wat zou jij doen als je er achter komt dat je kind gepest wordt?

met de leraren praten?
Met de ouders praten?
Naar een andere school doen?
Op een verdedigingsport doen?

Toegevoegd na 33 minuten:
ik heb zelf geen kinderen en ben zelf ook nooit gepest.
Ik moest denken aan een docu die ik laatst gezien heb en ik moet zeggen dat het er soms echt heftig aan toe gaat. Kinderen kunnen zo ongeloofelijk wreed zijn.
Ik wil wel iedereen alvast bedanken voor hun antwoord, dit kan misschien veel mensen helpen.
Ik kan helaas niemand een + geven mijn punten niveau is nog te laag anders had ik het zeker gedaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief vind ik je reactie.
Niet alleen kinderen zijn wreed, helaas ook vele volwassenen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, "de mens is de mens een wolf", pesten komt overal voor, zeker niet alleen bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor vele mensen klinkt dit vast heel erg verkeerd maar als een kind kan je dit wel doen vind ik, op het moment dat je word gepest (als je het echt erg vind) die gene gewoon een vuist geven ook al vang je klappen terug die gene gaat het niet leuk vinden en stopt er echt wel mee en het is gelijk ook direct een signaal voor andere want van wat ik heb begrepen is dat de leraren er gewoon simpel weg niks aan doen maar als je wat ouder bent is dit wel het laatste wat je moet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het IS heel erg verkeerd, moreel gezien. Maar ik vind wel, dat je gelijk hebt, helaas. Ik heb die ervaring zelf ook: na jaren getreiterd te zijn heb ik er 1 naar de EHBO verwezen..... en het gepest was klaar....
Je moet het ook kunnen.... en als er een groep tegenover je staat (en daar zorgen die smeerlappen wel voor) dan doe je niet veel.

Antwoorden (7)

•Neem serieus wat je kind zegt! Geef je kind steun en begrip. Kinderen vinden het moeilijk om te vertellen dat ze gepest worden.
•Probeer je mening voor jezelf te houden.
•Voorkom uitspraken als: "Het zijn ook rotmeiden", of "Je moet beter voor jezelf opkomen".
•Vraag door, luister: “Waar is het gebeurd, wat deed jij toen, wat zou je willen, hoe voelde je je, wat deden de anderen?".
•Onderzoek samen wat je kind zelf kan doen om uit de situatie te komen. Steun hem of haar hierin.
•Geef vertrouwen. Onderneem alleen in overleg met je kind actie.
•De ouders van de pester opzoeken is een mogelijkheid. In de praktijk blijkt dit echter niet altijd effectief te zijn. Meestal kiezen de ouders de kant van hun kind of zeggen: je kind moet meer voor zichzelf opkomen.
•Geef je kind zelfvertrouwen door complimenten te geven. Kijk samen waar je kind goed in is en moedig je kind aan.
•Lees samen boeken over pesten.
•Je kunt je kind ook een weerbaarheidsheidstraining laten volgen.
•Praat met de leerkracht en vraag wat op school gedaan kan worden. Geef de school niet de schuld. Bespreek de verantwoordelijkheden van de school en ga samen op zoek naar een oplossing voor het pestprobleem.

Kijk voor nog veel meer info op: http://www.pestweb.nl/aps/pestweb/voor+ouders/Tips+tegen+pesten/Mijn+kind+wordt+gepest/Wat+kan+ik+doen+als+mijn+kind+gepest+wordt.htm

Toegevoegd na 9 minuten:
Doe in ieder geval wel iets om je kind te helpen en het pesten te stoppen. Het pesten kan nl. verstrekkende gevolgen hebben voor je kind (mentaal).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van "naar een andere school doen": alles wat je hebt aangegeven. Naar een andere school doen zou voor mij het allerlaatste zijn, als de hele boel totaal is geëscaleerd.
Ik heb veel ervaring met pesten: ik ben zelf ernstig gepest en ook onze zoon.
Helaas is mijn ervaring ook, dat er geen ene moer aan te doen is, omdat er geen consequenties worden toegepast richting pesters. Misschien ben ik heel zwart-wit, maar zo is het tot nu toe bij mij vergaan.
Wat ik voor mijn zoon heel belangrijk vind: altijd serieus nemen en proberen zijn zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde hoog te houden, hoe moeilijk dat ook is.
Een verdedigingssport raad ik zeer aan.
Ook voor jou is het zwaar: je voelt je naar alle waarschijnlijkheid hartstikke machteloos, moedeloos, boos en wanhopig. Ik wel in ieder geval!
Ik wens je heel erg veel sterkte en wijsheid toe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er eerst achter proberen te komen in welke vorm de pesterijen plaatsvinden. Wordt je kind af en toe getreiterd of wordt hij structureel gepest en misschien zelfs fysiek aangevallen? Neem op basis hiervan maatregelen. Als je kind bijvoorbeeld af en toe wordt uitgescholden, is de kans groot dat het alleen maar erger wordt als je er iedereen over gaat inlichten. Je kind wordt dan gezien als iemand die niks kan hebben en jij wordt gezien als een moeder die overal eieren onder legt. Leer hem in plaats daarvan zelfverzekerd in zijn schoenen te zijn, dan houden ze vanzelf op. Vertel hem dat hij niet agressief hoeft te worden, maar dat hij gerust voor zichzelf mag opkomen en dat jij altijd achter hem zal staan.

Gaan de pesterijen verder, licht dan de ouders en de school in. Hem meteen van school afhalen is ook niet de oplossing, kinderen moeten ook leren omgaan met tegenslagen. Als je kind er doodongelukkig van wordt is het natuurlijk een ander verhaal, maar nogmaals, dat ligt aan de situatie.

Een goed begin is in elk geval zelfvertrouwen opbouwen! Hij is zoals alle anderen en de anderen hebben het recht niet hem te pesten. Probeer hem niet te zielig te behandelen, hoe grotere problemen jij er van maakt, hoe meer hij zich gepest zal gaan voelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: ik gebruik voor het gemak even de hij-vorm ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar een andere school helpt niet, er is een reden waarom je kind gepest wordt: is het te onzeker? Vindt het geen aansluiting? Reageert het 'verkeerd' op anderen? Iets anders?
Zorg dat het zich veilig voelt thuis, en probeer het zijn/haar zelfvertrouwen te laten opbouwen via bijvoorbeeld een pesttraining.
Pestweb, al genoemd, geeft veel info, het Nederlands JeugdInstituut ook: http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=104955

Voor alle duidelijkheid: ik werd zelf als kind vreselijk gepest, en besefte later pas dat dat voor een deel aan mezelf lag (wat de pesters niet van hun verantwoordelijkheid ontslaat!): alle kinderen in de klas werden weleens geplaagd, maar ik reageerde verkeerd, ik sloot me af, deed alsof ik onkwetsbaar was juist omdat ik zo gekwetst was, wat alleen maar meer geplaag uitlokte, dat ontaardde in pesten, langdurig en structureel.
Later ben ik in therapie geweest, waardoor ik meer zelfvertrouwen kreeg en ook leerde dat mensen best mochten zien dat ik emoties had, en hé! Nooit meer gepest! Sterker - wie me nu kent gelooft niet dat ik vroeger gepest werd.
Pesten verziekt wel je leven in die periode, dus probeer er wel zo snel mogelijk wat aan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou mijn kind zeker weten naar een andere school doen, maar voordat ik dat zou doen, zou ik eerst gaan uitvinden wat de redenen zijn waarom hij/zij gepest wordt. daarna zou ik proberen om het op te lossen, is hij/zij bijvoorbeeld te onzeker dan zou ik hulp gaan zoeken om hem of haar niet meer zo onzeker te laten voelen.

de reden dat ik hem of haar naar een andere school zou doen is om het een nieuwe start te geven, als je eenmaal op school de reputatie als pispaal hebt kom je daar niet meer zo snel vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou mijn kind niet naar een andere school doen... Voor mijn gevoel zou ik mijn kind dan juist leren om weg te lopen in plaats van het probleem op te lossen...

Ik zou beginnen met de weerbaarheid en het zelfvertrouwen van mijn kind, dit doormiddel van een zelfverdedigingssport en mogelijk een assertiviteitscursus...

En ja, hoe fout misschien ook, ik zou mijn kind van kleins af aan leren dat als het gepest word het eerst 1 waarschuwing moet geven en als het niet stopt 2x zo hard terug te pesten... hetzelfde geld voor slaan en schoppen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er ervaring mee? Vaak zijn het namelijk de wat sociaal zwakkere kinderen die gepest worden..... en dan is het voor hun heel moeilijk terug te slaan. Bovendien: vind je het verantwoord je kind een pester te laten zijn??? Dan is hij/zij hetzelfde....
En wat nog veel erger is: heel vaak is het een groep pesters met een leider....en wat doe je in de eentje tegen een groep?
- Neem je kind serieus, maar overdrijf het niet !! Een klein beetje plagen noemen ze soms ook al pesten, en als je ze een slachtoffergevoel geeft door dat idee overdreven te voeden, zullen ze ook eerder weer het slachtoffer wórden. Het wordt dan als het ware een self-fullfilling prophecy.
- Als je wel serieuze redenen hebt te denkendat het kind structureel gepest wordt, dan wordt het tijd voor een gesprek op school met zowel de leerkracht als de directie Zij MOETEN (samen met jou) op zoek naar een oplossing.

Jammer genoeg hebben (basis)scholen bedroevend weinig middelen om pesters echt aan te pakken ; ze komen vaak niet uit de makkelijkste gezinnen (veel 'etterbakjes' zijn primair slachtoffertjes) , en het gevaar bestaat dat alle aandacht uitgaat naar de pester (die er 'niks aan kan doen') en het slachtoffertje heeft het feitelijk maar te pikken. Helaas heb ik dat in de praktijk meerdere keren zien gebeuren. Met de ouders praten kun je - samen met de school - altijd proberen, maar slechts weinig ouders zijn bereid te accepteren dat hun kind zich op school dermate misdraagt.

Zelf heb ik mijn dochter (in samenspraak met school) naar SOVA-training gedaan (waar overigens ook veel 'pestkopjes' zaten, maar waar ze toch een heerlijke tijd heeft gehad), en haar zo veel mogelijk gestimuleerd in het ZELF de keuze maken of ze zich wilde conformeren aan de groep (want haar - toen- gothic uiterlijk was een deeloorzaak van het pesten) of zichzelf wilde blijven en boven die mensen wilde staan. Gelukkig heeft ze gekozen voor het laatste, en wij hebben haar altijd in haar keuze gesteund.

Gelukkig is met onze verhuizing naar Duitsland het pesten 99 % opgehouden, omdat deze school een echt zero-tolerance-beleid voert dat uitstekend werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!!! Als de school dit soort misdadig gedrag niet accepteert en ook direkt maatregelen neemt tegen de pesters, dan ben je van een groot probleem af. Het is hier veel te soft, afschuwelijk gewoon!
SOVA training heeft overigens bij onze zoon nauwelijks gewerkt.