nee hoor mijn dochter is 15 en heeft nog steeds knuffel mee als we weg gaan. ze kan wel zonder maar vindt het veilig en gezellig dat de knuffel mee gaat.dus gewoon lekker laten knuffelen het is een gevoel van veiligheid. als je dat gaat verbieden dan kan hij of zij erg verdrietig en onzeker worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Nee hoor, als het kind dat zelf graag wil, zou ik het gewoon toelaten. Niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken mensen die ouder zijn en nog knuffels in het bed hebben, ermee spelen is geen leeftijdsgrens voor toch.. Alhoewel het anders klinkt als je zou zeggen ik ben 18 en speel nog met mijn knuffels....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik ben 14 en ik slaap ook nog met een knuffel;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Het kind kan de knuffel ook zien als een soort bescherming, of is er mee opgegroeid. Dan is het heel normaal dat hij/zij zich aan het knuffeltje hecht.
Laat het toe, er komt vanzelf een tijd waarop de knuffel minder belangrijk wordt. Sommige kinderen hebben daar gewoon wat langer voor nodig.

En het is ook niet vreemd ofzo, want er zijn wel meer mensen die op hun 12e nog met een knuffeltje speelt en slaapt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor Maartjelala, zeker niet.
Je moet gewoon niet naar mensen luisteren die dat stom vinden. Als jij dat prettig vindt dan moet je gewoon met je knuffel blijven slapen.
Er zijn ook genoeg volwassenen die dat ook doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, waarom? Er zijn vele volwassenen die ook nog een knuffel hebben, ik kan me niet voorstellen dat dat iemand kwaad zou doen, zolang je maar wel op pad kunt zonder de knuffel, anders wordt het lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 22 en ik heb nog steeds een knuffel in mijn bed liggen, die ik al heb vanaf mijn geboorte.
Ik speel er verder nooit mee, maar het heeft toch een emotionele waarde.

Als je kind graag met de knuffel speelt, is daar niks mis mee. Maar zoals andere mensen al zeiden, op een leeftijd van 18 nog met een knuffel spelen is wel een beetje raar.
13 jaar geleden
Nee, daar is niks mis mee. Mijn zoon is twaalf en slaapt ook nog steeds lekker met zijn knuffel, als de tijd daar is zal het vanzelf minder worden en over gaan.
Hij voelt zich daar veilig en geborgen bij en ik heb daar helemaal geen moeite mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel probleem hoor.
Er zijn mensen van 30 die nog met een knuffel slapen, hoewel de knuffel dan meestal ook zo rond de 30 is en nog beweegt ook !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,
Voor mij heeft het waarde (geboorteknuffel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, hij/zij zal er dan ongetwijfeld genegenheid in vinden.
Leer laten gaan.

Toegevoegd na 6 uur:
leer=lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent nooit te oud om te knuffelen...
lekker doen..
als je dat fijn vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een ex van 19 die nog steeds met een knuffel slaapt. Zonder knuffel slaapt ze niet of nauwelijks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is iemand van 12 jaar te oud?

Dit hoort het kind zelf te bepalen, maar ook vind ik het heel erg belangrijk hoe het kind zich daarbij voelt. Voor het kind kan deze knuffel een heel veilig gevoel geven, om een knuffel te hebben is geen leeftijd verbonden, er zijn zelfs ouderen die een knuffel hebben. Voor iedereen heeft een knuffel een bepaalde waarde of een speciale herinnering, of ze voelen zich op zijn gemak/veilig. Ik zou je er niet te druk om maken, er komt vanzelf een moment dat het kind er minder naar zal kijken, weggooien nee.
Als het kind er geen aandacht meer aan besteed moet hij of zij zelf de beslissing nemen. Het kan nog zo zijn dat het kind over 10 jaar nog deze knuffel wil bewaren.

Succes !!
mvg, Nick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor,mijn dochter van bijna 21 heeft er ook nog 1 in bed en ik heb zelfs mijn knuffel nog van vroeger.die is al 45 jaar oud en staat nog op onze slaapkamer.ik heb mijn beer al wel ingeruild voor n echte knuffel beer maar mijn knuffel van vroeger is er nog steeds.dus neem m maar lekker mee naar bed,het blijft n knuffel die je nodig hebt en vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk maar op de bijgevoegde site, de kinderen zijn daar 10 to 12 jaar en ze slapen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het slapen met een knuffel is niet gebonden aan leeftijd. Iedereen mag mee naar bed nemen wat hij of zij wil. Al wil je met twintig knuffels in bed liggen, ga je gang! Zo lang iemand zich er lekker bij voelt, prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, integendeel, ik doe het zelf ook nog en ik ben 15.. Het betreft een knuffel die ik al vanaf mijn geboorte heb en die me heeft bijgestaan door dik en dun :) Spelen doe ik er niet mee, maar ik slaap er zeker wel mee! Als het kind zich er goed bij voelt, laat het lekker spelen met de knuffel.. Dat is ook goed voor de verderen ontwikkeling van de fantasie

Toegevoegd na 1 minuut:
vedere*
+ een toevoeginkje, als het nog steeds speelt met knuffels zal hij/zij er zeker wel een troost/een soort plezier in vinden.. Niets mis mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet, geniet van jouw jeugd en speel maar lekker. Heel belangrijk voor later. Er is niets geks aan. Ik speelde ook met 15, toen was er een buurvrouw die het nodig vond mijn moeder te vertellen, dat zij dat heel gek vond. Haha, mijn moeder zei gewoon, " nou en? Dat is heel gezond!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de knuffel een gevoel van veiligheid, van geborgenheid geeft, waarom zou je dat dan ontnemen omdat een kind 'te oud' zou zijn?
Toen ik, zwanger van mijn eerste kind, in het ziekenhuis terecht kwam, had ik een knuffel mee. En dat was een hele troost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je bent nooit ergens te oud voor! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is helemaal niet erg, sommige volwassenen hebben ook nog een jeugdknuffel ergens in huis staan of liggen.
lekker mee door gaan! zolang hij/zij het nog wil en daardoor goed slaapt is het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, knuffels kunnen een emotionele band hebben met een kind. Ik heb nog een paar knuffels maar slaap er nietmeer mee :)