Hoe kan ik mijn zoontje van 3 jaar de fopspeen af leren?

Mijn zoontje gaat in september naar de kleuterschool (belgie). Hij heeft s nachts nog steeds een fopspeen.
Heb al gezegt tegen hem dat we hem gaan begraven eind augustus en dat er misschien wel een mooi bloemetje uitkomt. Heeft iemand nog tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Maak er een echt feestje van:
Verzamel op een afgesproken dag samen met je kind alle rondzwervende spenen, en hang ze aan de boom in de tuin. Vertel dat de spenen nu voor nieuwe babytjes zijn, en opgehaald worden door de spenenfee.
Hij heeft ze immers niet meer nodig want hij is nu een grote jongen!

De spenenfee komt ze 's nachts ophalen, en de volgende dag hangen er in plaats van de spenen kleine cadeautjes aan de boom: Een bedanktje van de spenenfee, omdat ze nu weer spenen heeft voor alle nieuwe babytjes.

Geen speen meer in huis, en weer een periode afgesloten.
Benadruk regelmatig hoe trots je op je kind bent dat hij nu groot is, en geen speen meer nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Niets aan doen,als het kind er gelukkig mee is, mooi zo laten.
Op een gegeven moment vindt ie zich zelf wel te groot er voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter was hem op een gegeven moment kwijt, dat vond ik een goed moment om haar te vertellen dat ze nu zo groot was,dat ze hem niet meer nodig had en dat ik geen nieuwe meer ging kopen. En dat is goed gegaan, ze heeft er niet meer naar gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al eens geprobeerd hoe je zoontje reageert als je hem 's nachts de speen niet geeft? Begraven van de speen kan de betekenis krijgen dat van de speen afscheid "moet" worden genomen alsof deze vanaf nu dood is en wat is er voor nu op tegen dat je zoontje nog een fopspeen heeft? Op wat langere termijn "floept" hij hem er vast wel uit...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn dochter van toen 3 jaar, was ik op een gegeven moment gewoon de speen "kwijt". Dat was natuurlijk niet zo maar dat zei ik tegen haar. Dus heb ik haar gezegd dat ze dan maar zonder moest slapen want dat kon ze best. Het was even snikken maar dat ging vanzelf over. Als ik het me goed herinner heeft ze er nog 2 keer om gevraagd en toen was het goed. Dit werkt natuurlijk alleen als je kind alleen in bed een speentje heeft. Als het de hele dag nog met zo'n ding in de mond loopt, wat ik overigens zeer onverstandig vind, dan zul je er meer voor moeten doen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de speen kapot gebeten is komt er meestal speeksel in.dan kan je vertellen dat als hij dat in zn buikje krijgt er ziek in zn buikje komt en hij dan niet naar school kan gaan.vraag of jullie m samen in de prullenbak zullen gooien en dat hij dan n hele grote jongen is.dat hij dan iets anders mag uitzoeken als beloning.of maak n bord met daarop de dagen van de week,vertel hem dat als hij 1 week het vol heeft gehouden om geen speen te gebruiken hij n beloning krijgt.helpt echt.
vertel dat het babietje bij jullie uit de buurt(als er 1 is natuurlijk) zn speentje kwijt is en of die even zijn speentje mag lenen.hij is m zo vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor onze zoon heb ik een papier gemaakt met 10 vakjes. Elke nacht dat hij zonder speen sliep mocht hij een kruisje zetten en toen alle vakjes afgekruist waren kreeg hij een kadootje ( iets van Playmobil wat hij graag wilde hebben). Na de 10 nachten was hij gewend zonder speen, zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben de spenen van onze dochter opgestuurd naar de kerstman (was midden in de zomer). Gezegd dat de kerstman ze zou geven aan kindjes in landen waar ze het niet zo goed hebben. Ze heeft er heel even verdriet om gehad maar was blij die andere kindjes te kunnen helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi
mijn zoontje had ook een fop voor het slapen op een gegeven moment was hij hem kwijtgeraakt op het kinderdagverblijf en moest hij zonder proberen te slapen dit ging goed.
's avonds vroeg hij of hij zijn foppie mocht toen zei ik die heeft de poes kapot gemaakt en hij is zonder moeite gaan slapen ik heb hem toen ook gezegt als je zonder foppie blijft slapen dan krijg je volgende week een grote jongens bed en hij was zo blij hij heeft er nooit meer om gevraagt want hij ging een grote jongen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er meerdere? Zo ja, één voor één steeds 1 verliezen / kwijtraken of wegdoen.. zodat er op een gegeven moment nog maar eentje over is.
Dit is dan een heel speciaal speentje (ik zou hem daarom niet begraven), want het is de allerlaatste.
Deze laatste krijgt daarom een bijzondere behandeling totdat hij mag worden afgegeven.

(JIJ bepaalt dit moment, jij mag kiezen welke manier en waarom)

Er zijn overigens meerdere boekjes over dit onderwerp die je met je kind kan lezen zodat je kunt ontdekken hoe en op welke wijze zij het beste haar speentje af wil/kan geven, zoals b.v. "het speentje van Lisa".. heel leuk verhaal.

In het geval van mijn zoontje (die raakte altijd zijn speentjes kwijt) heb ik bij de laatste eenvoudigweg gezegd "je hebt hem al niet meer nodig, dus als je deze verliest, dan is het klaar". Hij heeft er nooit problemen mee gehad.
(ik heb het speentje later trouwens nog teruggevonden onder een kast.. natuurlijk bewaard voor later en onlangs aan hem laten zien, hij schaamde zich dat ie dat ooit had gehad!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoontje had altijd een tutpopje in zijn mond, ik heb toen gezegd dat het net leek of zijn tanden een beetje scheef gingen groeien van het tutten, en hij heeft hem nooit meer in de mond gehad. Wel heeft het het poppetje nog steeds in bed liggen. Overigens had ik de tip van mijn moeder. Ik duimde vroeger altijd en toen heeft mijn moeder ook gezegd dat ik er scheve tanden van kreeg...nooit meer geduimd!