Wie heeft DE tip om mijn kindje zindelijk te krijgen?

Ze doet netjes een plasje op de wc als ik haar erop zet, maar ze geeft nooit aan dat ze ook werkelijk moet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je bent goed bezig. Dit is de eerste stap: Ze plast af en toe op de wc. Benoem wat ze gedaan heeft en prijs haar: "Goed zo je hebt op de wc geplast". Als je zelf gaat plassen, benoem het dan ook. Neem haar eventueel mee of laat de deur open.

Lees boekjes voor over zindelijk worden. Zie voor een aantal titels:
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/potje/Ntk/nl_books_all/Nty/1/N/8299+8293/Ne/8299+8293/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=118657

En... het mooie weer komt er aan. Dit is de juiste tijd om met de zindelijkheidstraining te beginnen. Als je met mooi weer je dochter in een broekje buiten laat lopen, merkt ze het heel goed dat ze plast. Als ze een plasje doet, benoem je wat ze gedaan heeft en vertelt haar dat ze ook op de wc kan plassen dan wordt haar broek niet nat. Ze leert nu het gevoel en de gevolgen kennen.

Je dochter is nog jong en kan nog redelijk vaak ongelukjes hebben. Probeer hier niet negatief op te reageren. Je mag het wel benoemen en ook de link naar de wc leggen.
Prijs het kind wel als ze op de wc plast en/of tijdig aan geeft dat ze moet plassen.

Koop voldoende broekjes en bereid je er op voor dat het best een tijdje kan duren voor het gaat lukken. Als je geen vorderingen ziet, maak er dan ook geen punt van en laat haar slechts af en toe een keer in een broekje lopen (om het gevoel 'ik moet plassen' te leren kennen). Trek haar verder weer een luier aan en laat haar af en toe op de wc plassen (net zo als je nu al doet). Aan zindelijk worden is ze dan nog niet toe. Probeer het over een paar maanden opnieuw.

In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Een paar keer een natte broek zal vast wonderen doen!
Dat zal ze heus als vervelend ervaren, en daarna geeft ze het wellicht aan als het zover is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je de leeftijd van het kindje er niet bij zet.
Gewoon zo doorgaan, regelmatig vragen of ze wil, komt meestal vanzelf allemaal goed.
Maar weinig kinderen zijn nog niet zindelijk op hun 18de :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet een kookwekkertje op 10 a 15 minuten. Laat haar steeds naar de wc gaa, ook als ze niet hoeft. Bouw langzamerhand de kookwekker af, en vraag dan steeds aan haar of ze moet plassen.
Bouw ook dit af en vraag het niet meer maar geef 1 keer duidelijk aan dat ze het moet zeggen wanneer ze een plasje moet doen. Doe dit desnoods 2 uurtjes, 1 keer aangeven en dan 2 uurtjes wachten tot ze het zelf aangeeft.( Met lekker weer laat je haar buiten spelen met een zwembroekje. )
Er is een kans dat het misgaat maar dat hoort erbij. Zeg dat ook duidelijk, laat merken dat het niet erg is maar laat het haar de volgende keer wéér proberen.

Geef haar de tijd. Komt vanzelf wel, op een gegeven moment vind ze het niet leuk meer dat ze steeds een ongelukje heeft. Dan zal ze sneller zelf naar de wc gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*bloos* dank je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke tien, vijftien minuten naar de WC laten gaan ?????
Krijgen ze daar geen trauma van ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
erg bewerkelijk
veel werk voor jou, irritant voor haar zou daar dus nooit aan beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pokemon: ik ben benieuwd naar jou,ongetwijfeld betere, antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle kinderen zjn met 10 jaar zindelijk, tenzij ze lichamelijk iets mankeren
hoe meer aandacht je eraan besteed, hoe moeilijker je het maakt voor je kind en voor jezelf. als je je er niet druk om maakt dan zijn ze ineens vanzelf zindelijk
Met 2,5 jaar gaat het nog wel.
Ga maar door zoals je doet.
Op een gegeven moment snapt ze het wel en gaat ze het ook voelen.
Als het lekker warm is kun je haar buiten laten lopen met alleen een broekje aan. En dan wel reageren als ze in haar broek plast, maar niet boos worden ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dochtertje nog een tikkeltje aan de te jonge kant is om nu al te beseffen dat die aandrang omgezet dient te worden in een toiletbezoek.

Gun die lieverd maar een beetje tijd..het komt vanzelf wel goed. Maak je er maar geen zorgen over. Sommige kinderen zijn nu eenmaal een beetje later dan anderen.

Geef haar maar een knuffel van mij..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom nou een min? ik ben het helemaal met je eens niets pushen, tegen dat ze oud genoeg is leert ze het vanzelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij, onzinnige min weer van een minkukel gekregen.
Zet haar op vaste tijden op de wc (3x per dag, ochtend, middag, avond) en zeg haar tussendoor regelmatig:"als je moet plassen, moet je het mij vertellen, dan gaan we samen naar de wc"... Ook werk een beloningssysteem in de vorm van een stickerkaart (bij elk plasje een sticker en bij een volle kaart een cadeautje) heel stimulerend... En een applaus na elk plasje werkt en ook samen de plas uitzwaaien tijdens het doortrekken... Houd het leuk en klein... Op deze manier doen wij het bij ons op het kinderdagverblijf...

Toegevoegd na 1 minuut:
En als er geen plasje komt, gewoon zeggen de volgende keer beter en er verder geen aandacht aan schenken... KInderen geven zelf wel aan als ze er echt aan toe zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de plas uitzwaaien idd! "dag plas, ga maar naar de zee!" :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat herinner ik me uit mijn eigen kindertijd en ik houd de 'traditie' in ere... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:lol:
Hier werd ook bij elke boodschap, groot of klein, uitbundig gezwaaid.
Het ene kind doet er heel lang over om zindelijk te worden, maar is het dan ook ineens dag en nacht.

Het andere kind is van de ene op de andere dag zindelijk maar om de paar maanden gaat het toch mis.

Er is geen norm voor zindelijk worden. Als ouder moet je je kind in zijn totaliteit bekijken. Zit ze op dit moment lekker in haar vel? Maakt ze een groeispurt, is ze snel afgeleid door prikkels enz. Allemaal dingen die van invloed kunnen zijn.

Als jij het gevoel hebt dat zij het zelf wel aan kan geven, maar dit niet doet, dan is het kennelijk toch nog te vroeg.

Tip: De zomer komt er aan. Laat haar zonder luier in de tuin spelen. Af en toe vragen of ze wil plassen en haar dan op de w.c. zetten. Als het dan een keer mis gaat, dan voelt ze dat het niet zo lekker is om in je onderbroek te plassen. Kinderen moeten ook leren het signaal op te pikken, dat ze moeten plassen. Ze kunnen het heel lang ophouden, maar dan opeens moeten ze plotseling. Dan ben je vaak te laat.

Maak er vooral geen toestand van. Laat het af en toe rusten en probeer het daarna weer. Je zult zien dat het op een dag vanzelf gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt heel erg bot, maar de luiers van tegenwoordig zijn zo goed, dat het hebben van een natte broek niet als hinderlijk ervaren wordt.
Wij hebben onze kinderen ruim voor hun tweede jaar volledig uit de luiers gehad.
De aanpak was eenvoudig, tot een jaar volledig pampers.
Daarna 's nachts pampers en overdag een minder goed merk (lees een minder comfortabele luier die de billen niet zo goed drooghoudt.)
Na het eten of op aandrangtijden even op het potje en uitbundig belonen wanneer dat lukt.
Dit alles in een 100% liefdevolle sfeer.
Doordat de kleine een push-pull effect ondergaat overdag,
belonen voor het potje en een vervelende natte broek als het niet lukt, zonder straf of onaardige opmerkingen daarover, leert de kleine de wet van oorzaak en gevolg letterlijk aan den lijve ondervinden.
Reeds met 11/2 jaar konden mijn kinderen goed praten en luisteren.
Ik vertelde dan dat de luiers veel centjes kostten en als onze ukkepuk helemaal droog wist te blijven, papa en mama heel blij zouden zijn en de kleine een groot cadeau
naar keuze zou krijgen..
Dit heeft bij mijn kinderen goed uitgepakt, kort na dat gesprekje (ik vertelde dit pas als ik het idee had dat onze kleine daar aan toe was) lukte dat dan ook en bleven de luiers definitief achterwege, op een ongelukje daargelaten waren de kinderen volledig zindelijk.
Ik heb dit verhaal aan mijn vrouw laten lezen en ze geeft aan dat het helemaal klopt.
Wat ze toevoegde dat we een CONFORTABEL potje en brilverkleiner op de WC en een trekkoord met kralen hadden die speelse afleiding tijdens het poepen gaven.
Ook gaven we ze op het potje zittend wel rozijntjes te eten of kleine spulletjes om mee te spelen.
Volgens mijn vrouw waren ze allemaal binnen 20 maanden zindelijk.
We maakten er nooit een probleem van en juist deze stressloze aanpak werkte bij ons prima.
Deze benadering was niet conform het consultatiebureau
destijds maar hadden we zelf bedacht. Onze kinderen waren echter een straatlengte eerder zindelijk dan verreweg de meeste anderen en hebben ook naderhand nooit problemen gehad met bedplassen ed.
Ik denk dat de te comfortabele luiers de prikkel om zindelijk te worden misschien teveel onderdrukt.
Voor de nacht is een comfortabele luier wel heel belangrijk, overdag is een "leren zindelijk worden"luier vanaf ongeveer een jaar aan te raden.
Misschien heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt wel heel veel uit hoe oud ze nu is natuurlijk. Een kind dat er nog niet an toe is, máák je niet zindelijk. Punt. Het kind moet uit zichzelf zindelijk worden, bijvoorbeeld omdat het het vervelend gaat vinden om in een natte of vieze broek te lopen , wat met de huidige luiers heeel lang kan duren, soms wel bijna drie jaar. Je kunt ze daarin begeleiden door uit te leggen en zelfs voor te doen wat de bedoeling is, maar je kunt het niet afdwingen.

Kinderen die voor hun eerste jaar 'zindelijk' zijn (zoals mijn generatie vroeger) had eigenlijk vooral heel goed getrainde moeders die precies wisten hoe vaak je op het potje moest (met riempje om desnoods) omdat met de hand katoenen luiers wassen meer werk was dan de hele dag achter een peuter aanrennen voor een plasje. Die vlieger gaat voor de pampermoeders natuurlijk niet meer op.

Zorg in elk geval dat WC of potje goed bereikbaar is, dat ze er makkelijk zelf op kan, en makkelijk zelf haar broek kan uittrekken. Ergens tussen de 2,5 en de 3 komt het dan vanzelf. Bij een meisje. Overdag. 's Nachts kan iets langer duren, en jongens zijn vaak iets later dan meisjes.

Er een probleem of een plicht van maken vertraagd het proces eerder dan dat het het versnelt. Uiteindelijk is het toch het kind dat moet besluiten de WC prettiger te vinden dan de luier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn beide dochters wilden overigens op de peuterklas ineens geen 'babyluier' meer aan en waren dus met twee jaar en drie, vier maanden droog. De oudste was 's nachts met vijf pas echt droog, de jongste vrijwel gelijk met het overdag droog zijn (2,5 ofzo).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee dingen waar je op moet letten:
- belonen als ze op het potje heeft geplast (niet met koekjes, maar bewonderend vertellen: wat goed van jou zeg!)
- laten merken dat niet aangeven naar de WC/potje gaan een natte broek oplevert. Dit kan niet altijd de hele dag, als je bezoek hebt of als het koud is zal dit niet altijd even gemakkelijk uitkomen. Doe daarom gerust rustig aan, maar met het afgelopen mooie weekend-weer kun je ze gewoon in een broek laten lopen in de tuin/balkon. Als ze dan de boel volplassen, merken ze dat dat niet het gewenste effect heeft (de verwachte lekkere warme luier worden dan twee koude natte benen... oeps!).

2,5 jaar is een leeftijd dat een kind zo'n beetje zindelijk gaat worden, maar soms duurt het wel tot 4 jaar. Voor een kind echt helemaal zindelijk is, dat je er echt op kunt vertrouwen, daar gaat zo een heel jaar overheen. Precies ook de tijd dat ze naar school gaan, meestal zijn ze dan pas hele nachten droog.

Wordt vooral niet boos als het eens mis gaat, dan wordt het kind bang van "het moeten", en dan ben je nog verder van huis. Als het fout is gegaan, bemoedigend zeggen "volgende keer gaan we wel op tijd naar de WC hoor, maar nu is het niet zo erg", ook als ze bijna 4 jaar oud zijn. En bij de Prenatal een waterdicht matje voor onder het beddelaken kopen.

Wat voor de nacht nog wel kan helpen: een tijdje kind uit bed halen voor je zelf gaat slapen, om even op de WC te zetten. Dit verhoogt de kans dat een kind droog doorslaapt enorm. Maar met 2,5 zou ik ze nog gewoon een luier geven voor de nacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De warme maanden komen nu. Ik zou haar af en toe gewoon in haar blote kont (of onderbroekje of zwembroekje) laten lopen in de tuin ofzo. Ze ziet vanzalf haar plasje langs haar benen lopen. Ze kent de wc bezoekjes nu ook. Dat helpt haar te beseffen dat ze het wc bezoekje kan koppelen aan haar plasjes.
En ik zeg maar altijd zo.. ik heb nog nooit een gezonde volwassenen nog met een luier aan gezien omdat het zindelijkheidsproces niet gelukt was.. dus zal het met jouw kindje ook wel gaan lukken. (Het zelfde kun je loslaten op ín papa/mama's bed slapen, kruipen, lopen, zelf eten, etc.')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze meid is inmiddels 2 jaar. Een dag voor haar verjaardag is ze zindelijk geworden. We merkten al s'ochtends dat ze een droge luier had.
Tot nu toe heeft ze nooit meer een luier aangehad.
Tip:- Geen hoge verwachtingen, leg een potje waar ze regelmatig speelt.
-vraag regelmatig, niet te vaak.
-wanneer zij(hij) onrustig is, huilerig, om koekjes of snoepje vragen en beetje springen zonder wat aan te geven dan weet je al genoeg.
-het is wel veel werk zeker de eerste dagen want je wordt constant gevraag om naar wc te gaan, het is een interessant plek om te zijn op dat moment.
-Vaak zitten ze op het potje en doen ze niks, geef de moed niet op.
-Mocht je besluiten om naar buiten te gaan zonder luier, neem dan wel een luier mee voor de zekerheid.
Als ze (hij) wilt plassen in het publiek, til je kindje op een arm op de rug andere op de benen en leg haar(hem) op de wc zonder dat jullie ergens aan hoeven raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je kindje rustig met mooi weer een tijdje lekker buiten spelen, ook als ze nat is.
Op een gegeven moment zal ze een afkeer krijgen van haar natte kleding, en vanzelf wel aangeven bij jou dat ze naar de wc moet.
Zo hebben wij onze zoon zindelijk gekregen, en het werkte goed.