In de meeste gevallen zullen dove ouders hun eigen moedertaal (gebarentaal) aanbieden aan hun horende kinderen. Dit is niet meer dan logisch om zodoende gelijkwaardig te kunnen communiceren. Spaanse ouders bieden de Spaanse taal aan. Nederlandse ouders bieden de Nederlandse taal aan en Nederlandse dove ouders bieden hun taal, de Nederlandse Gebarentaal aan. Nu vragen veel horenden zich af hoe deze horende kinderen dan leren spreken. Kinderen leren altijd vanzelf spreken omdat zij kunnen horen. Kinderen pikken de taal van hun omgeving (in dit geval het gesproken Nederlands) gewoon op. Overal waar je als kind komt, hoor je mensen praten. Bovendien hebben dove mensen ook leren spreken. Hun misschien vreemde stemmen zijn voor de kinderen vertrouwd en geen probleem. Kinderen kunnen op jonge leeftijd moeiteloos verschillende talen tegelijkertijd leren. En ze weten deze ook moeiteloos te onderscheiden. Daarnaast zouden horende coda´s eerder naar de peuterschool kunnen gaan om dit te stimuleren. De taal wordt dus vanzelf opgepikt.
.
Verhaal van een horend kind:
Eigenlijk weet ik ook niet precies hoe ik nu heb leren praten maar het stond wel vast dat ik vrij vaak ongevraagd en onbedoeld de tolk voor mijn ouders moest zijn. Ik denk dat ik als kind juist door mijn dove ouders sneller leerde praten. In ieder geval was mijn taalontwikkeling heel goed te noemen.
Natuurlijk leerde ik mijn eerste woorden en gebaren (zoals het handalfabet) gewoon van mijn ouders. Dat praten gaat niet perfect want ze horen hun eigen stem natuurlijk niet of slecht. Het is dikwijls een lawaai vanjewelste als doven met hun stem praten, en grammaticaal is het ook niet perfect omdat je nou eenmaal geen zaken als lidwoorden gebruikt in gebarentaal. Een doof persoon gebaart bijvoorbeeld ‘ik wil appel’ en niet ‘ik wil een appel.’
Natuurlijk ging niet alles van een leien dakje. Ook mijn dove ouders maakten fouten en ook zijn sommige zaken door hun doofheid niet helemaal perfect gegaan. Ze hebben mij als baby nooit horen huilen. Mijn moeder moest gewoon zelf regelmatig kijken of alles goed ging. Misschien had dit onbewust een grote impact op mij als klein mensje maar al met al ben ik toch relatief gezond volwassen geworden.
.
Coda’s: een coda is een kind van dove ouders (Child Of Deaf Adults). Dit kunnen dove of horende kinderen zijn.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dank. Dit stelt mij en mijn dove broer weer wat gerust :-)