Mijn neefje is heel erg verlegen wat te doen? Zie uitleg

Hij is begin dit jaar voor het eerst naar school gegaan, hij vindt het wel leuk. Maar hij praat bijna niet en speelt ook niet met de andere kinderen. Thuis heeft hij er geen moeite mee ook niet als er dan andere kinderen komen spelen. (van pesten is voor zover bekend ook geen sprake)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt me dat hij erg onzeker is buiten zijn eigen territorium., daar hij in zijn thuisomgeving deze problemen niet heeft.
Als hij dus zijn school ed. meer als zijn territorium gaat zien zal de verlegenheid verdwijnen.
Geholpen door de leerkracht (en) die hem wat extra hartelijk inhalen en het er voor zorgen dat de ouder die hem brengt niet blijft plakken, moet dit in korte tijd met succes te overwinnen zijn.
Hij moet zich gewoon meer thuis gaan voelen in de nieuwe situatie.
Met wat extra begrip zonder overdreven vormen van geruststelling zal het gevoelige manneke snel zijn plekje vinden.
Vooral de stress van ouders/ verzorgers kunnen bij een kind de wisselwerking geven , dat hij toont als verlegenheid.
Dus is het handig als de ouders niet hun spanning op je neefje overbrengen.
Als ze daar op letten is dit leed nog sneller geleden.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon laten gaan, komt vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft hij er last van? Anders zou ik hem lekker met rust laten. Idd, komt vanzelf goed. Mocht het anders blijken te zijn dan kan zijn moeder en/of zijn vader met hem actie ondernemen via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou met de leraar om advies vragen, die ziet het gebeuren en is er voor opgeleid. Wellicht kun je afspreken dat de leraar hem extra stimuleert om met andere kindjes te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoop dat ik ongelijk heb maar lijkt toch op pesten dat kan echt stiekem gaan ,vooral geeft te denken waarom thuis wel ,en op school niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ook zo bij mij , van de peuterklas tot groep 3 :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hij het leuk vindt is een goed teken.
Er zijn kinderen die eerst een tijdje 'de kat uit de boom kijken'. Op zich kan dat geen kwaad. Hij observeert en maakt zich al kijkend de regels en gewoonten eigen. Pas als hij voldoende vertrouwen in de situatie heeft, zal hij loskomen en actiever mee gaan doen. Dit is niets om je zorgen over te maken, maar je kunt hem daar wel bij helpen door hem ook thuis met kinderen van school te laten spelen. Ook helpt het om veel met hem te praten over school en de gang van zaken op school.

De moeder van je neefje doet er wel goed aan om goed contact met de leerkracht te hebben en dit te bespreken. De leerkracht kan dan een 'oogje in het zeil houden' en van tijd tot tijd de vorderingen bespreken.

Deze verlegenheid in het eerste schooljaar is iets dat vaak voorkomt. Op zich mag je het kind best tijd geven om langzaamaan vertrouwd te worden met het leven op school. Maar als het kind zich ongelukkig voelt, met tegenzin naar school gaat of slaapproblemen krijgt, dan is er waarschijnlijk wel wat aan de hand en moeten de ouders extra alert zijn en hulp zoeken.

Mijn tips aan de ouders zijn:
Praat zoveel mogelijk met het kind over school, zodat ze weten wat er op school gebeurt en wat het kind leuk vindt en waar het problemen mee heeft.
Houd goed contact met de leerkracht en praat geregeld over de vorderingen en het welzijn van het kind.