Mogen mijn ouders mij verbieden om uit huis te gaan?

Hallo,
Ik heb een hele slechte band met mijn ouders, het is thuis dus ondraagbaar geworden om met hen te leven door het verbaal mishandelen en agressief worden.
Ik ben 18 en zou graag een oplossing vinden om hier weg te geraken want het is voor mij niet meer houdbaar om elke ochtend met angst op te staan en niet weten of het vandaag rustig gaat zijn of dat ze vandaag weer zo "mishandelend" gaan zijn.
Ik ben natuurlijk dankbaar dat ze mij toch een beetje vrijheid geven maar dit is dan tegen hen zin. Ik versta dat ze het beste voor mij willen maar hen manier van doen is niet de beste volgens mij.
Ik ben dan ook bang als ik een oplossing vind om hier weg te geraken en mijn leven in mijn handen te krijgen, in plaats van dat zij al de beslissingen voor mij willen maken dat ze mij gaan verbieden om weg te gaan of dat er weer zo een enorme ruzie uitbreekt...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.7K
Amadea
5 jaar geleden
Heb je een inkomen? Dan zou je op jezelf kunnen gaan wonen....
Ritsuka
5 jaar geleden
Je bent 18, je kunt gewoon uit huis en wat huren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Studeer je? >Studentenhuisvesting en studielening
Werk je? > Jongerenhuisvesting
Beide wachtlijsten. Bespreek de situatie met je huisarts, die kan je de weg wijzen naar hulpverlening (en moet het geheim houden voor je ouders) en een verklaring afgeven zodat je urgentie kan aan vragen voor het toewijzen van een woning.
Rieneke1
5 jaar geleden
https://www.ouders.nl/artikelen/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr
tinus1969
5 jaar geleden
(even er van uitgaande dat je Nederlands bent en niet Vlaams):
Nee, je ouders kunnen dat niet verbieden. Maar ze hoeven er ook niet aan mee te werken. Tot je 21e zijn je ouders onderhoudsplichtig, waardoor je geen recht hebt op een uitkering. Als je voltijds onderwijs volgt, heb je wel recht op een studielening (die je dus ooit terug moet betalen) waarvan je kunt leven, eventueel icm een bijbaantje.
Het lastigste probleem is vaak om een kamer te vinden.

Antwoorden (1)

Tja, erg vervelend dat je dit zo ervaart. Jij voelt het als beknotting en je ouders als "opvoeden"? Als zij jou een vreselijk kind zouden vinden, hadden je vast ook liever uit huis dan erbij. Ik ga er dan ook vanuit dat ze echt het beste met je voor hebben en jou ieder woord van betutteling je triggert om ruzie te maken? Probeer, hoe moeilijk het ook is, eerst naar je eigen aandeel te kijken. Als het echt een drama is, probeer op school? Of elders eens met een coach of dergelijk te praten. Naarmate je ouder wordt zal je zoveel zaken anders gaan zien. Zie dat maar als een pluspunt!