Kan je je baby in twee verschillende talen aanspreken?

Bijv. Mama spreekt Nederlands tegen haar en papa Engels. Gaat het kind als ze leert praten dan vanzelf tweetalig terug spreken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat het kind dan moeite heeft met welk woord bij welke taal hoor, en eerder een soort mengeling zal spreken dan 2 helemaal losse talen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoor=hoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in de praktijk gaat het kind gewoon keurig 2 talen spreken, leuk he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor Fynnya ; dat is geen enkel probleem voor ze juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze jong zijn, zullen ze best de twee talen eens door elkaar gooien, mijn nichtjes deden dat ook. Maar dat komt eigenlijk vanzelf goed.

Het beste antwoord

Het tweetalig opvoeden van kinderen is goed mogelijk. Voorwaarde om het tot een succes te maken, is wel dat de ouders het consequent doen. Dus altijd papa in 't Engels, mama in het Nederlands. En het werkt ook eigenlijk alleen maar goed, als de ouders zelf ook deze talen als moedertaal hebben.

Je kunt als Nederlandse ouder wel Engels tegen je baby praten, maar jouw Engels is waarschijnlijk een stuk 'woord-armer' dan het Engels van een 'native speaker'. Je kind leert dan dus 'kolenboeren-Engels'.

Als je je kind tweetalig op wil voeden, is het belangrijk dat het kind niet alleen maar door de ouders 'gevoed' wordt in die taal, maar ook b.v. door kinderboekjes in beide talen, tv-programma's in beide talen enzovoorts. Anders blijft je kind 'taal-arm' en gebruikt alleen de woorden die het thuis hoort.

Kinderen die meertalig worden opgevoed beginnen gemiddeld wat later met praten maar halen dat later ruimschoots in.

Hieronder een link naar een goede website over meertalig opvoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Yep. Mijn zus is getrouwd met iemand die van origine Engels spreekt en haar kinderen kunnen nu Nederlands en Engels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Een kind dat zich normaal ontwikkelt, kan moeiteloos twee of zelfs drie talen tegelijk leren. Vooral jonge kinderen zijn heel gevoelig voor taal. Niet voor niets overweegt het basisonderwijs om op nog jongere leeftijd te beginnen met het vak Engels. Vanaf het zevende jaar neemt die taalgevoeligheid namelijk al weer af....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan en ze hebben er een geweldig voordeel bij als ze die taal ook later op school moeten leren. En een bijkomend voordeel is dat als ze op visite gaan bij de andere taal sprekende familie ze dan net zo gemakkelijk over schakelen op die taal en ook daar alle gesprekken kunnen volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is heel goed juist. Maar het is wel belangrijk dat beide ouders in hun eigen taal spreken tegen het kind en niet de talen door elkaar gebruiken. Zeker in de beginjaren.

Kinderen kunnen heel makkelijk twee of zelfs drie talen tegelijk leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan erg goed zelfs.
Ik heb zo'n kennis die heeft een kind van 4 jaar (dacht ik). En dat kind is echt erg slim. Zij kan 3 talen verstaan!
Engels - Nederlands - Tagalog.
Dus het kan wel. ;D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker kun je een kind tweetalig opvoeden, (of zelfs drietalig) maar het is wel heel belangrijk dat je je kinderen je EIGEN moedertaal leert. Dus als je moedertaal Nederlands is, geen Engels praten te en het kind. Een kind dat vloeiend heeft leren spreken in eender welke taal, leert later makkelijker andere talen. Ouders die bijvoorbeeld krampachtig proberen tegen hun kind - gebrekkig- Nederlands te praten terwijl hun moedertaal Turks of Fins is, leren hun kind een taal niet vloeiend. Dan kun je beter vloeiend je moedertaal leren en pikt het later op school in no time Nederlands op.

Kennissen van mij zijn een Fins / Engels koppel met de kinderen op school in Nederland. Die spreken drie talen vloeiend. Geweldig. Maar ook later pikken kinderen het nog makkeljk op. Wij wonen nu krap drie maanden in Duitsland en hebben bewust, vanwege onze te gebrekkige kennis van de taal nooit Duits gesproken, en nu spreken zij het vloeiend en moeten wij nog een hoop bijleren. De kunst is nu thuis Nederlands te blijven praten, want het sluipt er snel in. Zo wou mijn dochter van de week wat speelgoed mee naar onderen (beneden) nemen, is onzin ineens waanzin en komen er steeds meer kleine Germanismes in hun Nederlands.......

Wanneer het kind door de ene ouder consequent in de ene taal aangesproken wordt en door de ander in de ander, zal het beide ouders in hun eigen taal van repliek dienen. Geweldig is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk om te zien hoe snel ze het oppikken, he. Zo heb ik ook een tijdje Papiamento tegen mijn kinderen geprobeerd te spreken. Ze kwamen niet meer bij!
mijn neef spreekt nederlands
zijn vrouw spreekt roemeens (kan geen nederlands(gebrekkig)

samen tegen elkaar spreken ze engels.

zij praat dus roemeens tegen de kinderen

hij nederlands

en dan horen de kinderen dus ook nog engels

de kinderen zijn wat laat met praten begonnen maar kunnen nu 3 talen spreken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan heel goed. Voor het kind is het dan wel belangrijk dat je de 'één persoon, één taalstrategie' toepast. Dit wil zeggen dat dezelfde persoon steeds in dezelfde taal tegen het kind spreekt. Als de twee talen op die manier consequent tegen het kind gesproken worden, leert het kind beide talen als 'moedertaal'. Het kind maakt dan twee taalsystemen aan en weet dan zowel qua woordenschat als grammaticaal de talen correct te gebruiken.

Dit geld niet alleen als de ouders de kinderen in een verschillende taal aanspreken, maar kan gebeuren als het kind thuis in een andere taal aangesproken wordt dan bijvoorbeeld op de kinderopvang het geval is. Het kind is in principe meer gebaat bij ouders die hun kind grammaticaal juist een 'vreemde' taal leren dan dat ze de kinderen in gebrekkig Nederlands gaan opvoeden.
Wil het kind beide talen als 'moedertaal leren is het wel belangrijk dat het kind op zeer jonge leeftijd deze talen leert. Gebeurt dit als het kind de moedertaal al vloeiend spreekt en ook de grammatica daarvan beheerst, leert het kind deze taal als tweede taal. Ook al gaat dit bij jonge kinderen nog steeds snel en gemakkelijk, toch zit er verschil in: het kind leert nu de tweede taal door de eerste taal te vertalen.