Kinderopvang: goed of slecht?

S.V.P. graag een onderbouwd antwoord.

EDIT: elke vraag lees ik aandachtig door, ik vind dit namelijk een belangrijk vraagstuk in onze maatschappij.

EDIT: elk antwoord lees ik aandachtig door, ik vind dit namelijk een belangrijk vraagstuk in onze maatschappij.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elke vraag lees je aandachtig door...
Elk antwoord ook?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hihi, ja je hebt weer gelijk. :D

Het beste antwoord

Toen wij kinderen kregen ben ik gestopt met werken, fantastisch om tijdens zwangerschapsverlof beide thuis te zijn, ik heb elk eerste ervaring bewust meegekregen. geniet elke dag van ze (3 zonen) neem de tijd voor speeltuin, bos, kinderboerderij en clubs.
Nu de jongste ook naar school gaat ben ik weer gaan werken, maar ik haal ze elke dag van school op zodra die uit is (13:00) en ga dan leuke dingen doen of neem vriendjes mee, fungeer als oppaspapa.
Wij zouden NOOIT voor kinderopvang kiezen, dan maar wat minder inkomen. We hebben bewust voor kinderen gekozen en ik draag met liefde en plezier de consequenties ervan.
Carpe Diem

Toegevoegd op 29-04-2009 10:52:59
Let op, ik zeg niet dat kinderopvang slecht is, ik zou er nooit voor kiezen.
Mijn broertje kreeg zijn eerste kind. Hij ging de week erna gewoon werken, want nu hadden ze nog kraamhulp, de week erna heeft ie vrij genomen. Na de zwangerschapsverlof ging ook zij werken en de kleine naar de creche, voor mij is dat onvoorstelbaar, ik heb de eerste maanden (nu nog) zo genoten van die hulpeloze hummeltjes, mijn vrouw heerlijk vertroeteld, ons gezamelijk geluk genoten. Dat was en is me de helft van ons inkomen meer dan waard.

Toegevoegd op 30-04-2009 08:46:26
Ik lees in veel reacties dat het goed is voor de socialevaardigheden.
Hoe zit dat met 3mnd oude baby's. Zover ik weet begint samen spelen pas rond 2 - 2,5 jaar tot dan spelen ze naast elkaar en is er bijna geen interactie onderling.
En bij mijn weten hebben we daar peuterspeelzalen voor. Daar breng je je peuter 2,5 a 3 uur heen en dat is echt lang genoeg, ze zijn daarna werkelijk uitgeput.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Zodra je kind mama zegt tegen de juffrouw van de kinderopvang moet je na gaan denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
??? Ik kan me niet voorstellen dat je dit serieus bedoelt....
Nee, niet goed vind ik. Ik werk op een basisschool en daar zit een kinderopvang bij. Als ik zie hoe veel baby's van 3 maanden oud naar de kinderopvang worden gebracht doet het mij gewoon zeer. Als je geen tijd voor een kind hebt moet je het ook niet nemen. Zelf zou ik later mijn kind zelf opvoeden tot zij/hij 4 jaar is. Ik zou parttime halve dagen werken bijv. alleen op donderdag en vrijdag een half dagje, en dan naar me moeder brengen of naar andere familieleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kiest er (meestal) ook zelf voor. Jij niet dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Marcel en jessie, als je christelijk bent krijg je kinderen (als God het wilt raakt de vrouw zwanger). als je niet christelijk bent gebruik je voorbehoedsmiddelen. Dat is het punt wat marcel bedoelt te zeggen (neem ik aan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus vanaf z'n vierde jaar breng jij je kind _wel_ naar de kinderopvang. Alleen wordt die kinderopvang dan verzorgd door je moeder of door andere familieleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een kwestie van biologie: er is geen sprake van "nemen", voor niemand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies, kinderen krijg je en het is een wonder hoor :D
Daarbij voelde ik me enigzins aangesproken over wat je zegt, dat het je zeer doet om al die kleine kindjes op de opvang te zien.
Soms is (meer) tijd maken gewoon financieel niet mogelijk en als je een kinderwens hebt en je bent dan gezegend met zo`n wondertje in je leven, gaat de rest toch gewoon door! Ik breng mijn dochtertje 3 keer in de week naar de opvang, ook omdat het goed is voor haar sociale ontwikkeling!
Jij zult vast wel doelen op moeders die hun kindje elke (werk)dag naar de opvang brengt?...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(ooh jaatje) + daarbij... jammer genoeg hebben we niet allemaal familie waar je je kindje kan onderbrengen (...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad een baby vanaf 3mnd naar de opvang is goed voor de sociale ontwikkeling.
Bij mijn weten begint dat pas te tellen vanaf 2jaar, en daar hebben ze peuterspeelzalen voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Hansv, ook, al geloven ze het niet.
Ha, die BvB;

Zoals zo vaak geldt ook hier; alles met mate. Als je kinderopvang niet als een opvoedingssurrogaat ziet is er nix mis mee, mits het door de juiste personen en/of instanties gebeurt. In de tijd dat mijn kinderen de leeftijd hadden gingen ze op de dagen dat mijn vrouw werkte (24u.p.wk) mee naar het kinderdagverblijf waar zij zelf ook op een (andere) groep stond. Halen en brengen was dus nooit en probleem. Door mijn wisselende diensten kon ik ze bovendien vaak een dagdeel thuishouden om lekker met ze gewone alledaagse dingen te gaan doen. Later op de basisschool gingen ze voor de overblijf naar oma, die daar zelf om gevraagd had. Mijn kinderen zijn van goede opvang niet slechter geworden. Anders wordt het als ouders de opvang gebruiken om ieder hun 60uurs carrièreweek vol te kunnen houden; kinderen betekent kiezen en dat hoeft heus niet te betekenen 100% stoppen met werken.

Toegevoegd op 29-04-2009 10:37:43
En hup, wéér een duimpje omlaag. Vreemd, ik gaf toch echt antwoord op de vraag. Duimpjes omlaag zijn er toch niet om aan te geven dat je het met de gegeven mening oneens bent?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat valt of staat met het personeel van het kinderdagverblijf of de gastouder. ikzelf heb een paar weken in de kinderopvang gewerkt op invalbasis via het uitzendbureau. hierdoor heb ik verschillende kinderdagverblijven van binnen mogen zien en ook kunnen zien hoe er op verschillende plekken heel verschillend met de kinderen omgegaan werd. naar de ene plek zou ik mijn kinderen met een gerust hart heen brengen, naar de andere plek absoluut niet! het verschil zat hem vooral in de benadering van de kinderen. ik vind het belangrijk om aandacht te hebben voor het individuele kind en het overnemen van opvoedingstaken van de ouders. op de ene plek ging dat prima, op de andere werd er een bak speelgoed neergezet waar alle kids (10) zich maar mee moesten vermaken! (en de leidsters ondertussen maar kletsen met elkaar...)
dus wanneer je twijfelt over kinderopvang zou ik zeggen; laat je goed voorlichten! ga bij de verschillende kinderdagverblijven kijken en let op de begeleidsters en de sfeer. laat je niet ompraten door een goedgebekte manager maar ga op je eigen gevoel af!
succes!

Toegevoegd op 29-04-2009 10:20:13
wat ook natuurlijk erg belangrijk is, zijn vaste gezichten voor je kind (voor een gezonde hechting) vaste begeleidsters zijn dus zeker een pre! en natuurlijk een goede balans tussen thuis en het kinderdagverblijf. (een kind hoort naar mijn idee meer thuis te zijn maar ook regelmatig naar het kinderdag verblijf te gaan (als het daar heen gaat) zodat het daar ook kan wennen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat een combinatie het beste zal werken. 1 á twee dagen in de opvang is goed om het kind te laten wennen aan andere kinderen en dergelijke. De opvangcentra zullen echter nooit een vervanging voor de opvoeding thuis moeten worden.

Ik mag me gelukkig prijzen dat mijn moeder er eigenlijk altijd voor ons was. Ik heb een vriend die het met kinderopvang en oma heeft moeten doen en die heeft direct gezegd dat als zijn vrouw wil gaan werken, dat hij dan thuis blijft want dat wil hij zijn kind niet aan doen.
Een kind kan goed verzorgd worden op de kinderopvang, de echte liefde moet toch van thuis komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oke, waarom moet een kind wennen aan andere kinderen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Luister naar de Sint. Die kindervriend weet hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus dan hadden alle eerstgeboren kinderen (voordat de kinderopvang bestond) een probleem?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel vroeger zaten alle kinderen in één groot hol, daar leerden ze andere kinderen (en hun knuppels) ook al kennen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Hansv, Waarom moeten moeders zich ontplooien? Een kind heeft toch het eerste recht op de opvoeding dan de opvangmoeders? De moeders zien hun kinderen niet als uitdaging maar als last, daarom brengen ze hun kinderen naar de opvang. Welk hol zaten ze dan C4th? Hier geloof ik nl niets van. Kinderen hebben nog niet eens het "ik" besef, hoe kunnen ze dan sociale contacten opbouwen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zet 2 baby's bij elkaar en kijk eens hoe snel ze interactie hebben. En om even terug te komen op: Waarom moeten moeders zich ontplooien? Waarom niet? De tijd dat moeders de vrouw de hele dag poetsend in huis doorbracht wachtend tot de kinders en manlief weer thuis komt is voorbij vriend. Persoonlijk zou ik gillend gek worden als ik tot zo'n leven veroordeeld zou zijn. Maar goed, ik heb makkelijk praten, ben single en heb geen kids.
Uit onderzoek blijkt dat kinderopvang, als het goede kinderopvang is, een positief effect heeft op de sociale vorming van kinderen. Het is daarbij wel belangrijk dat het kind geen 40-urige werkweek in de kinderopvang zit, maar zo rond de 2 of 3 dagen. Het kind leert dan beter omgaan met leeftijdsgenoten. Een slechte opvang kan ook een negatief effect veroorzaken, en ook het aantal kinderen per begeleidster heeft veel invloed

Toegevoegd op 29-04-2009 14:49:08
Concluderend:ik vind kinderopvang in principe een heel goed idee, maar dan dus voor een beperkt aantal dagen. Ik zou ook altijd bekijken wat het opleidingsniveau van de begeleidsters is, hoeveel er zijn en of ze goed nederlands spreken. Uiteindelijk is volgens mij wel of niet kinderopvang minder belangrijk voor de ontwikkeling dan of de geboden opvang goed of slecht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie niet in het antwoord of je er voor of tegen bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind kinderopvang in principe een heel goed idee, maar dan dus voor een beperkt aantal dagen. Ik zou ook altijd bekijken wat het opleidingsniveau van de begeleidsters is, hoeveel er zijn en of ze goed nederlands spreken. Uiteindelijk is volgens mij wel of niet kinderopvang minder belangrijk voor de ontwikkeling dan of de geboden opvang goed of slecht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oke helder ;)
Goed! Mits het goede opvang is. Uit eigen ervaring:
Onze kinderen gingen vanaf de leeftijd van 3 maanden iedere weekdag van 8 tot 15.30 uur. Ze hebben vanaf heel jong geleerd dat aandacht gedeeld moet worden, en dat ze rekening moeten houden met gevoelens van anderen. Ik vind dat ze daardoor heel sociaal zijn. Bovendien zijn ze vroeger dan thuisblijvende kinderen in aanraking gekomen met allerlei virussen, waardoor ze op de schoolleeftijd al een betere weerstand hadden. Ik zie geen nadelen. En zij zelf ook niet. Ze zijn inmiddels 22, 20 en 14.

Toegevoegd op 29-04-2009 10:42:52
En... de eerste lachjes kwamen na ongeveer 8 weken, en de eerste stapjes hebben ze alledrie bewaard voor thuis... en liefde zijn ze ook niet tekortgekomen - nog steeds niet :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus 1 kind heeft 37,5 uur per week in een kinderopvang gezeten? Wanneer kun je dan nog genieten van je kind?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee niet 1, alledrie. En een week heeft meer uren dan 37,5. Genoeg tijd om van elkaar te genieten. Ik zie echt geen probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze moeten ook nog regelmatig naar bed toch? Wanneer kun je het meest genieten van je kind: met of zonder kinderopvang?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zegt als reactie op een ander antwoord :"De moeders zien hun kinderen niet als uitdaging maar als last, daarom brengen ze hun kinderen naar de opvang."
Dat kun je zo niet algemeen stellen, maar je bent vrij om te denken wat je wilt. Ik accepteer je standpunten. Dit gezegd zijnde, denk ik dat je in dezen alleen medestanders zoekt voor jouw ideeen. Dat is prima, maar daar hoor ik niet bij. En neem van mij aan dat wij heel veel van onze kinderen hebben genoten, en dat nog steeds doen. Voor wat betreft de tijd die je doorbrengt met je kind(eren): de termen kwantiteit en kwaliteit zijn hier nog niet gebruikt, daarom haal ik ze er maar even bij. Altijd bij je kind(eren) zijn betekent niet "het meest genieten". Ik hoop dat je mijn standpunt ook kunt apprecieren, ook al ben je het niet met mij eens.
Geweldig goed.
Onze zoon is enig kind en heeft zich in de opvang prima ontwikkeld, van begin af aan in een sociale omgeving, veilig en begeleid, en daar vriendjes leren maken.

Toegevoegd op 29-04-2009 11:02:25
En op de vraag of ik zelf genoten heb van de opvoeding: ja, het was heerlijk om hem zonder schuldgevoel achter te laten (2½ dag in de week), en leuk om via de opvang feedback te krijgen over hoe hij zich ontwikkelde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je zelf ook genoten van de opvoeding?
Wij hebben voor onze kinderen jaren naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van een gastouder.
Uiteindelijk zijn het de kinderen die aangeven of ze het leuk vinden of niet en je voelt zelf ook wel aan of er een klik is.
Voor hele jonge kinderen ligt dit wat moeilijker maar op basis van onze ervaring moet ik antwoorden: GOED.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kind is geen stuk speelgoed dat je ergens heen kunt brengen als jij er geen tijd meer voor hebt.

Als ouders moet je grondig nadenken over het vraagstuk; nemen we een kind of niet. Dit gebeurt nu veel te weinig. De ouders willen natuurlijk allebei blijven werken zodat ze 3x per jaar op vakantie kunnen, een mooie auto kunnen rijden en dat ze een mooi huis kunnen betalen. Mijn visie is echter dat je ergens op zult moeten besparen om het kind te sparen.

Noem het ouderwets maar ik vind dat één van de ouders thuis moet blijven voor het kind. Of in ieder geval thuis is als het kind van school komt. Dit betekent dus dat de eerste 4 levensjaren van een kind er altijd iemand thuis moet zijn. Een creche is namelijk volgens mij ook geen goed plan. Het kind moet nog lang genoeg buitenshuis zijn. Laat een kind kind zijn is hierbij mijn motto.

P.s. Het maakt hierbij niet uit welke van de ouders thuisblijven of dat ze een regeling treffen met welke dagen er door wie gewerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hansv, als je dat vind moet je volgens mij eerst zorgen dat je je huisvesting op orde hebt voordat je een kind verwekt en dumpt. Kollius, +1
Een kind moet alles in z'n eigen tempo kunnen doen. Sommige kinderen zijn heel extern gericht. Die kunnen met een gerust hart naar de kinderopvang.

Er zijn ook kinderen die van nature wat meer observerend zijn, wat meer teruggetrokken. Niets mis mee. Zet je zo'n kind in de kinderopvang, dan zal het zich overweldigd voelen en zich nog meer terugtrekken. Goede kans dat zo'n kind zich alleen maar ellendig voelt. Het leert dan dat het gezelschap van andere kinderen een plicht is waar niets leuks aan is. Je hebt ook kans dat het kind een buitenbeentje wordt, wat deze effecten alleen maar zal versterken.

Dus kijk naar jouw kind. Niet vooraf plannen, dat gaat niet.

Zijspoor:
Wat mij opvalt, is dat in Nederland veel mensen zeggen: je kunt wel zien dat dat kind veel naar de kinderopvang is geweest, kijk maar hoe asociaal het is, het heeft altijd een grote mond, en het pikt alle speelgoed in en het houdt totaal geen rekening met andere kinderen, waarschijnlijk omdat je je wel zo hanig moet gedragen in zo'n kinderopvang. In Duitsland daarentegen zeggen veel mensen juist: je kunt wel zien dat dat kind nooit naar de kinderopvang is geweest, kijk maar hoe asociaal het is, het denkt dat alles om hem draait en het houdt totaal geen rekening met andere kinderen.

Grappig, niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet mee eens, dat ligt puur aan de opvoeder (opvangjuffrouw / ouders), als ouders asociaal zijn worden kinderen dat ook, op de kinderopvang idem.
Ik vind het goed, voor de ontwikkeling van een kind en de sociale partij die daar meespeelt. Alleen jammer genoeg, is niet ieder kind hetzelfde en wordt dat wel zo behandeld op een kinderopvang. Ook vind ik dat je geen kind moet nemen als je geen tijd hebt als ouders, maar een paar x per week naar de kinderopvang hoeft niet per definitie slecht te zijn, in tegendeel. Te veel is echter niet goed en dan isoleert het kind zich en heeft het gevoel dat er niemand van hem houdt, omdat ze bij de kinderopvang kids over een kam scheren en de ouders er nooit zijn. Tja hoe kun je dan een goede band opbouwen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik schrik een beetje van de antwoorden hier. Mijn kinderen gingen ook naar de opvang, de eerste zelfs 5 dagen per week, hij heeft er echt niets aan tekort gekomen. Ik zie ook niet in waarom dat wordt gedacht? Wel zie ik kinderen hier om de hoek huilen in de zandbak, met een vermoeide huismoeder ernaast, die geen tijd heeft om haar babbel met de andere huismoeder op te geven om een huilend kind. Zo'n kind had op de kinderopvang betere en positievere aandacht gekregen.

Mijn kinderen hebben naast de kinderopvang genoeg aandacht gehad van ons (vind ik), en zijn niet 1 dag bij de ene oma, een dag thuis, een dag bij de andere oma, en twee dagen naar de opvang (want dat is zo goed voor ze?). Regelmaat is het best, en dat heeft duidelijk goed gewerkt.

We hebben in NL redelijke opvang (niet super, maar ook niet slecht). Ik heb in 7 jaar geen enkel kind gezien dat bij de kinderopvang zo slecht af was. Wel heb ik afkeurende blikken gezien, van bijv. moeders bij school als blijkt dat onze kinderen moeten overblijven (en dat vinden ze leuk), want zij denken dat wij niet goed voor ze zorgen ;-) In NL praten we elkaar aan dat je moet stoppen met werken als je kinderen krijgt, en na 5 jaar weer halve dagen mag werken, 3 dagen per week.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal eens!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet mee eens. men denkt teveel aan zich zelf (makkelijk een kind naar kinderopvang te sturen) en men "denkt" dat het kind het nodig heeft en leuk vind. Heeft het kind gezegd tegen je: Mamma/Pappa ik wil naar de kinderopvang? In NL praten ze het niet aan om te stoppen met werken als je kinderen krijgt.
In NL praten ze het aan, sterker nog, ze stimuleren en sponseren het zelfs, om als beide ouders te werken.
Ik ben het eerste levensjaar van mijn zoontje thuisgebleven, daarna is hij 3 dagen per week naar de kinderopvang gegaan. Hij is enig kind, en ik vind het belangrijk dat hij zoveel mogeliijk in contact komt met andere kinderen. Ook de diverse activiteiten op de opvang vind ik erg belangrijk voor zijn ontwikkeling, zoals bijvoorbeeld muziekdagen, bezoekjes aan bejaardentehuizen etc. Ikzelf zou dat soort dingen niet kunnen organiseren.
Dus: kinderopvang vind ik goed (maar mijn kdv is wel een hele goede!).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan niet kiezen tussen goed of slecht, puur om het feit dat het (toch) nooit goed genoeg is voor je kindje.
Wij dachten de perfecte opvang gevonden te hebben, maar achteraf viel het zwaar tegen! Hygiene is een must, maar die is soms ver te zoeken hoor... zo`n (verplichte) inspectie (kom niet op de naam) is maar een vooraangekondige momentopname en daar heb je niks aan. Ik heb genoeg te klagen, maar uiteindelijk ben je maar al te blij met ze! Je hebt weinig te willen en mag blij zijn dat de leidsters leuk met je kind omgaan. Mijn dochtertje van amper een jaar uit geeft sommige leidsters soms een knuffeltje en dat zegt genoeg ;)

Al met al, ik ben maar al te blij met ze, want ze zijn verrekte handig bij bijvoorbeeld leren drinken uit een beker, potjes training etc.
In ons geval... Mijn dochtertje heeft heupluxatie gehad, waardoor ze een achterstand heeft opgebouwd van 6 maanden! Ze kruipt nog steeds niet, maar bij de opvang zijn ze elke keer weer actief haar aan het stimuleren om lekker te spelen op d`r buik en gebruik te maken van haar beentjes.

Nou genoeg prive onderbouwd hé?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, ;)
Goed/slecht? Wat zegt je (moeder/vader)gevoel?
Ik denk dat een goede balans het belangrijkste is. Voor de sociale ontwikkeling is het juist goed als je kind met zoveel mogelijk andere kinderen en volwassenen in aanraking komt. Voor de binding met je kind is het ook zeer belangrijk dat je zelf als ouder voldoende tijd doorbrengt met je kind. DUs er is geen eenduidig antwoord goed of slecht. Zorg voor een goede balans, en doe waar je beide gelukkig van wordt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf een zoontje van 3 jaar, hij gaat naar kinderopvang sinds hij 1,5 is. In het begin ging het erg moeizaam en moest hij erg wennen. Maar nu gaat hij er echt met veel plezier naar toe. Ik denk dat kinderopvang goed is mits het kind daar niet elke dag zit maar idd 2 of 3 dagen per week. Ik zelf werk 3 dagen, hij gaat 2 dagen naar kinderopvang en 1 dag naar oma. Dat gaat heel erg goed zo. Bovendien heb ik ook niet de optie om te stoppen met werken en fulltime voor mijn kind te werken, ik moet hem tenslotte ook eten kunnen geven.
Ook vind ik het zelf erg fijn om 3 dagen even niet alleen mama te zijn maar ook gewoon een collega. Daardoor ben ik thuis een betere mama met meer geduld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moeilijke vraag.
ik ben zelf leidster geweest op een KDV.
Zelf vind ik 3 dagen het maximum om een kindje te brengen.
Soms had ik moeite dat ouders hun 3 maanden oude kindje kwamen brengen, ik vond het op een of andere manier zielig voor het kindje. Wat is er nu mooier dan thuis voor je kindje te zorgen? Ik kan me voorstellen dat je soms wel "moet" werken en dat je dan kiest voor kinderopvang. Het is moeilijk om te zeggen dat het goed of slecht is...het ligt voor een groot deel ook aan wat voor soort kindje je hebt. Misschien kan het helemaal niet aarden in een groep vanwege de drukte of het lawaai.( dan zeg ik slecht) Ik zou dan kiezen voor opvang thuis.
En ook niet onbelangrijk...kijk of een KDV gecertificeerd is en aan alle eisen van de GGD voldoet, en praat met andere ouders hoe zij de opvang ervaren.
Wel vind ik tot slot`: Opvoeden doen ouders en niet de leidsters/juffen etc.