Hoe kan ik mijn dochter aansporen om aan haar huiswerk te gaan zitten?

Mijn dochter is (bijna) 11 jaar en zit in groep 7. Ze heeft zo nu en dan huiswerk. A.S. vrijdag heeft ze een toets voor aardrijkskunde en geschiedenis. Maar ze heeft er gewoon geen zin in. Ze gaat liever voor de TV liggen. Ik heb al de afspraak met haar gemaakt dat ze 's middags mag doen wat ze wil, dus buiten spelen of TV kijken. Maar dat ze 's avonds aan haar huiswerk moest gaan zitten. Al is het maar een half uurtje. Dus vanmiddag zat ze ook voor de TV. Maar vanavond ging ze dus ook voor de TV liggen. Ik confronteerde haar ermee over de afspraak die we hadden. Ze haalde gewoon haar schouders op...En toen ik er nog eens boos om werd en zei dat ik het met haar lerares ging bespreken zei ze gewoon ' Nou en'. Ze heeft er heel vaak gewoon geen zin in. Hoe spoor ik haar nou toch aan om er aan te beginnen zonder meteen een boos gezicht en gezucht. Want hoe moet dat straks op de middelbare school?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoooo herkenbaar claudiatje en dodelijk vermoeiend zo'n houding. Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. (zie beneden)
Je wilt zo graag dat het op een leuke manier gaat en sommige kinderen hebben gewoon maling eraan. Maar niet opgeven en wanhopen hoor.

Het beste antwoord

Omdraaien! Als ze thuis komt van school, mag ze een uurtje rusten of iets leuks doen, géén tv! en als jij aan het koken bent, gaat zij aan de keukentafel huiswerk maken.
Na het eten kun je haar overhoren.

Met kinderen op die leeftijd moet je geen afspraken over huiswerk maken. Jij als ouder moet haar nog sturen, dus jij bepaalt de regels. Afspraken kun je pas maken als kinderen zich daar aan houden.

Kort en duidelijk zijn werkt het beste!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Probeer haar eens te belonen. Dus het omdraaien, eerst huiswerk en dan leuke activiteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van die tv uit te zetten? Dat mis ik in je verhaal. Laat haar lekker boos worden; jij bent de baas. En niet naar buiten laten gaan tot het klaar is. En als je dingen "dreigt" en vervolgens niks mee doet, neemt ze je niet serieus.

Kinderen voeden zichzelf niet op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het even plat te zeggen: Misschien helpt het als ze een keer goed op haar bek gaat.
Ze heeft nog geen notie van belang van leren (wie wel trouwens van de -20ers)
En misschien komt ze zonder leren op een heel acceptabel punt uit, wat het nog moeilijker maakt om te gaan leren, en extra moeilijk als het over een paar jaar echt serieus wordt.
Maar voorlopig is het gewoon n opkomende puber die er achter komt hoe ze de boel flink kan tegenwerken.
Doe je weinig tot niks aan
13 jaar geleden
Ik zou een gesprek met haar aangaan over het belang van huiswerk, overgaan en over de gevolgen die zulke dingen kunnen hebben. Daarna concrete afspraken maken, bijvoorbeeld, eerst je huiswerk maken, dan controleer ik of je het gemaakt hebt, dan mag je naar buiten, naar vriendinnetjes of televisie kijken. Je moet haar niet haar zin geven en gewoon tv laten kijken. Eerst huiswerk, dan leuke dingen. Niet andersom. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, ze klinkt al bijna als een puber, dat geeft natuurlijk niets. Je kunt er ook nog niets van zeggen hoe dat op de middelbare school zal gaan, de basisschool is zo vertrouwd dat ze blijkbaar niet de behoefte voelt om enorm te moeten presteren. Waarschijnlijk ziet ze de noodzaak van plannen niet zo in, maar dat leren ze vanzelf wel op de middelbare school. (daar werden bij onze kinderen héél veel mentorlessen aan besteed)

In ieder geval zou ik een nieuwe afspraak met haar maken: 's middags eerst even een uurtje voor haarzelf en daarna ga je SAMEN met haar een half uurtje de stof doornemen. Maak het gezellig met iets te drinken en een koekje erbij. Geschiedenis en aardrijkskunde leren bestaat vaak uit veel tekst lezen, dat vinden niet alle kinderen even leuk. Het helpt wanneer je de tekst voorleest en je er samen over praat. Als ze daar 's middags even aan werkt heeft ze lekker de rest van de avond voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het probleem, heel herkenbaar, maar zo vroeg begon het bij mij nog niet.
Het kost je veel energie om haar op een beetje leuke manier aan het huiswerk maken te krijgen. En net wat je zegt, hoe moet dat straks op de middelbare school.
Toch zou ik vasthouden aan duidelijke regels, eerst het huiswerk en dan plezier. En de donderwolk maar even negeren.

Mocht het echt een probleem worden dan zou ik met de lerares bespreken hoe het in de klas gaat, doet ze dan wel haar werk.

En ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als ze het niet kent, dus er niets aan gedaan heeft. Misschien moet ze even een vette onvoldoende halen om weer even het licht te gaan zien.
De meeste kinderen vinden het niet leuk om slechte cijfers te halen.
Ik wens je veel wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens samen leren? Onder genot van een lekker glaasje fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent de moeder. Misschien klinkt het cliché maar jij bepaald. Er wordt aangegeven het om te draaien, maar je kan er ook voor kiezen dat wanneer het huiswerk niet gebeurt, dat de volgende dag geen plezierige dingen gebeuren. Je wilt liever niet boos overkomen, maar soms werkt dit. Je moet je ouderlijke macht tonen, niet om je kind bang te maken, dus zeker niet gaan schreeuwen, maar laten zien dat jij macht hebt ( tv uitzetten, niet naar buiten laten). Op het moment dat ze ziet dat je het kan, en dat je het meent, zal het gelijkelijk beter gaan. Een beetje assertiviteit kan geen kwaad. Anders krijg je het probleem dat ze zicht te verwend kan gaan voelen. En dat willen we niet hebben.
Kom zelf uit een gezin waarin er nogal laks gedaan wordt met de regels, en ik stoor me er enorm aan omdat ik me zelf wel altijd ( zoveel mogelijk) aan de regels houd. Dus zeker als er meerdere kinderen in het gezin zijn kan dit doorwerken op hun gedrag.

Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt,
xLilmicstar