ik krijg vaak boze mailtjes van mn vader. ik word er erg verdrietig van en kan me niet goed concentreren op bv. School. wat moet ik doen?

mijn ouders zijn gescheiden en nu krijg ik steeds boze mailtjes van mn vader omdat ik veel proefwerken heb en ik bij hem geen plek heb om te leren omdat hij zijn huis verbouwd, daarom blijf ik liever thuis bij mijn moeder om te leren. maar daardoor krijg ik nu boze mailtjes, ze kwetsen me heel erg en ik kan me niet goed concentreren op school. wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Laat je vader wel merken dat je veel om hem geeft. Stuur hem bijvoorbeeld een leuke kaart waarop je schrijft dat je van hem houdt, maar dat je nu even heel hard aan het leren bent. Vertel hem dat je graag goede cijfers wilt halen en dat je vanwege die verbouwing nu even geconcentreerder bij je moeder kan leren, maar dat je zodra het weer rustig bij hem is gegarandeerd komt.

Bel hem ook af en toe even op om te vertellen hoe het met je gaat en om te vragen hoe het met hem (en zijn verbouwing) gaat. Vertel hem dat jij het ook jammer vindt dat je nu niet kan komen, maar dat dit op dit moment het beste is.

Toon ook begrip voor je vader: Hij mist je en vindt het jammer dat je niet komt.

Als jij begrip hebt voor zijn situatie, heeft hij gegarandeerd ook meer begrip voor jouw situatie.

Succes, zowel met deze vervelende situatie als met de proefwerken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Vertel hem gewoon de waarheid:
Je kan bij hem niet goed leren door de verbouwing, maar daarna wil je best wel weer bij hem komen.
Of spreek af om samen iets leuks te gaan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wel een klein beetje dat je vader een beetje boos is die wil je ook af en toe even zien.
je kunt hem toch ook eens bezoeken wanneer je geen huiswerk hoef te maken.
En als je dan bij hem op bezoek bent leg je het hem nog een keer uit dat je bij hem niet kan leren omdat hij aan het verbouwen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet hij onmiddelijk mee ophouden!

En zeg maar dat ik dat gezegd heb!!

Je legt hem de situatie uit, je zegt hem wat je er bij voelt,
je zegt hem wat de reden is etc.
Als hij er dan niet mee ophoudt, dan zeg je hem dat je vanaf dit moment zijn mailtjes niet meer zult openen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heel zwaar. De reden waarom je nu bij je moeder bent is een heel goede. Niets ten nadele van je vader, is een huis waar nu verbouwd wordt geen geschikte plek om je voor te bereiden op school.
Wat je vader doet is tot op zekere hoogte te begrijpen, maar niet slim van hem. Ongetwijfeld is het niet zijn bedoeling je te kwetsen, maar door dat te doen ondermijnt hij niet alleen jou, maar ook de verhouding tussen jullie beiden. Ik denk niet dat je door boze mailtjes ineens veel zin krijgt naar hem toe te gaan - en terecht.

Hoe moeilijk het ook is, probeer hem nog eens uit te leggen waarom je nu de voorkeur geeft aan school, en als er echt geen andere mogelijkheid is, dan zit er weinig anders op dan een tijdje een mail-filter aan te leggen die ervoor zorgt dat mailtjes van je vader niet in de inbox terechtkomen, maar in een apart mapje. Daar kunnen ze best een tijdje ongeopend blijven wachten tot je er tijd voor hebt. Als het echt belangrijk is belt ie wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt misschien als een stomme tip.

Maar lees de mailtjes niet meer of pas nadat je iets belangrijks hebt gedaan op school.

Vertel hem anders dat als hij wil dat je vaker bij hem bent het averechts werkt om boos tegen je te doen.
Dan wil je juist niet meer naar hem toe lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je die mailtjes niet wilt hebben stel je gewoon je mailprogramma zo in dat zijn mailtjes meteen weggegooid worden. Verder is je vader een groot kind die om aandacht schreeuwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi
Probeer het hier eens op een rustige manier met zowel je vader als je moeder over te hebben, en leg ze uit dat school erg belangrijk is. Als je dit moeilijk vind kun je kijken of er wellicht familie (oma, opa. oom of tante) is die dat samen met jou wil doen.
Probeer ook te kijken of je je vader dan op andere momenten kunt gaan opzoeken, want blijkbaar vind hij (zijn gevoel) dat hij jou te weinig ziet op dit moment.
Kijk dan ook of je bv samen eens iets leuks kunt gaan doen, film of op zondag een keertje lekker een dagje weg.
Je zult zien dat hij dan niet meer zo boos zal zijn als jij op een rustige plek de tijd nodig hebt om te leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stuur hem, als je alle antwoorden binnen hebt, een link naar deze vraag.
dan ziet hij dat je ermee zit en dat hij je werkelijk benadeeld. als hij een goede vader is, dan wil hij niet dat zijn bestaan negatief werkt op jou.

wat het nu is, is misschien zijn frustratie, onmacht en verdriet dat hij je op dit moment niet meer kan bieden dan wat ie nu heeft.
alleen weet hij dat niet handig te uiten. hij is dan wel volwassen, maar sommige volwassenen doen zonder ze dat weten dingen helemaal fout.

hij is verdrietig omdat je bij je moeder blijft, daar zal hij jaloers op zijn. en als mensen jaloers zijn, kunnen ze hele nare dingen doen.

wat je ook kan doen, als je nog geen beste antwoord weet straks, dan stuur je hem een mailtje met de link naar deze vraag.
bij het onderwerp kan je zetten: "papa's raad gevraagd"
of zoiets en dan vraag je bij dat linkje, of hij je kan helpen het beste antwoord te kiezen.

in elk geval veel succes, met je vader én met je proefwerken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het eerlijk tegen je vader zeggen je kunt je ook niet concentreren als je een zaag hoort of een schuurmachine maar probeer zovaak mogelijk bij je vader te zijn ga je huiswerk over de week zo verdelen dat je sóchtend je huiswerk maakt en smiddags naar je vader gaat, dan kan je vader je ook zien en zeg gewoon dat die mailtjes je pijn doen en zeggen van als hij zo doorgaat dat je helemaal niet meer komt hij moet blij wezen dat je nog komt zeg het hem gewoon eerlijk dan word hij minder boos dan dat hij erachter moet komen
heel veel suc6 en je weet ik ben er voor je

de bekendste persoon van je van deze hele lijst:P

xx kaylee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg maar dat -als hij van je houd- daar acuut mee moet stoppen.
Verder sluit ik mij een op een aan bij alle andere goede antwoorden.
Vooral het advies hem de link naar deze pagina te sturen vond ik een hele goede.
Ook de opmerking : zeg maar dat IK dat gezegd heb, vond ik heel sterk.
Je mag ook nog zeggen dat zelfs pleegouders dat
niet pikken.(ik ben zowel ouder als pleegouder) en dat dat soort mailtjes onder psychische mishandeling vallen EN waterdicht te bewijzen zijn (!)
Ik wil geen olie op het vuur gooien, de houding van je vader belemmert je functioneren en levensplezier en dat is ernstig.

Het advies je mails pas na school te openen is niet super handig als je eerst checkt wat er binnen gekomen is. dat kunnen immers ook berichten van school zijn.
Als je dan de mails van je vader niet gelezen hebt , kan dat tijdens examens in je hoofd gaan spoken.

Heel radicaal is je account zijn mails te laten blokkeren.
Dat is echter een optie die als laatste ingezet moet worden.
Heeft je vader een goede vriend/ vriendin, waar je goed mee overweg kunt?
Praat dan eens met deze persoon en leg je probleem uit.
Deze zal -als het een verstandige persoon is- dit oppakken en je vader eens bij zijn oor pakken.
Tevens weet je vader dan dat -als hij je pest, dat dat gevolgen heeft voor zijn relaties.
Daar zijn gescheiden mensen vaak wel gevoelig voor.

Dit is best harde taal, zeker voor mij.
Je kunt je echter niet permitteren te zakken omdat je vader zich als een zak gedraagt.
Weest wel zo mild en respectvol mogelijk.
Je vader zal, als hij uit de stress is, weer normaal gedrag vertonen en het zou fijn zijn als je de relatie met hem dan zonder veel schade op kunt pakken.
Ik wens je heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon eerlijk zeggen, klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je tegen je vader gezegd, dat je bij hem niet kunt leren voor je proefwerken vanwege de troep en de herrie? Dat je daarom even wat minder zal komen en dat het NIETS met hem te maken heeft. Als hij dit allemaal weet...en hij doet nog steeds zo lullig...dan denkt hij meer aan zichzelf dan aan jou. En dat is erg jammer want jouw toekomst hangt van je school resultaten af. En van de cijfers voor je proefwerk. Dat is dus helaas belangrijker.
Voel je niet schuldig dat je even niet meer bij hem komt...je hebt een hele goede reden namelijk. Je vader zou zich schuldig moeten voelen...dat hij dat niet gewoon accepteert. Hij zou jou moeten steunen met overhoren ofzo. Niet andersom. Denk aan jezelf want het is geen keuze TEGEN hem maar VOOR jezelf. En daarna...ben je er weer voor hem..Sterkte,...doe je best met leren, je kunt het. Dat weet ik zeker. Succes he, doei, groetjes.Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is duidelijk dat je vader het moeilijk vindt dat hij je niet zo vaak ziet.
Ik snap dat je niet veel vrije tijd hebt nu je met al die proefwerken zit en leren in een huis dat verbouwd word is ook niet echt handig.
Probeer hem dit goed uit te leggen en misschien kun je afspreken om eens in de week/2 weken bij hem te komen zolang je nog zo druk bent.
Hij zal ook teleurgesteld zijn als je niet doorgaat naar de volgende klas of je diploma niet haalt.
Je kunt hem toch vertellen dat je hem ook mist maar dat het echt als oorzaak heeft dat je nu goed je best moet doen op school om goede cijfers te halen.
Als hij duidelijk voelt dat het niks met hem te maken heeft zal hij wel veranderen.
hij voelt zich waarschijnlijk ook gekwetst omdat je de keuze hebt gemaakt om bij je moeder te leren en niet bij hem maar het is nueenmaal zo dat je daar meer rust hebt om te leren..dat zal hij toch moeten begrijpen.

Hij mist je gewoon! hij is dan wel gescheiden van je moeder maar hij voelt nu ook dat hij door de scheiding jou ook minder ziet en alsof hij ook van jou gescheiden is.
maak hem duidelijk dat je altijd zijn kind zal blijven ook al ben je nu niet zovaak bij hem dat dit niet wil zeggen dat je hem ook niet mist .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een scheiding komt bij alle partijen keihard aan. Je hele leven staat op zijn kop. Voor jou, voor je moeder, en natuurlijk ook voor je vader.
Als je vader dan ook nog zijn kind bijna niet meer ziet, kan dat voor hem heel moeilijk te verteren zijn. MAAR...
hij zou jou, zijn kind, als het belangrijkste moeten zien, en niet zijn behoefte om je te zien.
Wat je kan doen, is hem vertellen (per mail, telefoon of persoonlijk) dat zijn boze mails jou pijn doen, en dat hij moet stoppen met verwijten maken en kwaad zijn.
Reageert hij daar op een rotmanier op, dan is zijn behoefte om je te zien dus belangrijker dan jouw behoefte aan rust voor je schoolwerk. Je zou er dan voor kunnen kiezen om zijn mails niet meer te lezen, of zelfs om een ander email-adres te nemen.
Dat is rot voor hem, maar nu is het rot voor jou. Sterkte met dit hele gedoe, een scheiding is nooit leuk, en als je dit er ook nog bij krijgt is het helemaal rot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vader moet jou steunen en jouw belang voor laten gaan. Dat is de kloppende manier van omgaan met elkaar binnen een gezin. De vader en de moeder zorgen en ondersteunen het kind en niet andersom. Jij bent er niet voor het geluk van je ouders (vader), zij wel voor jouw geluk. Je vader mag jou niet belasten met zijn sores. Het wordt tijd dat je op een rustige, respectvolle manier met je vader praat over dit probleem. Maak hem duidelijk dat je hem met je keuze niet afwijst als vader (wat hij misschien (on)bewust zo voelt), maar dat je graag goed wilt kunnen studeren voor school. Dat het gewoon een praktische keuze van je is om bij je moeder thuis te gaan leren in plaats van bij hem. Vertel hem rustig dat de mailtjes jou kwetsen en waarom. Probeer tijdens het hele gesprek te laten merken dat je hem niet als persoon afwijst. En dat het zijn mailtjes zijn (zijn daden en niet hijzelf) jouw pijn doen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Welke keuze je ook maakt, je ouders zullen altijd van je houden, ook al zijn ze het niet eens met je keuze. Zorg goed voor jezelf! Je ouders moeten ook voor zichzelf zorgen en ook voor jou, dat is hun taak.
14 jaar geleden
hetzelfde zeggen wat hier staat, sms verzenden of een brief schrijven.Durf je het niet vertel het dan aan je mentor of leraar zodat ze hem uitnodigen op school voor een gesprek. sterkte