Wat is de gemiddelde leeftijd om een speentje C.Q. duimen af te leren?

Ik ben een trotse vader van een jongen en een meisje. De een duimpt en de ander gebruikt een speentje om in slaap te komen.... Wat is een gunstige leeftijd om dit af te leren ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (9)

Wanneer afleren?
Op het afleren van duimen staat niet echt een leeftijd. Het is belangrijk dat duimzuigen zich niet meer voordoet bij de start van de tandenwissel. Dit gebeurt gewoonlijk rond de leeftijd van 6 jaar. Natuurlijk leert u het zuigen niet af met een vingerknip. Daar gaat wat tijd over. Daarom is het aangewezen om het duimen af te leren tussen 3 - 6 jaar.

Dit en nog veel meer over het duimzuigen en spenen hier: http://www.zebras.be/website_mondig/genezen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een speen kun je langzaamaan ontwennen.

Dan spreek je met het kind af dat je het ding in bed laat liggen. Dat kan al heel vroeg, zodat het kind iets begrijpt.
Prijzen en belonen helpt.

Duimen is een ander verhaal.
Mijn zoon duimde 's avonds op de bank bij de tv
nog toen hij 16 was.
[Hij is overigens een hele stevige stoere vent geworden,
met een goed gebit. ]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter had ook een speentje om in te slapen.
Die bleef ook in bed en mocht overdag nooit in.

Toen ze drie werd kreeg ze een groot bed. Ik heb haar toen verteld dat ze groot was geworden en dat in een groot bed geen speentjes horen.
Tot mijn grote verbazing (en opluchting) nam ze dit meteen voor waar aan en sliep ze vanaf het eerste moment in het grote bed zonder problemen zonder speen.
Het zal helaas niet altijd zo makkelijk gaan. Zeker met duimen is het een stuk moeilijker.

Doe er vooral niet te spastisch over.
Je kunt het eventueel proberen met een beloningskaart. Als ze zonder speen slaapt dan krijgt ze 's ochtends een sticker op de kaart. Zo niet dan geen sticker.
Dan leg je er minder druk op vanuit je zelf en laat je het wat meer bij haar zelf. Kinderen doen erg veel voor een sticker en wat complimentjes. Ze willen graag groot gevonden worden.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen 3 en 4 jaar is het wel goed om van de speen af te komen. Het kan de stand van de tanden negatief beinvloeden. Laat de kinderen de speen zelf doorknippen en beloof ze een kadootje als ze een week zonder kunnen slapen.
13 jaar geleden
Zo werkte het bij ons:
Toen mijn dochtertje 2,5 was hebben we samen de "laatste" speen bij de drogist gekocht. Ik heb haar toen laten zien dat het de allerlaatste speen van het rekje was en dat ze daarna op waren. Zij nam dit probleemloos aan en toen deze speen "op" was is er nooit meer gevraagd om een nieuwe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 leuke manier
Wat een leuke tips/antwoorden allemaal!
Hier wellicht nog een: Je kunt een speen met de leeftijd van 4 ook meegeven aan Sinterklaas (via de schoen), uiteraard met een begeleidend briefje erbij in de trant van "Kijk eens Sinterklaas, ik ben nu groot enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter heeft haar speen naar de kerstman opgestuurd toen ze 4 was. Twee avonden drama om in slaap te komen maar madam heeft gewoon iets nieuws gevonden: de duim..
Ik heb geduimd tot ik 'n jaar of 15 was maar 'k hoop maar dat dat haar niet hoeft te gebeuren!
'n Duim kan je helaas niet afpakken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud zijn je kinderen nu?Toen onze dochter een groter bed kreeg mocht ze alleen sávonds haar speen in.En op een gegeven hebben we de speen samen weggegooid omdat ze een grote meid is!

Met duimen is het moeilijker want je hebt je duim altijd bij je en deze kun je niet zomaar weggooien.Zo snel mogelijk afleren denk ik het duim zuigen.Of alleen in bed.Kan geen kwaad denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen we bij mijn ouders waren toen had mijn zoon (toen 2 ) zijn speen ergens weggelegd en we konden hem bij vertrek niet vinden...we hebben toen gezegd dat zijn speen kwijt was en dat mama geen nieuwe meer ging kopen...dit werkte wonder boven wonder erg goed...hij heeft er nooit meer naar gevraagd...of dit zo makkelijk gaat bij andere kinderen dat betwijfel ik..
Verder hebben ze bij ons consultatiebureau een spenen boom waar je je speen "aan de wilgen kan hangen", hij hangt al redelijk vol.
Ook heb ik een keer een van een ouder gehoord dat ze heeft verteld aan haar dochtertje van 3 dat er kindjes zijn in arme landen zijn die geen centjes hebben om een nieuwe speen te kopen. Samen heeft ze met haar dochter een helium ballon gekocht (ik denk bij een ziekenhuis ofzo) er een kaartje aan gedaan met bestemming Afrika. De speen eraan en de speen uitgezwaaid. Een paar dagen later heeft ze (mama)een kaartje van de wereldwinkel opgestuurd naar hun eigen huis met daarop de tekst dat de speen is gevonden door een meisje in Afrika en dat ze het heel erg lief vind dat ze de speen mocht hebben! Het meisje was binnen enkele dagen van de speen af!

succes met het afleren (speen gaat makkelijker dan een duim...)

groeten Rinske