elke brug overwonnen is er een, en juist door alle tijd en moeite die je in elkaar steekt kom je juist dichter bij elkaar, omdat je weet hoeveel je voor elkaar over hebt.
En via mijn Italiaanse vriend heb ik veel nieuwe Italiaanse mensen leren kennen die hier in Nederland wonen, waaronder twee gezinnen met Italiaanse man en Nederlandse vrouw, beiden dolgelukkig en met een prachtig gezin.
Echte liefde gaat verder dan taal. Maar elke relatie vereist energie en moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, zo'n persoonlijk antwoord! +
toen ik mijn man leerde kennen , verstonden we elkaar niet, met handen en voeten praten en veel gebaren...
nu 30 jaar later, praten we vaak over het begin, en dat we zo verliefd waren en nog zijn...
liefde kent geen grenzen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, Marion! +
Jazeker, mijn vriendin spreekt Turks, Nederlands, Engels en Japans en ik Spaans, Engels, Frans, Duits, Nederlands. Wij kunnen het prima vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar jullie delen dus wel een paar talen.
Misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd, maar mijn vraag ging meer over mensen die geen overeenkomstige talen spreken, dus wellicht problemen ondervinden bij verbale communicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh...zo had ik de vraag niet opgevat ;-) Als je geen gemeenschappelijke taal hebt, rest alleen de taal der liefde.
Je hebt tenminste 1 gemeenschappelijke aal nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet je dan met die aal doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertalen in een van de talen die je wel spreekt. Wel oppassen, want een aal is in het jodendom een onrein beest en voor shiitische moslims een twijfelgeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik zit hier hard te lachen! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahahaha, humor
Toen ik mijn vrouw leerde kennen konden wij elkaar niet verstaan zij sprak portugees en ik nederlands .
Maar het gaat heel snel dat je elkaar al begrijpt door dingen aan te wijzen en dan direct nederlands praat .
En daardoor gaat het nog sneller volgens mij om een liefdesrelatie op te bouwen omdat je zo intensief met elkaar bezig bent .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het al: bereid om elkaars talen te leren.
Dat lijkt mij wel belangrijk.

Mijn nichtje had verkering met een jongen uit Peru.
Zij beheerste redelijk het Spaans, ongeveer iets wat daar gesproken wordt.
Zij heeft daar een poosje gewoond, maar nu zijn ze getrouwd en wonen in Belgie.
(meteen in Nederland kon niet, ze volgen de Belgie-route).
Hij leert steeds beter Nederlands.
En na al die jaren zijn ze nog steeds hartstikke verliefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken meerdere voorbeelden in mijn omgeving, dus ik zeg ja.

Dat jullie bereid zijn elkaars talen te leren en het ook nog leuk vinden elkaar daarbij te helpen, dat is heel belangrijk. Want elkaars taal niet spreken betekent niet dat je nóóit elkaars taal zult spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 100% nederlands en mijn man is Turks en we hebben samen 1 kindje we zijn laatst verloofd