Hoe kan ik een kind van 4 het beste van zijn angst van handendrogers afhelpen?

Mijn zoontje is heel bang voor handendrogers, die blaasapparaten. Hij heeft ooit eens per ongeluk recht onder zo'n ding gestaan met zn hoofd, en sindsdien is hij panisch als hij er maar 1 ziet.
Hoe kan ik hem het beste van zijn angst afhelpen? Als er iemand zo'n ding gebruikt als we net naar de wc willen rent hij krijsend weg.

Ik vertel hem altijd dat de 'blaas' niet zomaar afgaat, en dat er niks gebeurt als we er met een boog omheen lopen.

Hij wil eigenlijk niet naar de wc als hij weet dat er zo'n ding hangt.
De stofzuiger thuis vind hij ook eng, maar dan gaat hij niet gillen. Dan wil hij gewoon naar boven toe.

9 maanden geleden
2.2K
Thecis
9 maanden geleden
Wellicht oefenen met een föhn van veraf en steeds dichterbij?
SimonV
9 maanden geleden
Het lijkt om controleverlies te gaan. Misschien kun je beginnen met hem stapsgewijs met de stofzuiger leren 'spelen', waardoor hij leert dat hij de baas over de stofzuiger is.
Gebruik hierbij beloningen en positieve bekrachtiging.
Maak eventueel gebruik van visualisaties: je kunt bijvoorbeeld een verhaal verzinnen waarin je zoon een dappere held is die een handendroger verslaat. Hierdoor kan het kind zichzelf voorstellen dat het de situatie onder controle heeft.
Laat hem zo vaak hij wil vertellen hoe erg hij geschrokken is toen het ding zomaar afging. Neem hem hierin serieus, en spiegel tegelijk dat er toen eigenlijk niets ergs gebeurd is.
Ritsuka
9 maanden geleden
Föhn vind hij dus niet zo eng, hij is vandaag naar de kapper geweest.
Amadea
9 maanden geleden
Kun je hem dan misschien duidelijk maken dat een handendroger ook een föhn is? Alleen dan een om niet je haren maar je handen mee droog te krijgen. De werking is hetzelfde; hij is alleen geschrokken door de plotselinge herrie en niet door de blazende luchtstroom.
Cryofiel
9 maanden geleden
Is hij bang van het onvoorspelbare, van de luchtstroom, van de warmte, van het geluid? Wellicht helpt het als je dat kunt ontdekken.

Heeft hij ook lichte ASS-trekjes? Dan zou geluid bij hem wel eens extra hard binnen kunnen komen.

Als kind vluchtte ik naar boven als mijn vader een gat ging boren in de muur. Die herrie... oorverdovend, er was niets anders meer dan dat vreselijke geluid. En nu? Ja, een gat boren geeft geluid, maar dat stelt echt niets voor vergeleken met wat ik hoorde toen ik zes was.
Ritsuka
9 maanden geleden
@Amadea dat kan ik proberen uit te leggen, het is inderdaad een soort föhn voor je handen. -------------- @Cryofiel: ik weet niet precies welk onderdeel ervan hij het engste vind, dat kan ik proberen te vragen. Een vorm van ASS heeft hij sowieso wel, mijn man en ik hebben allebei een officiële diagnose, en ik herken heel veel van mijzelf in mijn zoontje.
Mijn zoontje heeft (nog) niet een diagnose van ASS.

Geef als eerste antwoord