hoe vertel je tactvol dat je een feestje geef, maar dat de kinderen niet zijn uitgenodigd?

ik geef een feest in een restaurant, maar ik wil er geen kinderen bij hebben, want zo`n avond duurt te lang, en die kinderen zijn ook erg druk, en hun ouders letten totaal niet op hun kinderen. Daardoor zit ik me te ergeren, en daar heb ik deze keer geen zin in. Maar hoe vertel je dat aan iemand zonder dat ze beledigd zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

gewoon netjes erbij zetten.

ouders die beledigd zijn als hun (heilige) kroost niet welkom is zullen dat toch wel zijn, hoe voorzichtig je het ook meldt

Het is jouw feestje en je mag vragen wie je wilt

(zegt een moeder met 2 kinderen)

PS sommige mensen vinden het niet zo fijn, omdat ze dan oppas moeten regelen MAAR als ze er eenmaal zijn is het weleens HEERLIJK om alleen je eigen mond af te vegen, dus gewoon DOEN
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Het zou in principe duidelijk moeten zijn, als je de uitnodiging specifiek aan de ouders richt, dus "Dhr. en Mevr." en dus niet aan "De familie...".
Maar die hint komt niet altijd over. Ik denk niet dat mensen beledigd zijn als ze zonder kinderen uitgenodigd worden.
13 jaar geleden
gewoon meteen eerlijk vertellen.,
ik zou zowieso mijn kind niet meenemen als het een lange avond zou worden. in een restaurant.
dan is het voor de ouders ook wel eens leuk om alleen weg te gaan.
zeg gewoon dat je heel graag weer eens zonder kinderen bij elkaar zit. als volwassennen onder elkaar.

wij zijn vorige week voor het eerst een avond zonder ons kind weg geweest, en dat was heerlijk.
even gewoon genieten en niet steeds opletten. even jezelf zijn
13 jaar geleden
gewoon netjes op je uitnodiging erbij vermelden..
zo van ...
hallo ik geef een leuk feest, en we willen er een leuk maar vooral laat feest van maken, daarvoor nodigen we alleen de volwassenen uit..dus voor de kinderen zullen jullie een geduldige oppas moeten zoeken...
of zoiets..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist. Gewoon duidelijk doch vriendelijk zeggen hoe je het wilt hebben. Dan hoeven de gasten ook niet te raden, het is gewoon duidelijk dat er geen kinderen verwacht worden.
Mensen moeten dat niet aan de adressering afleiden, het moet gewoon duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik nam ze zelf al nooit mee naar een feest, maar er zijn ook ouders die niet naar een feest gaan zonder hun kinderen..
ja ik kan de vraagstelster goed begrijpen, ik ergerde me ook aan die kinderen...ze worden moe van het heel de avond rondrennen in ruimtes waar ze niet mogen komen, en dan gaan ze aan de ouders hangen,en die willen kleppen, dus geven geen aandacht, en dan worden kinderen stierlijk vervelend...
dus...ik geef haar gelijk..
wij hebben het toen gewoon op de enveloppen gezet aan voornaam- achternaam, of de heer en mevrouw dus geen familie erop en dat heeft goed gewerkt, niemand kwam met kinderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet het er inderdaad gewoon netjes bij. Ik heb het een keer niet in de gaten gehad en heb me toen later zo lullig gevoeld, toen ik in de gaten kreeg dat ze eigenlijk niet welkom waren! Dus beter duidelijk zijn op een aardige manier, dan al te subtiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de aanvangstijd een beetje aan de late kant kunnen maken, zeg maar 19.30 uur ofzo .... je kunt aan de uitgenodigden uitleggen (of op de uitnodiging zetten) dat je voor een vrij laat tijdstip hebt gekozen zodat mensen met kleine kinderen eventueel zelf dan nog hun kind naar bed kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitnodiging: Feestje! (18+)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me als ik dit zie ook af wat vind jij kinderen?

Gaat het je alleen om kleine kinderen, of moet het echt ouder dan 18 zijn, vind je 15/16 jaar misschien ook wel ok. Als ik het zo lees zijn dit niet zomaar kennissen, dus adressen aan ouders, zal niet werken nee.

Een leeftijdsgrens aangeven kan wel. Ik weet niet of je echt een uitnodiging stuurt, dan kan je het er simpel bij laten zetten (feest bestemd voor ouder dan 15 jr) bijvoorbeeld.

Als je het per mail doet, kan je het er kwasilaks onder zetten.... O ja, en niet te vergeten is dit feestje bedoeld voor personen vanaf 15 jaar.

Wil je ze gewoon telefonisch uitnodigen dan zeg je, joh ik geef een feestje en ik wil jullie graag uitnodigen, moet er wel bij zeggen dat het alleen voor de "groten" is. (want je weet vast best wel of de leeftijd van deze kids oud genoeg zijn als je ze belt)
13 jaar geleden
"Oppas niet inbegrepen", mits het niet té formeel is natuurlijk. Het moet wel 'grappig' overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er alleen 'oppas niet inbegrepen' als hint zou staan, zou ik twijfelen of het niet vooral een aansporing is om goed op te letten dat je kinderen (die je dan dus gewoon mee hebt genomen) geen rotzooi trappen.
Echt rechtstreeks vertellen dat het feest bedoeld is voor vrienden en dat je er dit keer voor gekozen hebt om de kinderen niet uit te nodigen. Je hoeft er geen redenen voor op te geven want dan ga je je verantwoorden en dan kunnen discussies makkelijker ontstaan. Jij hebt de keuze en dat wordt hopelijk gerespecteerd. De reactie zegt niets over jouw keuze en wel over degene die kiest om op een bepaalde wijze op jouw uitnodiging wil reageren. Draai er dus niet om heen, ga geen smoesjes verzinnen omdat het praten daarover de lol helemaal weghaalt. Goede vrienden respecteren jouw keuze en komen wel of niet en het blijven dan even goed vrienden. De kans kan dus zijn dat mensen niet komen. Met hen kun je iets anders regelen zodat de band toch intact blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef op de uitnodiging, mondeling of schriftelijk even aan, dat het dit keer alleen om volwassenen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer zoiets altijd in positieve termen uit te drukken: "Omdat we jullie graag voor de hele avond willen uitnodigen, vragen we je een oppas voor de kinderen te regelen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ter ere van mijn xxx wil ik jullie uitnodigen voor een etentje in een restaurant, en daarna naar een bowlingbaan.
Deze keer had ik in gedachten dat het dit keer alleen voor volwassenen is, en als jullie oppas kunnen regelen
dan ben ik jullie BOB.
In afwachting van jullie antwoord......bladiblabla
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er zo'n poespas over moet zijn... Ik vier mijn verjaardag altijd kindvrij en zet dat ook zo in de uitnodiging: Graag zie ik jullie kinderloos verschijnen. Of iets van die orde. Nog nooit problemen mee gehad. Hoezo tactvol? Recht voor z'n raap zou ik zeggen. Of kunnen die vrienden geen avondje zonder hun kindjes??? Jullie zijn toch neem ik aan ook vrienden geworden toen er nog geen kindjes waren? Nou dan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zeggen. Misschien op een tactische manier oplossen door te zeggen het is een lange avond in een restaurant dat is niets voor de kinderen. Ik nodig ze wel een keer uit dat we thuis pannekoeken gaan eten ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon dit feestje is bestemd voor de ouders even een avondje zonder kinderen en meer prive ja zonder kinderen is t ook wel ff lekker je hebt als ouder ook je rust dan heb zelf ook kinderen en ja je kan toch keer weg zonder ze als de ouders dit niet snapen zijn de kinderen waarschijnlijk erg verwend en kunnen de ouders zelf niet zonder de kinderen. parrents only
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jouw feestje, jouw keuze.
Gewoon mededelen. Als je uitndigingen stuurt duidelijk vermelden. Zodat niemand toch per ongeluk/expres de kids meesleept.
En wie het niet zint, die blijft maar weg.

Geniet van je feestje!