Welke huishoudelijke klusjes kun je kinderen tussen 12 en 18 geven (graag tips!) en hoeveel klusjes per dag?

Ze krijgen nu van ons ieder 1 à 2 klusjes per dag. zoals hond uitlaten, vaatwasser in- of uitruimen, vuilnis naar buiten, tafel dekken, afruimen. Verder moeten ze ieder hun eigen kamer schoonhouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Kinderen kunnen meer als ouders denken. Ik denk vooral, afgezien van alle goeie antwoorden hier, dat het verstandig is om ze bij te brengen, dat ook hun hulp nodig is, om alles op rolletjes te laten lopen, en het gevoel geven dat je hun hulp erg waardeer. Een gezin is "een team" , dat is het voornaamste om bij te brengen.
De oudste zal straks op zichzelf wonen neem ik aan, dus die zou ik zeer nauw betrekken in alles en nog wat, van plannen van boodschappen tot koken. Leren de was te doen, strijken e.c.t. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Plusje

Andere antwoorden (11)

Ha, die Dannis;

Je hebt al een aardig lijstje. Ik zou daar nog boodschapjes doen, stofzuigen, ramen lappen (benedenverdieping) en schoenen poetsen bij kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast wat HansV al schreef, kun je ze ook de auto laten wassen en eventueel de schuur of garage laten opruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk en handig klusje is ook om ze te leren kleding te herstellen. Leer ze knopen aannaaien, of lusjes in jassen te herstellen, gaatjes te stoppen en hoe hoe de naaimachien werkt.
Handig en rustgevende bezigheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de genoemde klusjes kun je kinderen al vroeg leren om te koken. Is altijd meegenomen voor later ;)

Betrek ze bij het koken en laat ze 1x per week een maaltijd maken.

Verder vind ik dat je kinderen niet iets moet laten doen waar je zelf niet achter staat. Meer dan 2 klusjes per dag (naast hun eigen kamer) lijkt mij niet nodig. Als het goed is hebben ze nog genoeg aan hun huiswerk en andere naschoolse bezigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mate ze richting 'zelfstandig wonen' gaan, zou ik ook, zoals mijn moeder dat deed, de gewassen spullen zó van de lijn in een grote berg op het voeteneind leggen : strijken, of niet, en het opruimen ervan kunnen ze echt zelf doen, en kost geen uren..Ook bed verschonen ed. , of valt dat onder kamer schoonhouden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis iets heel belangrijks: leer ze afwassen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Afwassen met de hand bedoel ik, ook al heb je een vaatwasser.
Als ze later op zichzelf wonen lijkt het mij sterk dat ze al een vaatwasser hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet je dat leren dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, je moest eens weten hoeveel mensen onhygiënisch afwassen bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
indopen, optillen en....niet schoon! Wel goed: werken met een borstel, heet genoeg water, voldoende sop maar niet te veel schuim, onder- én bovenkant van de borden doen, glazen eerst, dan kopjes, als laatste pannen, diervoederbakjes en asbakken.
een hele wetenschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik dus!
Kinderen van die leeftijd kunnen bijna alles in huis doen. De vraag is alleen of ze het ook goed doen. Laat ze de klusjes doen die ze echt leuk vinden. Natuurlijk moeten ze altijd hun eigen rommel opruimen.

Ik moest vroeger altijd te veel doen. Schoonmaken, boodschappen doen, strijken, koken. Als andere kinderen aan het spelen waren was ik thuis aan het werk. Dat was zo frustrerend, dat ik dat mijn kind niet aan wilde doen. Zij hoeft alleen maar haar eigen rommel op te ruimen en alles wat ze leuk vindt om te doen. Ik moet zeggen nu ze ouder is, dat ze vanzelf allerlei klusjes uit zichzelf doet. Badkamer schoonmaken, wassen, strijken en koken.

Laat ze kiezen uit de klusjes waarvan jij vindt dat je ze dat kunt toe vertrouwen.

Met dank aan Loenie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ze ook zwaar werk doen in de tuin enzo, sjouwen met zware emmers stenen enz, ik moest dat namelijk zelf vroeger ook doen. Alleen ben ik op een boerderij grootgebracht. Ik heb er nu nog steeds profijt van dat ik zwaar werk heb gedaan toen ik klein was. Je wordt er mans en strek van, en je kan later veel harder werken!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook op een boerderij opgegroeid, en ik herken het zware werk. Ik vond en vind het nog steeds leuk om te doen.
Er zit verschil tussen wat ene kind van 12 in huis doet en wat een kind van 18, denk ik
niet zozeer in hoe bijdehand ze zijn, maar hoeveel tijd ze over hebben na huiswerk en voldoende slaap.

eigen kamer opruimen, zelf hun eigen was in de mand stoppen, vaatwasser uitruimen en tafel afruimen zijn bij ons vanzelfsprekend. In de vakanties vraag ik meer van ze dan wanneer ze hele dagen op school werken.

Nu ik fulltime werk, doet de oudste regelmatig boodschappen en kookt op de dagen dat ik laat thuis ben ( 1 of 2 keer in de week). De jongste houdt niet van boodschappen doen, maar zal bijvoorbeeld uit zichzelf de wasmachine aanzetten, als hij schone kleren nodig heeft, en ik er geen tijd voor heb gehad. En dan incl. wasdroger en opvouwen. Ook de was van overige gezinsleden wordt door hem op kleur gesorteerd en meegewassen en gevouwen. Strijken doet ieder voor zich.
als ik het weekend weg of druk ben geweest, hebben de twee jongens het hele huis gestofzuigd, en eventueel de keukenvloer gedweild. Normaal doe ik dat zelf op zaterdag. Badkamer en wc doe ik zelf, maar ik heb het ze wel ene keer laten doen om te kijken hoe het moet.

Bij ons zijn het dus niet zozeer dagelijkse taken, maar wekelijkse.
Wij doen bijna alles in overleg. Als zij het druk hebben doe ik iets extra's voor hen, en als het nodig is doen zij iets voor mij. Op die leeftijd kunnen ze dat begrijpen en zien ze er de redelijkheid van in. als ik vraag om de kooien te verschonen of oud papier weg te brengen dan doen ze het ook. Maar dan overleggen ze met elkaar wie wat het minst erg vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb onze zoon al vroeg veel dingen laten doen die nu een automatisme voor hem geworden zijn. Zodra hij ziet dat ik aan het afwassen ben, pakt hij automatisch de theedoek en bij het afdrogen hoort ook het 'vaat opruimen', dit doet hij ook automatisch. Hij is nu 15 en dit leerde ik hem al met zijn 10de. Hij vindt het ook normaal omdat ik hem dat zo heb uitgelegd. Ik moest hem veel van dit soort dingen aanleren want hij heeft een stoornis in het autistisch centrum en 'ziet'dit soort dingen niet. Ik heb er voor gezorgd dat het een automatisme wordt, dan hoeft hij er niet bij na te denken en ik hoef het niet steeds te vragen. Als ik de bovenverdieping vrijdags onder handen neem, laat ik de stofzuiger staan voor zijn deur en hij weet dat het tijd is zijn kamer schoon te maken. De douche maakt hij ook automatisch na het douchen schoon en droog, want zelf is hij ook vies aangelegd. Hij is erg sensitief en gevoelig voor luchtjes en vlekken e.d. Net zoals de WC, ik zal nooit een spoor van hem vinden. Als het rot weer is en ik heb het te druk haalt hij ook wel boodschappen voor me, als ik het hem niet beveel doet hij het zonder morren en het ligt gelukkig niet in mijn aard om te bevelen, ik zou net zo reageren als ik niet fatsoenlijk gevraagd werd. Vuile was vind ik ook nooit van hem, hij is al gewend dit in de wasmand te doen. Ik kook altijd om half 6 en dan heeft hij de tafel al gedekt, hij heeft nl. altijd trek en kan niet wachten. Na het eten wast mijn man af en gedrieën ruimen we af. Mijn zoon droogt af en ik maak het fornuis schoon en de tegeltjes rondom. Ondertussen praten en lachen we, want het moet gezellig blijven. Soms als hij voor school iets belangrijks moet afmaken, hoeft hij niet af te drogen en ergens vindt hij dat nog jammer ook!
Ik denk maar zo, hij moet eens op eigen benen staan en de basis moet er dan wel inzitten. Hij heeft geen 2 linkerhandjes en moet ze ook gebruiken. Hoe vroeger dit erin zit, hoe beter. Als ouder moet je je kind ook leren dat het niet alleen rechten heeft, maar ook plichten om ons gezin prettig te houden. Hij maakt er net zoveel deel van uit.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ leuk te lezen hoe het ook kan met een autistische zoon. Je pakt het goed aan vind ik.
amc
13 jaar geleden
Dank je wel, ik heb een heerlijk jong en dat scheelt natuurlijk een hoop.;)
Tussen 12 en 18 zit heel veel verschil, in kracht handigheid ervaring en inzichten.
Let bij het geven van klusjes op dat er (vooral voor de jongsten) nog voldoende tijd overblijft om te leven en te genieten, niet te zwaar tillen of met gevaarlijke toestanden als machines, hete fornuizen etc.
Verder kunnen zelf eigelijk alles wel wat ze leuk vinden zei het hier of daar met wat toezicht.
Verzorgen, scchoonmaken, onderhouden opruimen etc.