wat is het verschil tussen pdd nos en asperger

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Kimath
13 jaar geleden
Voor eventuele vragen over Asperger, kun je mij een berichtje sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel.we weten pas sinds kort dat ze het heeft en zijn er volop mee bezig.

Het beste antwoord

Geen duidelijk verschil.

Pdd-Nos en Asperger zijn namen die momenteel aan autisme spectrumstoornissen gegeven worden. De DSM-IV (handboek met alle psychische aandoeningen) maakt dit onderscheid op basis van een aantal kenmerken. Nu is het zo dat in de praktijk de kenmerken van iemand met Asperger en PDD-Nos helemaal niet zo ver uit elkaar liggen. Het is zelfs zo dat b.v. in Duitsland en de VS de diagnose Asperger veel vaker gegeven wordt dan de diagnose PDD-NOS.

In de volgende versie van de DSM, de DSM-V, gaat het onderscheid tussen kernautisme, PDD-NOS en Asperger er helemaal uit. Dan worden alle autisme spectrumstoornissen ASS (autisme spectrum stoornis) genoemd. Of dat nou zo handig is, is weer een heel ander verhaal. Maar het maakt wel duidelijk dat er geen hele duidelijke grenzen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

''Autismespectrum of autistisch spectrum (stoornis) is een term die wordt gebruikt voor de visie dat de Autistische stoornis en daaraan verwante aandoeningen een continuüm vormen, waarbij de symptomen als glijdende schaal kunnen worden beschreven. Er worden in grote lijnen drie symptoomgroepen onderscheiden (sociale interactie, sociale communicatie en stereotiep gedrag), die per persoon in ernst kunnen verschillen. Tot de kern van het spectrum worden naast autistische stoornis doorgaans atypisch autisme en het syndroom van Asperger gerekend. Verder is er de restgroep PDD-NOS voor "niet anderszins omschreven" aandoeningen.''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze vallen beide onder ASS (autisme spectrum stoornis) oftewel het zijn beide stoornissen die verwant zijn aan autisme. Autisme is een pervasieve stoornis, dat wil zeggen dat de ziekte verweven is met alle onderdelen van de persoonlijkheid, ofwel karakter en ziekte zijn onlosmakelijk verbonden. Je kan zowel zeggen : ik heb autisme, als : ik ben autistisch.

Binnen ASS zijn er diverse deelverzamelingen. Asperger is er daar 1 van. Die kenmerkt zich o.a. door een normale tot hoge intelligentie, dikwijls een fixatie op een bepaald onderwerp (speciale hobby) en dikwijls wel veel contact maken (veel praten en weinig luisteren) maar geen contacten kunnen onderhouden.
PDD- NOS is de deelverzameling die overblijft nadat "klassiek" autisme (mensen die weinig sociaal contact maken) Asperger en andere deelverzamelingen zoals McDD al zijn benoemd.

NOS betekent Not Otherwise Specified.

Je kan nu twee kanten op. De NOS groep nog verder in stukjes opdelen met ieder hun specifieke trekken, of, zoals ze in de DSM-V willen, ze allemaal weer op 1 hoop gooien.
Zelf heb ik voorkeur voor opdelen in eigenschappen, maar als Asperger ben ik nu eenmaal gek op sorteren.

Ik ben hier heel summier geweest, daarom zeg ik ook onder andere.