Waarvoor is een samenlevingscontract nodig en wat zijn de gemiddeld kosten daarvan ?

Wat is het risco als je geen samenlevingscontract opstelt ?
Kan dit informeel of MOET dit bij een notaris ?
Het zijn veel vragen. Maar korte duidelijke antwoorden volstaan :)..

Wat is het ?
Waarvoor is het ?
Wat kost het ?
Wat als je het niet doet ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-een-samenlevingscontract.html

Hier vind je alle info! Het is teveel om uitgebreid te vertellen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je kunt het samen opstellen maar kunt het beter door de notaris laten bekrachteigen . Dit is nl. vaak vereist bijv. bij hypotheek aanvragen, partnerpensioen e.d. Dit maakt het formeel nl.

Een notaris kost voor het samenlevingscontract v.a.€ 250,-
Bij deze link kun je de goedkoopste bepalen door ze te vergelijken.
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/notaristarieven/samenlevingsovereenkomst?ref=adwords&gclid=CLuxhbzG9aQCFdUB3godiFUKhAn.

Toegevoegd na 14 minuten:
corr; bekrachtigen.
amc
13 jaar geleden
Samenlevingscontract is eigenlijk, dat je dezelfde rechten krijgt als getrouwde stellen, maar dan zonder de bruiloft. Het is dus eigenlijk een huwelijksakte voor mensen die niet willen trouwen.

Je kan het dus ook niet doen, maar zodra je dan uit elkaar gaat geen alimentatie oid. Ook behoudt je je eigen spullen tijdens het samenwonen. En als je dood gaat erft de ander niks van jou (behalve als je hem/haar in het testament hebt laten opnemen).

Kosten even snel gegoogled: "De kosten van het laten opstellen van een samenlevingscontract zijn natuurlijk per notaris verschillend, deze kunnen verschillen tussen de 300 en 500 euro."

Zie bron voor meer info

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je het NIET doet is het dus gewoon dat je samenwoont maar verder niks, je kan dus waarschijnlijk ook geen gezamelijke bankrekening hebben (volgens mij, weet het niet zeker) en alles wat je verdient blijft dus individueel.

Het samenlevingscontract is eigenlijk simpelweg de moderne versie van het huwelijk.