Hoe kunnen oma's en opa's zo lang leven. (zie de extra uitleg)

Ik heb gehoord dat er een 105 jarige oma nog in het bejaardentehuis leeft. Ik heb haar gezien op tv en ze zag er heel erg oud uit. Echt zielig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zielig? Misschien is ze juist heel blij dat ze zo lang heeft mogen leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer oma's dan opa's.
De inmiddels overleden Drentse mevrouw v andel-Schipper die 115 is geworden was veel te vroeg geboren en was nauwelijks levensvatbaar. (in 1890!)

Antwoorden (5)

Mensen worden gemiddeld 80 jaar in Nederland. Maar soms zijn er mensen die zo gezond en sterk zijn, dat ze wel 90 en soms 100 jaar of ouder worden.

Dat je zo oud wordt heeft met een aantal dingen te maken; Het is soms erfelijk bepaald, maar je moet ook geluk hebben met je gezondheid. Niet alleen lichamelijke gezondheid, maar ook geestelijke gezondheid is belangrijk om oud te worden.

Als je zelf nog heel jong bent, kun je je dat bijna niet voorstellen, maar mensen die ouder zijn, willen graag nog ouder worden. Maar dan zonder gebreken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de gemiddelde levensverwachting door betere (en genoeg) voeding hoger ligt dan in bijv. de middeleeuwen.

105 is trouwens peanuts, metusalem werd 969 jaar oud. kijk, dan heb je wat aan je aow.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Metusalem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En niet te vergeten Sinterklaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 dag als 1000 jaar. maar dat gaat indeze niet op omdat hij dan ofwel nog geen 3 jaar oud was toen hij stierf maar hij had wel kinderen en kleinkinderen ofwel 365000 dagen = 1 dag 969 x 365 = 353685 aantal dagen metusalem 353685 x 365000 = 129095025000 aantal dagen metusalem x 1000 jaar 129095025000 : 365 = 353685000 aantal levensjaren mentusalem na de berekening. in de bijbelse tijdlijn zou hij dan ver in de toekomst leven en dat gaat dus niet. of maakte je een grapje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sint nicolaas heeft de aow leeftijd ellicht niet eens bereikt. hij is ofwel 62 ofwel 72 geworden http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens veel kinderen is hij echt veeeeeel ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tjsa die denken ook dat de teletubba's een officeel ras is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht al.... hoest verder in staphorst?
Tsja.. Ik heb 'n overgrootoma én kinderen dus mijn overgrootoma is dan hun overovergrootoma. Mijn moeders oma dus. De moeder van mijn opa. Dat zijn 5 generaties. Ik ben blij dat ik er foto's van heb! Oma wordt in juli 100 en hoe ze 't doet? Géén idee. Wat ik wel weet is dat ze het heerlijk vindt om haar hele familie bij elkaar te hebben en daar teert ze wel op. Binnenkort dus haar 100-jarig-feestje en ze kan bijna niet wachten! De burgermeester komt (natuurlijk) ook en misschien doet ze het daar wel voor.
Ik heb 't wel 'ns gevraagd en toen vertelde ze mij dat ze het door dit soort dagen blijft volhouden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan komen omdat het genetisch bepaald is, omdat hun ouders en grootouders ook heel erg oud werden.
Niet altijd is het leuk om zo oud te worden.
Ik kende een vrouw van 104 jaar, die in het bejaardentehuis waar mijn moeder toen woonde, aan het huilen was.
Ze schreeuwde het uit.
Wat bleek, haar zoon was overleden aan ouderdom, en dit kon ze gezien haar grote leeftijd niet meer aan.
Ook haar partner was al jaren dood, net zoals de meeste kennissen en vrienden.
Eenzaam sleet ze haar laatste dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen mijn oudste dochter geboren is, leefde de opa van mijn schoonmoeder nog.
hij was toen 104 jaar oud en woonde nog steeds zelfstandig.
zijn gehoor was niet al te best en hij sliep veel, maar verder was hij nog in goede gezondheid.