Waar is op het werk alles heel goed gedocumenteerd en veel procedures maar is dat thuis niet of nauwelijks zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Waar? Bij mij is dat zo.

Het beste antwoord

Procedures en documentatie zou alleen gemaakt moeten worden wanneer dat echt nodig is. In een bedrijf werk je vaak met wisselende mensen aan dezelfde soort projecten. Door hiervoor een proces op te zetten kun je dit stroomlijnen.

Bij je thuis heb je maar met een zeer beperkt aantal mensen te maken en is daarin ook nauwelijk wisseling. Daarnaast zijn de op zichzelf staande werkzaamheden ook minder afhankelijk van hoe/wanneer de rest wordt gedaan. De afwas hoeft niet te wachten tot er gestofzuigd is bijvoorbeeld.

Dus een normaal huishouden heeft niet veel procedures en documentatie nodig. En datgene wat er wel is hoeft niet te worden opgeschreven omdat je wel weet dat je eerst stofzuigt en dan pas dweilt bv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het belang in een organisatie vaak groter is en werk overdraagbaar moet zijn. In een huiselijke situatie is dat vrijwel niet zo.

En dat op het werk alles heel goed gedocumenteerd is, vind ik wel erg optimistisch. Vaak ontbreken basisinstructies en zijn er alleen voor zaken die wettelijk geregeld moeten zijn, zoals handboeken arbeidsvoorwaarden, up to date,
13 jaar geleden
Dat kan om verschillende redenen: vaak er is een vaste stroom werkzaamheden die daardoor eenvoudig ingedeeld kan worden, bij fouten (klachten van klanten bijvoorbeeld) is te achterhalen waar het is mis gegaan en als je de kwaliteit laat toetsen voor een ISO keurmerk is dat een garantie voor de klanten dat het werk goed georganiseerd is wat de kwaliteit ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is niet helemaal duidelijk maar vanuit mijn interpretatie ervan zal ik toch iets proberen.
Op het werk wordt vaak met regels en protocollen gewerkt om een arbeidsproces efficient, effecties en verantwoord te laten lopen. Veel fabrikanten of in ziekenhuizen kunnen mensen aangesproken worden als er een klacht komt en er is niet protocollair gewerkt. Om goede dienstverlening te geven en te zorgen dat de diensverlening betrouwbaar over komt, worden die regels ingesteld. Als er een klacht is en er komt rechtspraak uit, dan is er altijd onderzoek naar in welke mate een protocol is gevolgd. Thuis hoeft dit niet omdat er niet zo,n extreme eisen zijn omdat thuis geen bedrijf is.
Hopelijk is dit wat je wilde weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het werk zijn meerdere personen bij de taken betrokken. Voor hen en voor de juiste aanpak en aansturing zijn er handboeken en voorschriften.
Thuis zijn er minder mensen bij betrokken en is - naar ik hoop en aanneem - de communicatie dusdanig dat de inwoners van je huis weten wat de juiste aanpak is en wordt gevonden.