Waarom wil mijn twee jaar oude dochtertje alleen lang slapen als ik ergens dringend naar toe moet?

Hoe komt het dat op dagen dat wij graag lang willen uitslapen en alle tijd van de wereld hebben, onze dochter altijd vroeg wakker wordt en geen middagdutje wil doen, maar op dagen dat we zelf vroeg op moeten, hebben we moeite om haar uit haar bed te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Regelmaat is het sleutelwoord. Vroeger had men het over de drie R's: Rust, Reinheid en Regelmaat. De praktijk wijst uit dat daar een grote waarheid in schuilt. Als je regelmaat houdt in de slaaptijden, duidelijke structuur en ritme daarin inbouwt, dan kun je meer. Je kunt dus het beste je agenda op je kind aanpassen en niet je kind op je agenda.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jouw dochtertje is niet het probleem maar jijzelf. Immers jij bent degene die andere vertrektijden gaat hanteren en dan ineens (onbewust) meer gestresst gaat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is hoogstwaarschijnlijk een kwestie van aanvoelen. Zij voelt dat jullie haast hebben en gaat daar onbewust tegenin. Dit is misschien 1 of 2 keer bij toeval gebeurt maar nu denken jullie als je haar naar bed brengt al 'als ze maar niet lastig is morgen'...
Ik weet niet of je wel eens naar de dogwhisperer kijkt... hij heeft het altijd over wat mensen aan energie uitstralen... ik dank dat dit met kinderen ook zo werkt! Zeker op zo jonge leeftijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dat ook. Ik heb het mezelf die vraag ook wel eens gesteld. Soms lijkt het alsof er 'iets' wil dat dit zo gaat. Je hoeft er je kind niet de schuld van te geven, er is 'iets' anders dat het zo regelt. Het gaat ook zo in hun verdere leven. Ze willen doorgaans nu net dat doen wat jij niét wilt dat ze doen. Daarom zeg ik vaak: de appel valt ver van de boom.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kind zal gewend zijn aan normale afwerking van dagelijkse zaken. Wijkt het daar ietsjes van af, dan zal dat het kind opvallen.
Dus ga jij bv. plots douchen na het avondeten in plaats van vlak voor het naar bed gaan (waar je kind niks van meekrijgt), dan wordt je kind onrustig, want het valt niet in zijn/haar normale dagpratroon. Ben je daarnaast ook nog es niet op z'n allerdaags gekleed, draag je bv. oorbellen wat je normaal nooit doet en ruik je anders dan normaal, dan kan een kind aanvoelen dat er iets gaande is wat niet normaal is en dat kan hem/haar beangstigen.
Stel dat het kind uiteindelijk laat in slaap is gevallen op de avond dat jullie weg wilden, dan heb je grote kans dat het de volgende ochtend vroeg wakker wordt (net wanneer jullie het nodig hebben om uit te slapen), want de paniek van de vorige avond zit er nog goed in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft met je eigen energy te maken,kinderen vooral zijn daar erg gevoelig voor,zeker bij stress of spanning,daar reageren zij op.