Hoe ga je om met een kind (10 jaar) dat niet naar school wil?

Onze dochter geeft al een tijd aan dat ze school stom vindt. We hebben er van alles aan gedaan om haar te motiveren, maar ze gaat met steeds grotere tegenzin. Ze heeft een bovengemiddeld IQ en een sociaal-emotionele achterstand. Deze discrepantie heeft ertoe geleid dat ze constant met zichzelf in conflict is.

1.5K
Ritsuka
2 jaar geleden
Heb je al overlegd met school? Dat lijkt mij het beste.
Kan ze op school extra opdrachten doen van een hoger niveau?
tinus1969
2 jaar geleden
Motiveren cq kind aanpassen aan school heeft gene zin; school kan zich beter aanpassen aan de specifieke behoefte van dit kind.

Het beste antwoord

Probeer er achter te komen WAT precies stom is, de lessen, medeleerlingen, juffen of meesters? Als het puur aanbod is: de school heeft een zorgplicht - zorgen voor passend onderwijs. Dit kan van extra (externe) begeleiding tot breder aanbod. 10 jaar is vrij laat om nog van school te wisselen. Jonger kan dit vaak een oplossing zijn. In sommige steden zijn er tussenscholen voor 10-14 jaar.
2 jaar geleden
Dick
2 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Uiteraard hebben we nadat we met haar hadden gesproken over het waarom, ook met school contact gehad. Het vreemde is dat er vanuit school niets gemerkt wordt van de tegenzin. Wel is het zo dat ze een buitenbeentje is (dat wordt in ieder geval her- en erkend). Verder doet ze prima mee met de klas, zo wordt ons aangegeven.
Wij als ouders merken dat er toch meer aan de hand is en hebben ook al getracht om uit te vissen of er misschien sprake is van pesten. Daar zij zelf aangeeft zich af te zonderen (omdat zij de kinderen in de klas niet begrijpt en de kinderen haar niet begrijpen). zegt ze geen last te hebben van pesten. We zouden haar zo graag een fijne schooltijd gunnen!
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Pesten is ook het eerste wat in mij op komt. Als ex pest slachtoffer weet ik zelf dat het soms moeilijk is om aan te geven wat een pester precies doet. En daarbij durfde ik het niet aan mijn ouders te vertellen uit angst dat zij op school verhaal zouden gaan halen en dat het pesten dan erger zou worden.
Dick
2 jaar geleden
Beste Wortelpap, de link die u stuurde geeft in ieder geval een mogelijkheud om verder te zoeken . Dank u

Andere antwoorden (1)

Heeft je dochter zelf een idee wat haar kan helpen om met minder tegenzin naar school te gaan? Want kinderen kunnen soms zelf heel goed zien waar de schoen wringt.
(Ze moet gewoon - en nog een aantal jaren - naar school, dus dan kan ze het het beste zo leuk mogelijk maken.) Blijf als ouders met haar in gesprek, en betrek daar ook de onderwijzer bij, en misschien is er op school extra begeleiding beschikbaar om met haar / jullie te kijken wat zij nodig heeft? Ook zou je kunnen kijken - als je je dat kunt permitteren - naar een Kindercoach - een externe mevrouw of meneer die haar en jullie kan helpen om weer wat balans te vinden tussen moeten en leuk vinden...
2 jaar geleden
Dick
2 jaar geleden
Beste HannekeJanssen,
Dank voor uw antwoord. Dit traject waren we al ingeslagen, echter zonder resultaat. Ook de kindercoaches (we hebben er meerdere geprobeerd) liepen vast, daar onze dochter feilloos aanvoelde waar naartoe gewerkt werd en binnen drie sessies of niet meer reageerde of gewenst antwoordde (afhankelijk van hoe aardig ze de coach vond).
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Een heel slim kind dus! (DAT kan - voor haar, én voor jullie), héél lastig zijn.....