hoe bescherm je je kind tegen computer terreur

met computer terreur bedoel ik vervelende mailtjes pesten via de computer en ook het risico op loverboys die bij hyves en zo kunnen komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zeker die film onlangs op tv gezien, loverboy.

Het beste antwoord

De enige echte manier is een computer zonder internetaansluiting.
Dit is natuurijk bijna niet mogelijk, met alle vrienden en vriendinnen op sites als Hyves, Facebook, en programma's als msn messenger.

Hier een aantal tips:
- pc in de woonkamer.
- alleen op de pc als 1 van de ouders ook in de kamer is.
- wekker zetten dat ze niet te lang achter de pc zitten.
- geen webcam geven.
- uitleggen hoe je vervelende personen kunt blokkeren.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Afspraken maken over wanneer ze aan wie welke privégegevens mag doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn drastische oplossingen zoals websites als Hyves, Twitter, Facebook etc. Blokeren. Maar ik vind dat je d'er nooit veel aan kan doen behalve goed inlichten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg er voor dat pc gebruik in de huiskamerlijke kring is
dus dat er controle mogelijk is
dus niet alleen op haar slaapkamertje
en geen webcam.!
13 jaar geleden
ZOu haast zeggen niet achter de pc laten.
Maar dat is niet de oplossing.
Zou wel van je kind eisen dat ze in jullie buurt internet en dat als er iets is, hoe klein en lullig het ook mag zijn, zij/hij dit onmiddellijk aan de ouders meldt.
En als ouder zijnde dan niet waar het kind bij is een ophef overmaken, maar juist belonen dat ze het gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel praten, praten en nog eens praten met je kind.

Je kunt alles wel verbieden en blokkeren maar dat werkt averechts want ze heeft genoeg vriendinnetjes die wel internettoegang hebben en dan gaat ze stiekem dingen doen en dat wil je al helemaal niet.

Door te praten over de gevolgen kun je haar duidelijk maken dat het gevaarlijk kan zijn. Als er iets raars gebeurd moet ze ook direct haar ouders roepen zodat er een volwassene bij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist! Vertrouwen kweken dus.
Er zullen toch vast boeken te vinden zijn over cybercrime? Laat ze eens lezen wat de keerzijde van internet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het mooi van internet is dat je eenvoudig nieuwe accounts kunt aanmaken. Dus zeg maar een nieuw huisadres/telefoonnummer.

Dus wordt het vervelend en de spamfilter en mailfilters werken niet meer goed. Dan kan je het email adres / account laten vallen en gewoon een nieuwe aanmaken. Geen vuiltje aan de lucht.

Je zult je kind wel moeten instrueren om meteen met jullie te gaan praten als ze vervelende berichten krijgt. Ze kan dan direct een ander account gaan aanmaken.

Het is ook natuurlijk mogelijk om maar niet met het internet bezig te gaan zijn. Tenminste niet op zulke sites. net zoals je eigen vriendenkring kies je die zelf uit. Ook op het internet kies je de sites uit zoals je je vrienden uitzoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Computergebruik hoort er in deze tijd gewoon bij. Net als buiten spelen, aan het verkeer deelnemen en bij een sportclub zitten.
En met al die dingen moet een kind leren omgaan.

Als ouders heb je daar een grote rol in. Je leert ze fietsen, je leert ze dat ze niet de weg over mogen steken zonder uit te kijken, en je leert ze dat je met andere kinderen moet omgaan.
Zo moet je ze ook leren computeren. Eerst samen, eens surfen op het net, laten zien dat je daar bijvoorbeeld kleurplaten kan opzoeken. Later maak je samen een mailadres aan (wat meteen als voordeel heeft dat je weet wat het adres is!) en stuur je eens wat testmails over en weer. Vinden ze geweldig!
En nog later maak je samen een MSN, Hyves of Facebook-account aan. Je praat over cyberpesten, je drukt ze op het hart om NOOIT hun wachtwoord af te geven, en je blijft praten.
Hier in huis is de afspraak dat alle chatgesprekken opgeslagen worden in een log. Dat kun je instellen in MSN. Als er rottigheid komt, kun je later precies nalezen wie er wat gezegd heeft. Ik heb de logs één keer nodig gehad, er was over en weer gescholden en ik heb de moeder van dat kind gemaild met de logs. De kinderen hebben beide aan elkaar excuses gemaakt, en de kou was uit de lucht.
De tip die anderen ook geven, om de computer in de woonkamer te zetten, vind ik met jongere kinderen eigenlijk een noodzaak. Net zoals je ze niet alleen op de fiets in een drukke straat laat, zo laat je ze niet alleen op de drukke digitale snelweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige optie om 100% zeker te zijn, is totaal geen internet hebben op de betreffende PC's. Maar dan ben je er nog niet... Want op school en bij vrienden staan ze ook.

Wat dus overblijft, is aangifte bij de politie doen als iets onoorbaars zich voordoet. Ook dan ben je er nog niet - je zal de politie net zo lang op de nek moeten zitten, totdat ze er werkelijk iets mee doen.

En wat overblijft, is natuurlijk je kind voorbereiden en goed opvoeden: er voor zorgen dat het gemeld wordt als er iets onoorbaars gebeurd.

Verder zijn er natuurlijk nog allerlei filters - maar dat heeft geen zin. Het kind weet immers meer van de filters af dan de ouders.