Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn zoon van 3 niet zelfstandig de tuin uit gaat?

Mijn zoon van 3 is via de tuin alleen naar de speeltuin gegaan. Dit terwijl hij weet dat dit niet mag. Hij kan zelf het hekje open maken en dus weggaan. Hij vind dat hij best alleen naar de speeltuin kan. Hoe kan ik nu zorgen dat hij toch luistert. Welke straf kan ik geven als hij toch gaat. Hij is het niet met me eens en zegt eigenlijk gewoon dat hij niet gaat luisteren.
Even praktisch, het is warm en er wordt graag ook door mijn andere kinderen in de tuin gespeeld. Dus de deur dicht houden is niet echt een prettige optie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer je ongehoorzaamheid verwart met een "meningsverschil", dan denk ik dat je er goed aan doet om deskundige hulp te vragen bij de opvoeding.
Kijk hier eens: https://www.opvoeden.nl
Amadea
5 jaar geleden
Jij bent de baas en moet boven hem staan. Als je dat nu al niet doet, oei dan wordt het een crime als hij 12, 13 is.... Maak hem duidelijk dat hij tenminste één ander persoon bij zich moet hebben van tenminste 11 jaar oud voordat naar de speeltuin mag worden gegaan!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is me allemaal duidelijk. Normaal gaat het over een snoepje, de tv, wel of niet in en uit bad enz. Natuurlijk ben ik de baas. Ik voorzie in dit geval dat ik zodra ik terug kom van de toilet/drinken in schenken/luier verschonen van mijn jongste enz. Weer naar de speeltuin mag rennen om een krijsend kind mee terug te nemen naar huis. En nog een keer, en nog een keer.... Ik vraag in dit specifieke geval om tips
Ritsuka
5 jaar geleden
Kun je niet gewoon een slot op het hek doen? Dan kan hij de tuin niet meer uit
Erna55
5 jaar geleden
De titel van de vraag is veranderd.
Oorspronkelijk stond er "ik heb een meningsverschil met mijn zoontje "
Daarom wordt er in het antwoord en de reacties gesproken over " meningsverschil" .

Antwoorden (3)

Meningsverschil met een 3 jarige.
Dat is een machtstrijd : Ik wil Ik kan Ik doe en Ik ga... Dit gaat om grenzen opzoeken en dus grenzen stellen. Als ouder moet je dit tegen gaan door langer dan je zoon in dit geval je been stijf te houden. Hij wint nu omdat hij het gewoon doet.

"Hij kan zelf het hekje open maken en dus weggaan."

Dan zorg je dus voor een slot op het hekJE (of een ander hek als dit te laag is) en dan kan zoonlief niet weggaan. Eigenlijk simpel.

Kinderen zoeken de grenzen op en gaan net zo lang door tot de grenzen gesteld worden. Met schreeuwen, gillen, bijten, spugen, slaan, huilen, een driftbui geeft een kind aan het er niet mee eens te zijn. Daar moet je consequent tegenin gaan met het stellen van grenzen, te tolerant zijn levert boze, woedende, zin doordrijvende kinderen op. hebben we het nog niet over de volwassene die hieruit voortkomt.

Straffen met een time out, wat heel veel energie vraagt, waarbij je absoluut niet boos mag worden en waarbij je eindeloos =langer dan je kind!= door moet gaan totdat je resultaat bereikt. In dit geval 3 minuten, zoveel minuten als leeftijd, op de gang/trap/time out-kruk zitten totdat jij hem weer komt terughalen.
Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jouw zoon lijkt momenteel de 'peuterpuberteit' door te maken.

Naar analogie met de 'echte' puberteit spreekt men bij peuters soms van een 'peuterpuberteit' wanneer ze een fase bereiken dat ze zich bewust worden van hun eigen wil. Hierdoor wordt de peuter ongezeggelijker. Dit kan leiden tot het weigeren van medewerking of het blijven vragen om iets dat hij of zij graag wil, en uiteindelijk driftbuien.

De oplossing hiervoor is naar mijn idee consequent blijven verbieden wat er niet mag. Jij bent immers de baas en de verantwoordelijke ouder(e). Als dat heel veel moeite en tijd kost, dan zij dat zo. Uiteindelijk zal de peuter (weer) beseffen wie de baas is, wie de regels bepaalt en wat de regels zijn. Zoals je andere problemen met ongehoorzaamheid oplost, zal je dus ook dit probleem moeten oplossen, zonodig met hulp van anderen, of met behulp van andere middelen, zoals bijvoorbeeld een slot op het tuinhekje.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Eens; dit klinkt als in de basis normaal peuterpuber gedrag (hoewel mss wat sterker dan gemiddeld).
Het is dus belangrijk om consequent te zijn, en om op te letten (elke 'overtreding' aanpakken). Zwaar bestraffen hoeft niet, maar wel elke keer, en dan bv 'naar binnen' (helemaal niet meer buitenspelen). Verder; zet iig tijdelijk toch een ander slot op het hekje. dan hebben je andere kinderen hier maar even last van -dit probleem gaat voor.
Je kan een soort van klein slot op de deur doen waar hij niet bij kan.
Maar is er misschien iemand waar hij tegenookijkt die hij cool vind want doen met je met die gene afspreken om het daar een over te hebben met uw zoontje en dan hem gewoon laten zeggen dat het niet cool is om dat zomaar te doen enzv.
Het klinkt misschien raar meet bij mij heeft het al 2x goed gewerkt