Wat te doen als je kind super overstuur wakker word ?

Mijn zoontje werd vanacht even wakker,, ik denk dat hij droomde.
Maar hij was niet rustig te krijgen,. hij bleef hysterisch krijsen, en hij wou niks,. geen fles, geen beertje, speentje.
normaal als hij wakker schrikt en ik kom bij hem is het weer goed.
maar vanacht bleef hij zo overstuur. het was net of zag hij ons niet eens, hij was echt 10 min hysterisch.
ineens was het over en wou hij was drinken en ging weer slapen.

Ik wist niet goed wat ik moest, zo had ik hem nog nooit gezien.

17.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er geen antwoord op, dus vandaar maar een reactie. Ik kan je in zoverre geruststellen dat mijn zoontje dat óók een paar keer heeft gehad. Dan lag hij in zijn bed, begon te huilen, kwam de trap af naar beneden en leek te slaapdromen, maar héél heftig. Dan rende hij van mij naar mijn vrouw en weer terug en liet zich niet troosten of geruststellen. Uiteindelijk vonden we uit dat het hielp om een koude washand in z'n gezicht te drukken. Daardoor leek hij te ontwaken. Hij heeft dat een paar keer in z'n leven gehad, ik schat vanaf z'n vijfde tot z'n zevende een paar keer. Is als ouder beangstigend om te zien, maar achteraf denk ik dat 't een soort van beklijvende nachtmerrie is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter heeft dit de laatste weken ook af en toe. Heel naar om te zien. Vooral ook lastig omdat ze zich niet laat troosten. Voel ik me heel machteloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag, veel mensen hebben hier last van, met deze vraag kun je dus ook andere mensen helpen!

Het beste antwoord

Je kunt niet zo heel veel doen, het is eng om te zien maar de meeste kinderen hebben dit een tijdje. Het worden night terrors genoemd.
Mijn dochter heeft het ook gehad, zo'n beetje tijdens haar derde levensjaar.
Hieronder de info van een site over slaapstoornissen, hier legt men het verschil tussen night terror en nachtmerrie uit:
De night terror situeert zich in de non-REM slaap (fase 3 en 4). Het kind is angstig, in paniek
met de ogen open vaak, maar herkent je niet. Nadien herinnert het kind zijn droom niet meer.
Je moet het kind hierbij NIET wakker maken.
De nachtmerrie is vooral ’s ochtends in de REM slaap. Het kind kan zijn nare droom duidelijk
herinneren.
Situaties die aanleiding geven tot nare dromen zijn te mijden: geen TV laatste uur voor het
slapen gaan (is steeds aan te raden), duidelijk slaapritueel,…

Toegevoegd na 28 minuten:
PS night terrors komen voor tussen het 3e en 6e levensjaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kind is volkomen gedesoriënteerd en herkent je niet.
Hier hetzelfde meegemaakt, meerdere keren.
Inderdaad je kind NIET wakker maken.
rebecca
13 jaar geleden
het lijkt er wel op, maar mijn zoontje is nog maar 14 maanden. en dit gebeurde al om half 12 vanacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
night terrors gebeuren vroeg in de nacht, dus dat klopt wel. De een zal er vroeger mee zijn dan de ander. Je omschrijving klopt wel precies. Er zijn heel veel jonge kindertjes die dit krijgen, het kan in ieder geval geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je antwoord.

Andere antwoorden (10)

in dit soort situaties zou ik gelijk de huisarts bellen

Toegevoegd na 2 minuten:
daarnaast zou ik uitkijken voor:
1: wiegendood.. kan komen omdat het kind stikt in bed (warmte, of te zwaar en te warm dekbed)
2: je kind kan gestoken zijn door een insect
3: je kind heeft gewoon dorst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wiegendood? Beetje overdreven niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook nog nooit gehoord van hysterisch krijsen als voorteken van wiegendood. Als dat zo was, zou het véél minder vaak voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volkomen overstuur zijn is niet echt een symptoom van wiegendood...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom de huisarts bellen? Die doet écht niks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onzin! wat een overtrokken reactie.
Het lijkt inderdaad of hij gedroomd heeft. Ik heb het ook wel eens meegemaakt met een kind of kleinkind. Door het gegil denk je dat het kind de ergste pijnen moet doorstaan.
Dat doet het misschien ook wel, maar in het onderbewuste. Je krijgt geen werkelijk contact.
10 Minuten is trouwens best lang. Maar toch zou ik niet verder gaan dan wat bij hem blijven, beetje sussen, strelen, hand vasthouden enzovoort. Vrijwel altijd valt zo'n dromend kind terug in een rustige slaap.
Ik ken iemand die het kind altijd wakker maakte uit zulke dromen, maar die dan de rest van de nacht met een vrolijk klaarwakker kind zat..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best wel moeilijk als zo'n kleine uk plotseling helemaal overstuur is. Misschien heeft hij intens naar gedroomd en was hij ondanks jouw geruststellende aanwezigheid wel wakker maar zat hij nog half in die droom.
Je kunt dat zelf ook wel eens hebben, dat je wakker wordt en de sfeer van een nachtmerrie nog helemaal om je heen is.
Als het een aantal keren achter elkaar gebeurd,moet je natuurlijk gaan onderzoeken of er iets meer achterzit.
Maar het kan ook gewoon een incident zijn, mijn kleindochter van twee heeft het ook een paar keer gehad, en na een die paar keer hield het ook weer op.
Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reiki behaneling geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij heb je precies dat gedaan wat het beste is voor je kind. Wakker maken, maakt dat hij de droom (zaols jij het omschrijft is dat het) zich kan herinneren. Dus lekker laten slapen. Probeer hem rustig te sussen en te troosten.
En daarna een slokje drinken is helemaal top. Het zal ongetwijfeld wel vaker gebeuren. Ik heb het iig al veel vaker gehoord. Je went er nooit aan, als je kind zo overstuur is. Toch zal je merken dat het je minder onzeker maakt. Voel voor de zekerheid of het koorts heeft en check de luier. Je kind overkomt niet zomaar iets naars. Een oplettende moeder is wat een kind nodig heeft. En dat was je!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad heel lastig. Je weet niet precies wat er met hem aan de hand is; hij lijkt ontroostbaar. Waarschijnlijk heeft hij angstig gedroomd. Voor hem is het nog moeilijk om werkelijkheid en fantasie te scheiden. Dit maakt dat angstige dromen bij kinderen heftige paniek kan veroorzaken.

Het enige dat je kon doen, heb je gedaan. Je hebt hem geprobeerd te troosten en je was er voor hem. Dit heeft voor hem wel gemaakt dat hij heeft geaccepteerd dat de angstige situatie weg was en hij zich weer zo veilig voelde dat hij weer durfde te gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,
Mijn dochtertje, is nu bijna 4 jaar, heeft dit ook met periodes. De pediater heeft me gezegd dat het inderdaad nachtmerries zijn ; dat het kindje 's nachts verwerkt wat het overdag heeft "meegemaakt". Bij mijn dochtertje kan het soms wel tot een half uur duren vooraleer ze gekalmeerd is, dus maak je geen zorgen over die 10 minuten. ;-) Ze krijst dan ook het hele huis bij elkaar, en lijkt niet wakker te zijn. Haar oogjes zijn wel open, maar het lijkt of ze je niet echt ziet. Ofwel wandel ik dan met haar rond, maar wat het beste helpt bij haar is heel eventjes de TV opzetten ; iets dat haar interesseert en dat ze kent. Dan is ze afgeleid en kalmeert ze toch vlugger. Veel moed !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eigen zoontje had dit ook tussen zijn 2e en 5e jaar, verschrikkelijk krijsen, echt doodsangst hebben... Daar sta je dan echt machteloos bij, ook hij leek ons niet te zien en werd ook niet echt wakker als we hem oppakten. We lieten hem dan ook gewoon in zijn bed, en praatten net zo lang zachtjes tegen hem tot hij dan zomaar ineens ophield en weer 'gewoon' in slaap viel. Je gaat je toch afvragen wat zo'n kind dan in zijn slaap meemaakt dat hij zó bang is... Hij kont het nooit navertellen. Maar uiteindelijk gaat ook deze fase vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi
Mijn zoontje van nu 4 heeft het ook wel eens gehad hysterisch krijsend wakker worden ogen geopend maar me niet herkennen en niet rustig te krijgen.
Ik heb hem idd gewoon vastgehouden en soms moest ik hem een beetje strak vasthouden omdat hij dan sneller rustiger werd.
Toen hij er eenmaal 'uit'was was erniets meer aan de hand en wist hij er niets meer van,alleen dat hij een nare droom had gehad maar waarover wist hij niet.
Dit heeft zich een paar keer voorgedaan ook die 10minuten is bij mij erg bekend.

dus je heb goed gehandelt en laat je niet gek maken door je eerste antwoord,dit is namelijk iets wat elk kind heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je precies gedaan hebt wat het beste is;
Je was er voor hem.
Waarschijnlijk was het een nare droom waar hij nog midden in zat.
Doordat je er voor hem was kon hij er uiteindelijk uitkomen en weer de rust vinden.
Heel vervelend om aan te moeten zien, maar vrees dat er niets anders op zit.