Kan je een vaderschapstest afdwingen?

Een vriend van me heeft een paar maanden geleden ontdekt dat hij een kind van 6 jaar oud heeft. Het kind lijkt erg op hem, maar theoretisch gezien zou het ook wel eens van een ander kunnen zijn.

Moeder doet nu moeilijk over een vaderschapstest.

Heeft hij als waarschijnlijke vader in deze bepaalde rechten? Zou hij het bij de rechter kunnen afdwingen?

2.6K

Het beste antwoord

Het grappige is dat de wet hier geen uitspraak over doet! Er zijn regels over dwanneer de moeder (tot leeftijd 5 jaar vh kind) en het kind (Altijd) kunnen afdwingen dat de veroedelijke vader een test laat doen. Er zijn geen regels waarbij de man dat kan.

Waarschijnlijk zal een rechter -indien er duidelijke aanwijzingen zijn dat de man de vader is, bv door langdurige intieme relatie- de man gelijk geven. Maar er is geen vast staand recht.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%201.html#895
Titel 11. Afstamming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Dat moet inderdaad via de rechter. Hij zou een advocaat kunnen nemen en aannemelijk moeten maken dat hij de eventuele vader zou kunnen zijn.

-De periode dat zij een relatie hebben gehad (getuigen)
-Adres waar ze hebben gewoond
-Gezamelijke vrienden
-Familieleden die kunnen getuigen enz.