Wat kan ik terug zeggen op die vervelende dingen?

Mijn vader kraakt me vaak af en heeft commentaar op mij. terwijl hij het zelf ook niet doet of zegt dingen die me totaal niet interesseren. bijv. ik had een deur open laten staan, kreeg commentaar op, nog geen sec later laat ie zelf de deur open staan. Krijg ook vaak te horen ik me ergens niet mee moet bemoeien, terwijl hij zelf echt overal mee bemoeit, zoals laatst toen zei mijn vader tegen mijn broer dat hij zijn was moest opruimen, terwijl mijn vader nog meer was had liggen, ook niet echt eerlijk. Zegt mijn moeder dat dus, krijgt ze te horen dat ze zich er niet mee moet bemoeien, zeg ik dus van nou ze heeft wel gelijk, krijg ik datzelfde te horen, later dacht ik dat ik gewoon moest zeggen dat als ik me niet meer met hem mag bemoeien, hij zich ook niet meer met mij mag bemoeien en ik niet meer naar hem luister en dan gewoon de rest van de dag te negeren. Of als ik even beneden ben en hij zit op de bank en hij een doekje nodig heeft omdat ie een vieze neus heeft en dan vraagt ie mij of ik ff een doekje kan pakken voor hem..alsof ie dat zelf niet kan, ik pak ook zelf een doekje als ik een nodig heb. Wat moet ik daar nou mee? Heb al eens gedacht om een gesprek aan te gaan, maar ik denk dat dat alleen nog maar erger word. Vriendin van mij zei een keer dat ik met een tegenvraag moet komen, dus antwoorden met waarom dan niet en hoezo dan en waarvoor....dit zijn nog maar een paar voorbeelden, maar zo gaat het de hele dagen door en ik word er alleen maar onzekerder van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Dit is lastig. Het lijkt als er strijd ontstaat op het niveau van "Waarom moet ik iets doen terwijl je het zelf niet doet?" Deze vraag geeft altijd verlies dus niet aan beginnen. Ga geen dingen tegen elkaar afwegen en kijke wie misschien het meest gelijk heeft. Kraakt jou vader jou af of kraakt hij af dat je een deur open laat. Daar zit echt een verschil in. Als je de deur open laat, wil dat niet zeggen dat je helemaal een slecht mens bent. Er zit alleen een klein stukje in je dat de deur open liet. Lees het boek eens van "Geweldloze communicatie"van Marshall Rosenberg. Daarin staan hele goede strategieen waarmee je met jouw vader of met wie dan ook met respect vooral voor jezelf en ook de ander een gesprek aan kunt gaan.
Ik heb er al mooie resultaten van meegemaakt. Probeer het eens.
Wat kun je zeggen op vervelende dingen?
-Geef aan wat je de ander hoort zeggen in de ik-vorm.
(Ik hoor de vraag om de zakdoeken te halen)
-Wat doet dat jou?
(Ik merk dat ik boos wordt)
-Wat wil je?
(ik wil dat mijn vader zelf de zakdoek gaat halen)
-Hoe ziet er dat uit?
(Papa, ze liggen daar in de kast. Als je ze nodig hebt kun je ze daar vinden)

Courage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

je zit in een vervelende situatie, maar je hebt je ouders te gehoorzamen, ook al is het niet altijd even leuk..je geeft het eigenlijk al zelf aan dat je een gesprek wil met je vader, misschien moet je dat ook gewoon doen..
en verder ja, als je vader jou iets vraagt, ook al heb je er geen zin in, zo laat jij wel je vader zien hoe t wel moet..
jij geeft een voorbeeld..
probeer samen met je ouders over jou probleem te praten en leg hun ook uit dat jij je daar door zo onzeker voelt..
mocht t nu niet lukken misschien je op school met een vertouwens persoon kan praten, want die mogelijkheid is er ook nog..of via je huisarts..

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap ook wel dat ik als kind ook wel moet luisteren naar mijn ouders, maar ik vind dat dit te ver gaat en niet goed is zoals het bij mij thuis gaat. bijv. dat je je kind in de hoek zet omdat ie op de bank springt en het even later zelf ook doet, dat is hier wel mee te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt ook wel gelijk dat je hier wat aan moet doen..
toen ik klein was ging het bij ons thuis ook zo.. mijn vader was net een ambulance ..doe dit doe dat..en ik dacht ook vaak..sta op je kan t zelf toch ook..ik ben je slaaf niet, tot op een moment ik toch een gesprek ben aangegaan, waar mijn vader niet blij mee was, maar ik heb hem wel aan het denken gezet, en toen ging de situatie wel veranderen,,daarom olifantje, probeer t gaat t niet ga hulp zoeken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed idee van je, ik zat daar zelf ook al aan te denken, maar ik heb al eens eerder een gesprek samen met mijn moeder gehad wat mij echt niet is bevallen en bij een gesprek zal ik ook wel dingen moet vertellen die ik niet wil. Zat er zelf een beetje te denken om een brief te schrijven, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen, wil er niet een hele lijst met verwijten in gaan zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat moet je ook niet doen,met verwijten schiet je niks op..
maar waarom praat je niet eerst met iemand op school erover, er zijn veel mensen die je bij kunnen staan, en dat je er niet alleen voor staat snap je..
ik had vroeger een vriendinnetje, ze had een vader die haar altijd sloeg, en haar moeder luisterde nooit naar haar, zei had een dagboekje en schreef daar al haar ellende in, en op een dag had haar moeder haar dagboekje gelezen, wat mijn vriendinnetje met opzet had laten liggen, zo las haar moeder wat er met haar was en waarom ze zoveel verdriet had...misschien een tip voor jou..maar zoek hulp lieverd, want je hebt t wel nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee van je, misschien dat ik ook eerst eens met mijn moeder samen een gesprek kan hebben. Hij zit mijn moeder namelijk ook steeds af te kraken en misschien kan zij ook wel hulp krijgen van mijn psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie weet..heel veel succes ;-))
Helaas voor jouw is je vader een meerdere en zal je moeten luisteren!

Het lijkt mij wel een zeurpiet als ik je verhaal lees!
Je zou op een goed moment eens een gesprek aan kunnen gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een grote bek terug geven. Als hij de deur open laat staan moet je zeg, hey doe die deur even dicht en rap een beetje. Als je dat maar lang genoeg doet komt het wel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of, veel waarschijnlijker, de boel escaleert totaal. Slecht advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zou ik zelf niet zó brutaal zeggen, maar ik had zelf bedacht dat ik gewoon zou kunnen vragen waarom ik hem wel dicht moet doen en hij niet, zorg ik toch voor geen ruzie, maar confronteer ik hem er toch mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ suzyQ, en dat bepaal jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat suzyQ wel gelijk heeft, als ik dit zou zeggen, dan zou de 3e wereldoorlog bij mij thuis beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slechte raad, ben het helemaal eens met SuzyQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, dat moet je zelf weten. Ik geef je alleen een advies, voor je zelf opkomen is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig naar jettemme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk mag je voor jezelf opkomen, maar het is handiger het op een vriendelijke manier te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Assertief zijn dat is helemaal in orde opkomen voor jezelf op een goede manier maar met agressief gedrag los je helemaal niets op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een grote bek geven en voor jezelf opkomen zijn niet hetzelfde. Met een grote bek creëer je alleen maar strijd.
Je vader is duidelijk snel geïrriteerd, misschien zit hij gewoon niet lekker in z'n vel, daar zou je wel naar kunnen vragen en als hij vraagt hoe je daarbij komt kan je vertellen wat hij doet en dat het jou onzeker maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je gelijk in, hij heeft zelf ook wel wat psychische problemen, maar ik vind dat hij dat niet op mij af moet reageren en als hij wil dat ik daar rekening mee houd, dan moet hij dat zelf maar duidelijk maken aan mij, ik weet namelijk nauwelijks wat er aan de hand is, ik hoorde net toevallig gister van mijn oom dat sinds mijn vader een tijdje overspannen thuis geweest is, hij er veranderd is, maar dan nog vind ik dat je dat dan niet moet afreageren op je kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik met je eens, dat zou niet moeten.. en toch gebeurt het.. dus vraag je af hoe je dit ten goede kan keren (voor zover dat in jouw macht ligt). Wat zou het beste werken: dwarsliggen of samen proberen eruit te komen? En als je vader negatief doet helpt het misschien om je af te vragen waarom hij dat zegt: is het omdat hij niet lekker in z'n vel zit en het niet verdraagt of is het omdat jij echt iets stoms doet en dan is het bijna altijd het eerste. Hoef je dus niet onzeker van te worden, er is niets mis met jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het misschien handig is eerst eens te kijken wat voor effect het heeft als ik ga dwars liggen, altijd het proberen waard, nu laat ik steeds maar over me heen lopen. Vroeger dacht ik altijd dat het aan mijzelf lag, nu weet ik wel beter, maar ik blijf het me erg aantrekken. Ik doe af en toe ook wel eens domme dingen, maar dan weet ik dat ook van mezelf en dan snap ik ook wel dat hij negatief doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het zo lastig maakt is dat je hem niet kunt veranderen. Je kunt zijn stemming misschien beïnvloeden door anders op hem te reageren, maar als dat niet helpt, kan je alleen proberen zelf te veranderen, dus met iemand gaat praten die je kan helpen je er niet zoveel van aan te trekken.
Zeg heel duidelijk dat je je hierdoor heel onprettig en verdrietig voelt en vraag hem of hij hier in het vervolg rekening mee zou willen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad het verstandigst als je een gesprek aangaat. Je zou dan bv. kunnen zeggen dat je best de deur wilt dicht doen, maar het niet snapt wanneer hij zelf 5 minuten later diezelfde deur open laat staan. Dat je niet weet waar je aan toe bent als jij dingen moet doen die hij zelf niet doet. Je mag dan wel bij je ouders in huis wonen, en het is logisch dat je moet luisteren, maar het lijkt me wel wijs als je vader als oudste het goede voorbeeld geeft. (en als hij weer een zakdoekje nodig heeft, geef je er twee, éentje voor straks pap'. )
Probeer vooral even goed diep in te ademen als het stoom uit je oren komt!
Sterkte ermee! (ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je op school niet een vertrouwenspersoon om mee te praten als je er helemaal niet uitkomt?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 19, er is wel een vertrouwenspersoon op school, maar die heeft 1x in de 3maanden tijd voor me, dus dat schiet ook niet veel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, inderdaad. Aan de andere kant mag je met 19 jaar toch wel als volwassen worden beschouwd, en niet als een klein kind behandeld worden. Alleen het nadeel is dat je zolang je thuis woont, de regels van je ouders gelden. Misschien ben je er ook wel langzaam aan toe om op jezelf te gaan wonen. Hoe dan ook, ik hoop dat je eruit komt!
je kan tegen hem zeggen dat hij inwezen naar zichzelf kijkt als hij jouw ergens op aanspreekt.
je bent tenslotte zijn zoon en ,zo vader zo zoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt, zou je dat kunnen uitleggen?
Trouwens, ben zijn dochter:P
Ik herken deze situatie al te goed, en als ik je 1 advies mag geven...praten! Op een rustig moment. Desnoods zet je voor jezelf het één en ander op papier. Alsof je de brief naar hem schrijft. Zo heb je al je frustraties op papier en kun je rustig het gesprek aangaan! Houd desnoods de brief bij de hand. Vraag aan je vader of hij even tijd heeft, en begin over hoe je je voelt. Niet beginnen met jij dit, en jij dat, dat zorgt er alleen maar voor dat hij zich gaat verdedigen. Kom maar voor jezelf op, en laat je niet kennen. Ga niet in de aanval dat werkt alleen maar averechts. Schrijf de brief savonds als je rustig bent, niet als je net kwaad bent. Succes he meid! Er is moed voor nodig om dit te doen, maar je bent vaak sterker dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat ouders een voorbeeld moeten zijn voor hun kinderen. Niet alleen fout gedrag corrigeren, maar ook het goede gedrag zelf laten zien.

Maar dat is de verantwoordelijkheid van je ouders (in dit geval je vader). Wat is jouw verantwoordelijkheid? Om de deur dicht te doen als je die open hebt gedaan, om je was op te ruimen. Zijn commentaar is niet leuk om aan te horen, maar heeft hij gelijk? Verbeter dan je gedrag.

En mocht je toch een gesprek met hem willen, moet je proberen je emoties erbuiten te laten. Word niet boos, ga niet schreeuwen, blijf beleefd en concentreer je op je onderwerp.

Wat ook helpt, is vriendelijk tegen hem zijn. Geef hem een compliment. Wel eentje die je echt meent natuurlijk. Door vriendelijkheid zal boosheid smelten als sneeuw voor de zon. Niet vergeten: dochters hebben een speciaal plekje in het hart van hun vader. Dat merk je nu niet, maar het zit er wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer op een goede tijd, een gesprek aan te gaan, of vraag wanneer hij tijd heeft. Praat alles heel goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ging dat tussen mij en mijn vader precies het zelfde en zelfs nog wel erger.
Wat er ook is, hij heeft een probleem. Misschien op het werk? Of drinkt hij veel waardoor hij geïrriteerd word? Is de relatie tussen jou moeder en hem niet goed?

Dat zijn allemaal factoren die kunne spelen en die zijn gedrag kunnen verklaren. Dat maakt het misschien nog niet goed hoe hij tegen jou doet, maar het is wel iets waar je misschien eens over kan na denken. Als je weet wat zijn probleem is dan begrijp je hem misschien en vat je zijn opmerking daarna minder persoonlijk op?...
En ik weet niet hoe je vader is, maar met tegen antwoorden komen lijkt me geen goed idee.

Als hij een beetje een redelijk persoon is dan zou ik toch kiezen voor een goed gesprek met hem. Tenzij hij een agressief of onredelijk persoon is. Dan is de kans inderdaad erg groot dat je het erger maakt. In dat geval zou ik het gewoon laten zoals het is.
Je moet gewoon even doorbijten, want iedereen heeft wel eens wat problemen met zijn/haar ouders. En je blijft toch niet voor eeuwig thuis wonen...
Oké het is misschien moeilijk om ermee te leren omgaan, maar soms heb je geen keuzen.

Soms kan je er gewoon niets aan veranderen. Ik heb het ook geaccepteerd hoe mijn vader mij behandelden, maar die had ook psychische problemen... Nu is hij van mijn moeder gescheiden en zie ik hem alleen maar als het MOET (maar helemaal liever niet.)

Probeer dus eens te achter halen wat zijn probleem is. En als je dat weet dan weet je vast ook wel wat je er wel/niet aan kan doen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou juist niet luisteren naar het advies van je vriendin: vragen als "waarom dan niet?", "hoezo dan?" en "waarvoor?" kunnen erg irriterend werken. Ik denk dat je vader dan niet in zal zien dat je het serieus vervelend vindt, maar dat hij dan juist de indruk krijgt dat je hem probeert te irriteren.
Ik denk zeker dat je met hem in gesprek moet gaan. Dit zou je kunnen doen met je moeder erbij. Waarschijnlijk helpt ze je als het gesprek een beetje de verkeerde kant op gaat of als het niet lijkt te helpen.
Je vader krijgt dan het idee dat je het er serieus over wil hebben. Leg hem duidelijk uit wat je dwars zit. Als hij het gesprek afkapt, probeer het dan over een paar dagen nog een keer. Ga vooral niet aandringen, en probeer niet alleen jouw standpunt door te duwen, maar luister ook naar zijn verhaal. Als jullie hier even een keer goed voor gaan zitten, weet ik zeker dat het goed komt.