Beschuldigd van spieken, maar is dit terecht?

Mijn dochter heeft tijdens het maken van haar toets op de middelbare school een smartwatch om haar pols (dit is niet verboden op school). Tijdens de toets kijkt mijn dochter naar een binnenkomend bericht op haar watch, dat wordt door de docent opgemerkt en hij vraagt haar de smartwatch in te leveren. Na afloop van de toets geeft de docent aan dat mijn dochter een 1 heeft voor de toets omdat ze volgens de docent aan het spieken was.

Is dit terecht wat deze docent doet? Hij heeft niet gevraagd aan mijn dochter om te laten zien wat er op de smartwatch stond en daarmee dus ook geen enkel bewijs.

2.7K
tinus1969
een jaar geleden
Wat stond er in het bericht?
Les voor de volgende keer: smartwatch af bij een toets.
Missy72
een jaar geleden
het was een groepsberichtje van haar sportclub, had niets met de toets te maken. Maar de docent heeft hier niet eens naar gekeken, en ook niet eens gevraagd of ze kon laten zien wat ze aan het bekijken was
Pieterke
een jaar geleden
Je dochter had niet op haar smartwatch moeten kijken. Ik kan het me zo goed voorstellen dat docenten die op hun telefoon of smartwacht kijkende leerlingen het zo zat zijn dat ze niet eens e naar het bericht kijken en een 1 geven, terecht of niet. Misschien kan je dochter om een herkansing vragen? En dan moet ze haar stopwatch natuurlijk wel afdoen.
Inekez1
een jaar geleden
Volgens mij komen berichten alleen binnen op een smartwatch als deze door de telefoon worden doorgestuurd naar dat horloge. In dat geval had ze blijkbaar haar telefoon aan staan, wellicht wel met het geluid uit. Het zal mij niet verbazen als de school wel duidelijke regels heeft voor het gebruik van een telefoon op school, zeker tijdens toetsen. Wijze les voor dochter: telefoon uit of op vliegtuigstand. Uit is uit, niet alleen het geluid uitzetten maar zorgen dat er geen berichten kunnen worden ontvangen. Lijkt me sowieso beter voor de concentratie tijdens een toets om niet gestoord te worden door berichtjes.
Anoniemnxwl
een jaar geleden
Ik zou aanraden even te kijken naar wat het regelement van de school zegt over telefoons en smartwatches. Veel scholen hebben als regel dat de telefoon wel aan mag, maar dat die in de tas of broekzak moet blijven zitten en op stil moet staan, en als er vervolgens niks in het regelement staat over het toestaan van smartwatches tijdens toetsen, en als de docent voor het begin van de toets niet heeft gezegd dat alle elektronische apparaten weggestopt moesten worden of iets in die richting, heeft je dochter niks verkeerd gedaan en heeft ze recht op haar cijfer en anders wel op een herkansing.
Cgroot
10 maanden geleden
Smartwatch... Bij officiële examens moet je die inleveren. Deels vind ik het dus wel terecht. Je mag ik geen telefoon bij je hebben en op kijken. Tuurlijk kan zij berichtje laten zien maar ze kan ook even antwoord opgezocht hebben. Dat is voor leerkrachten niet meer na te gaan. Schoolregels zijn waarschijnlijk nog niet aangepast met smartwatch maar ik als ouder zou zeggen... Jammer eigen schuld. Has in je tas gedaan dan had je probleem niet gehad.

Geef als eerste antwoord