Gemiddeld gaat een kind 13x naar een consulatiebureau voor zijn 4e. Is de frequentie verhoogdd?

Op de site van het cb staat een schema tot het 4e levensjaar met 13 consulten. Ik kan me voorstellen dat dit aantal in de loop der jaren is toegenomen. Wat ik zo hoor was dit iig in de jaren 90 iig nog niet zo

SimonV
2 jaar geleden
Volgens mij verlaagd. Vroeger ging je er iedere week heen.
https://www.historischnieuwsblad.nl/een-eeuw-consultatiebureaus/
Ritsuka
2 jaar geleden
Nu is het veel minder ivm Corona. Ik hoef alleen maar heen in combinatie met vaccinaties.

Antwoorden (1)

Nee, eerder verlaagd. In de jaren 90 lag het aantal bezoeken gemiddeld op 8,7 gedurende het eerste jaar. Bij vierjarige kinderen lag het bezoek gemiddeld op 1 per jaar.
Nu wordt in de eerste 12 levensmaanden het kind 8 keer op het consultatiebureau uitgenodigd. Na het eerste jaar krijgt het nog eens 5 uitnodigingen.
Heel vroeger bezocht men zelfs dagelijks of wekelijks het consultatiebureau.