Conflict met juf, wat is wijsheid.

Mijn zoon heeft de komende vier weken één keer per week een vervangende juf. Hij vindt haar vreselijk. Er zijn voor de vakantie een paar incidenten geweest tussen hun twee. Daar heb ik met de juf over gesproken maar we verschillen van mening hierover. Met zijn eigen juf en onderdirecteur is dit ook besproken. Ze herkennen de problemen met de juf en zijn hard op zoek naar een andere juf. Ondertussen gaat mijn zoon met grote tegenzin naar school als zij werkt. Gisteren zag hij dat hij vandaag die juf heeft en raakte bijna in paniek. Hij wil niet. Ik heb hem vandaag thuis gehouden. Ik vertrouw die juf niet meer nav de incidenten. Wat nu? De komende vrijdag thuisblijven dan maar? Maar dan lopen ze weg voor conflicten. Wel naar school terwijl we de juf niet vertrouwen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ps. Het gaat over een kind van 4 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Laat maar thuis, ik spreek uit eigen ervaring....en had toen ook een soort gelijke vraag geplaatst en kreeg van iemand een heeeeeeeeel wijs antw.
"je kan het maar 1 keer doen!!!"
En nu ik mijn dochtertje van school heb gehaald, is ze zoveel leuker en liever weer geworden.
Wat is 4 dgn nu op zijn leven? en als hij die mag beleven ZONDER stress, dan zou ik daarvoor gaan.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik ken de situatie niet en ben daarom niet in staat uitleg te geven. Wel weet ik,dat er veel waars schuilt in het gezegde; Waar er 2 kijven, hebben er 2 schuld. En weet je, 4 weken is zo voorbij. Probeer het toch uit te praten, of laat ze elkaar anders negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom weer die niet onderbouwde min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min omdat waar 2 vechten 2 schuld hebben lang niet altijd waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer rick,dat je mijn antwoord niet goed leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan van een kind van 4 nog niet over schuld praten t.o. een volwassene
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een - want hoe wil je nu dat een kind van 4 de juf negeert???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie( de minnaars) eerst hadden gecheckt,wanneer ik mijn antwoord gaf, had je kunnen constateren,dat er toen nog geen sprake was van een toevoeging! Die kwam pas nadat ik mijn antwoord al gepost had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar je had kunnen weten dat het groep 1/2 betrof, daar wisselen ze heel vaak van juf, of hebben duobanen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Pokemon, HOE had ik dat kunnen weten, staat niet aangegeven. Het lullige vind ik,dat niemand het lef heeft excuses aan te bieden, voor hun vergissing! De toevoeging is pas gepost, nadat ik mijn antwoord had gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@moolkeesje: het was sarcastisch bedoeld van mij. ik baal ervan dat de kindertjes van net 4 in dezelfde klas worden geplaatst bij grote kinders van 6, en dat de juffen op de kleuterschool nog vaker wisselen dan jij je jas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
enne, ik had je een plusje gegeven om die minnen te compenseren die te vroeg gegeven waren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pokemon,al heb ik eengrote snavel,dat impliceert niet,dat ik helderziende ben!
Wat dat plusje betreft, mijn dank is 1.98 meter!
praat erover met het hoofd van school en vraag of je kind de dagen dat de "slechte" juf lesgeeft misschien in een andere klas mag zitten waar hij een werkje kan maken waar hij bijna tot geen hulp bij nodig heeft
Je kind zomaar thuishouden is geen goed idee lijkt mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een elegante oplossing, waar de school waarschijnlijk wel voor open zal staan als ze al erkennen dat er problemen met die juf zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens
In de toekomst zal je zoon hier ook mee te maken hebben, het is een mooi leerproces. En met het oog op dat er verandering gaat komen is het beter vol te houden lijkt mij.
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Conflicten zijn er om op te lossen, niet om voor weg te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel bij een gelijkwaardige situatie, echter je kunt niet een jong kind opzadelen met een conflict met een volwassene die ook nog eens de zeggenschap heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, conflicten oplossen voor een 4-jarige moet je zoeken in het omgaan met klasgenootjes die allemaal in de bouwhoek willen of met hetzelfde autootje willen spelen. Een conflict tussen een juf en kleuter is nooit een gelijke strijd. Ik zou de school vragen een oplossing te zoeken en als zij er niet uitkomen zou ik mijn kind thuishouden als ik die mogelijkheid heb. Heb zelf een zoon van 4 (bijna) 5 dus kan me die belevingswereld van een kind goed voorstellen.
Bij thuishouden overtreedt U de leerplicht wet. Om problemen te voorkomen zult u OF uw kind formeel moeten ziekmelden (oorzaak stress is dan nog waar ook) OF zelf vast contact met de leerplichtambtenaar moeten zoeken en formeel de reden van thuisblijven aan de directeur van de school melden. Dit zal wel betekenen dat er mogelijk een andere school gezocht moet gaan worden (van de leerplicht ambtenaar)...wat voorbarig is als dat ene probleem door vervanging van de leerkracht eigenlijk maar tijdelijk is.

Nu de vraag: Als de juf binnenkort op school vervangen wordt is inderdaad de makkelijkste weg om het kind die dagen ziek te melden (denk er wel aan dat ie dan thuis moet bijblijven met de leerstof en opdrachtjes). Per slot geeft school al aan dat de juf niet voldoet en ik vind het onredelijk dat een kind daardoor zo erg geraakt wordt. Ik hoop dat de school er ook zo over denkt.

Als er meer kinderen dit soort problemen met die juf hebben is er nog de optie om de ouders te organiseren en op de dagen dat die juf werkt botweg de hele klas zich laten ziekmelden. Vraagt wel medewerking van de andere ouders natuurlijk.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik zie nu je toevoeging...zolang je kind nog geen 5 jaar is blijft de leerplicht ambtenaar buiten zicht. eerste deel van mijn antwoord is derhalve nu niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is altijd een moeilijk probleem: onderwijzers/onderwijzeressen die niet geschikt zijn voor het vak. Je moet het er wel mee doen! Alternatief is een andere school, maar da's een hele stap en gezien de vervanging die aanstaande is, misschien niet nodig.
Het is goed dat je de juf aangesproken hebt, want dan weet ze in ieder geval dat ze 'kritisch gevolgd wordt'.
Aan je zoontje zou ik min of meer vertellen dat de juf haar best gaat doen en 'dat 't allemaal niet zo erg is'.
Ook al is misschien geen van beide het geval.
Leren relativeren is óók een houding die aangeleerd moet worden.
Hou nog even vol, tenzij het te gek wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over een kind van 4 jaar. Die is dus eigenlijk nog niet leerplichtig.
Ik denk dat wanneer je je kind naar deze juf toe laat gaan hij/zij er een levenslang trauma aan over kan houden en wees eerlijk het is met 4 weken opgelost. Dus waar hebben we het over.

Ik weet zelf wat het is om een vreselijke juf te hebben. Ik moest dagelijks nablijven om rechtshandig te worden. Het is " gelukt" ik ben rechtshandig maar voor mijn leven lang gedesorienteerd in links en rechts.

Dit is maar een voorbeeld van wat het met een kind kan doen, maar als een kind bijna een paniekaanval krijgt dat die weer naar die juf moet, nou dan is er meer gebeurd dan dat jij schrijft.
Lekker thuishouden. In het belang van het kind

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu ik het even nalees, ik schrijf rechtshandig, voor de rest ben ik hartstikke links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Hij is pas 4, dus niet leerplichtig. En van één dag in de week geen school wordt 'ie heus niet dom. Beter om hem thuis te houden dan te dwingen naar iets te gaan waar hij echt niet naartoe wil. Daar kan hij behoorlijk last van krijgen. Laat hem lekker thuis.
Ha, die Angel2010;

Zonder de incidenten die je noemt te kennen is er natuurlijk moeilijk over te oordelen, al vraag ik me af wat de ernst van een conflict tussen een kleuterjuf en een kind van vier kan zijn. Los daarvan zou ik er zelf vanuit gaan dat het niet aan het kind is om te bepalen wie er wel en niet zijn juf mag zijn en het gewoon naar school laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt echt als iets waar je vreselijk mee kan zitten en tegen op kan kijken. Ook jij als ouder.
Als zo'n klein ventje al aangeeft iets niet leuk te vinden lijkt mij dat er inderdaad iets mis.
Ik weet niet op welke gronden er problemen en incidenten voorkomen, maar ik zou er niet voor weglopen. Tenzij het echt te erg is. Vind het erg moeilijk om hierin te adviseren. Je heb het al met mensen van school besproken dus het is bekent. Ik zou hem (als je het echt niet vertrouwt) niet naar school laten gaan, maar ook niet weglopen voor het conflict. Ik zou de reden gewoon opgeven bij school en blijven praten over de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen vragen of je achter in de klas mag zitten op de dagen dat de bewuste juf er is. Dat zal je zoontje rust geven en de juf alert maken op haar doen en laten.
Als jij goede reden hebt om deze juf niet te vertrouwen en de directie hiervan op de hoogte is dan lijkt mij dat een prima oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 jaar?
Dan zou ik hem inderdaad gewoon thuis houden voor die paar weken.
Als je kind ouder is en het gebeurt weer, leer hem dan dat hij ook moet omgaan met mensen waar hij het niet goed mee kan vinden.. Dit gaat in zijn leven nog veel vaker voorkomen!
Maar op zo'n jonge leeftijd heeft dat nog helemaal geen zin.. Gewoon thuis houden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg het probleem bij school neer. Zij zijn verplicht voor een veilige leeromgeving te zorgen. Als de directie aangeeft hard op zoek te zijn naar een geschiktere juf, zeggen ze zelf al dat het geen gezonde klassikale situatie betreft.

Misschien heeft de directeur een oplossing? Zo is je kind de dupe. Blijven praten, kom op voor je kind.

Het eerdere antwoord om je kind voor die vrijdag bij een andere klas te plaatsen, kan een optie zijn, als je kind het er zelf mee eens is. Ineens een andere klas kan ook heel onveilig zijn!

Hele lastige situatie, veel succes gewenst.