Wat is een reële tijd om een kind van 9 jaar naar bed te brengen?

School is weer begonnen, ook hier in het zuiden. Onze kinderen zitten in groep 4, 6 en 7. Ze gaan nu naar bed rond 19.30 uur, omdat wij vinden dat ze dat nodig hebben ('s ochtends moeten we ze wakker maken).
Vriendjes gaan vaak veel later. We gaan de bedtijden niet aanpassen omdat iemand anders andere normen hanteert, maar wat is nou de doorsnee tijd om een kind van 9 jaar naar boven te sturen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat hangt af van de schooltijd en de hoeveelheid slaap die je kind nodig heeft. Ze 's morgens wakker moeten maken is op die leeftijd trouwens vrij normaal ; daar helpt vroeger in bed stoppen niet meer aan.

Mijn dochter ging in Nederland pas om half negen naar school, dus kwart over acht weg, half acht op. Dat was vroeg genoeg. En het is geen langslaper, dus ging ze om negen uur, half tien ongeveer naar bed.

Nu in Duitsland moet ze om zeven uur op de bus zitten (school begint om kwart voor 8), en alle schoolspullen zelf meesjouwen (boeken en schriften enzo), dus staat ze nu om zes uur op en gaat om acht uur naar bed. Ook dat gaat prima (al moet het op de lange duur nog getest worden, het is nu net een week).

Half 8 voor een kind van 9 dat om een uur of half 8 opstaat zou ik wel erg vroeg vinden ; dan moet het kind maar liefst 12 uur slapen ; er zijn maar weinig kinderen die ZO veel slaap nodig hebben. Maar niemand verplicht ze ook meteen te gaan slapen natuurlijk. Ouders hebben ook recht op een beetje avond, dus ze om half 8 naar bed sturen en nog een (half) uurtje laten lezen is ook prima natuurlijk.

Trek je vooral niks aan trouwens van wat ANDEREN vinden ; doe gewoon wat het beste werkt voor jou en je kind(eren). Ik ging volgens mij tot mijn twaalfde om 7 uur naar bed ; dan was mijn moeder me wel een keer zat. Ik ging alleen steeds later ook echt slapen. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Toen ik 9 was, ging ik rond 7 uur naar bed. Toen ik 10 was, mocht ik om half 8 naar bed. Ik vind dat wel goede tijden. Zeker als je ze 's ochtends wakker moet maken, hebben ze die slaap dus wel nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan het kind denk ik.Als jij vindt dat het zijn/haar slaap nodig heeft dan moet jeje kinderen lekker om 19.30 uur naar baed brengen.Voor een kind van 9 jaar vindt ik zo tussen 19.30 en 20.00 uur een geschikte tijd.Je hebt er ook nog 1 in groep 7 zitten daar vindt ik zo tussen 20.00 en 20.30 uur een mooie tijd voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het kind de hele dag intensief heeft gespeeld of naar school is geweest is half 8 best een heel reele tijd. In het weekeind een beetje later misschien.
Jij kent je eigen kind het beste en het kind geeft over het algemeen zelf ook wel aan of ie moe is en naar bed wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze 's avonds naar bed gaan en niet elke avond na een uur beneden staan om te melden dat ze niet kunnen slapen dan zou ik zeggen dat 19.30 uur uitstekend werkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter van 8 en half (vooral die half niet vergeten!)
Ligt om 20.00 in haar bed. Om 19.45 gaat ze zich klaar maken.
Als ze moe is door een drukke dag gaat ze wat eerder.
Van ouders van haar klasgenootjes hoor ik dat hun kinderen ook ongeveer om deze tijd naar bed gaan.

Let vooral op je kind. Heeft hij/zij moeite met inslapen omdat hij/zij nog niet moe is? Moet je hem/haar 's ochtends met moeite wakker maken? Hoe is het humeur, kan hij/zij de dag goed volhouden.

Zeker aan het begin van het schooljaar moet mijn dochter weer heel erg wennen aan het schoolritme en het leren.
Ze is dan erg moe en gaat dan ook wat eerder naar bed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind voor een kind van 9 half 8 een geschikte tijd, in de nog warmere tijd misschien 8 uur...

Het hangt natuurlijk ook van het kind zelf af, het ene kind heeft meer slaap nodig dan de andere...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men gebruikt vaak deze vuistregel:

11 - 0,25 * (18 - leeftijd)

Dat wil zeggen: voor elk jaar dat ze jonger zijn dan 18, trek je een kwartier af van 11 uur. Dit gaat ervanuit dat ze ongeveer om 7 uur 's ochtends opstaan. Een kind van 9 zou dan uitkomen op kwart voor 9.

Mijn kinderen zijn 6 en bijna 12. Die van 6 gaat om kwart over 8 naar bed (net iets later dan de regel dus), maar is 's ochtends vaak al wakker voordat ik haar kom wekken. De oudste gaat om 9 uur naar bed (stuk voor de regel dus) en moet 's ochtends steevast wakker worden gemaakt.

Je weet zelf het best of ze meer of minder slaap nodig hebben, dus stoor je vooral niet aan hoe laat andere kinderen naar bed gaan. Die kinderen zitten 's ochtends moe in de klas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochtertje van 8 gaat meestal rond 20.00 uur naar bed