Waarom beginnen de vaccinaties bij een baby al met 8 weken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik denk omdat rond die tijd de afweerstoffen die ze van de moeder hebben meegekregen hun werking verliezen.
tinus1969
9 jaar geleden
Die vaccinaties beginnen soms veel eerder; hepatitis B wordt in risicolanden al bij de geboorte gegeven.

Het beste antwoord

We weten dat het immuunsysteem van pasgeborenen heel goed in staat is om op veel, maar niet alle, ziektekiemen te reageren en ook immuniteit op te bouwen. Ook is bekend dat vaccineren op zo’n jonge leeftijd niet schadelijk is voor de ontwikkeling van het kind.
Voor een aantal ziekten geldt dat deze juist bij heel jonge kinderen voor veel problemen zorgen. De antistoffen die het kind vóór de geboorte van de moeder heeft meegekregen, beschermen dan niet of onvoldoende. Het is dan van belang dat kinderen immuniteit hebben opgebouwd vóór de meest kwetsbare periode door zo snel mogelijk te vaccineren.
Vooral in de laatste maanden van de zwangerschap krijgt het ongeboren kind veel antistoffen van de moeder. Die bescherming is echter beperkt en van korte duur. Beperkt, omdat niet alle afweerstoffen van de moeder het kind kunnen bereiken en, als zij het kind wel bereiken, niet altijd optimale bescherming bieden. Van korte duur, omdat na twee tot drie maanden de beschermende werking is verdwenen. Door kinderen te vaccineren als zij rond de twee maanden oud zijn, worden zij beschermd voordat de natuurlijke bescherming is verdwenen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft een bron, maar je geeft niet het antwoord die bron geeft, dat is:: Bij de geboorte heeft een baby een maternale immuniteit; er worden antistoffen van de moeder doorgegeven aan het kind via de placenta en de moedermelk. Prematuren hebben een mindere maternale immuniteit omdat het placentair transport van immunoglobulinen vooral na de 32e week plaatsvindt.

Deze bescherming tegen besmettelijke ziektes is van groot belang voor de pasgeborene van wie het immuunsysteem nog volop in ontwikkeling is. De ontwikkeling van het immuunsysteem heeft meerdere jaren nodig om uit te rijpen en krachtiger te worden.
Zolang er maternale immuniteit is, kan de baby niet adequaat reageren op vaccins en over het algemeen worden na de eerste vaccinatie op 2 maanden nog maar nauwelijks antistoffen aangemaakt. Daarom ook worden de vaccinaties vaak herhaald, om het organisme toch maar te dwingen tot antistofrespons. Om deze reden worden bepaalde adjuvans toegevoegd aan een vaccin, bijv. aluminiumfosfaat of aluminiumhydroxide.
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling, maar ik vond mijn eigen antwoord duidelijker .. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker duidelijker en de visie van de nvkp geeft geen direct antwoord op de vraag van de vraagsteller. Op de vraag waar in de bron antwoord op gegeven is het een verschil tussen Nee en Ja.
SimonV
9 jaar geleden
???
De bron begint links met "We weten dat het immuunsysteem van... "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
even knippen plakken:
http://nvkp.nl/veelgestelde-vragen/
De NVKP heeft eigen antwoorden geformuleerd op de 49 vragen en antwoorden van het RIVM. Voor een duidelijk beeld in het verschil van de beantwoording zijn deze vragen overgenomen met daarbij het antwoord van het RIVM in de linkerkolom geplaatst en het antwoord van de NVKP ernaast in de rechterkolom.
Bovendien heeft de NVKP een aantal extra vragen en antwoorden toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jackd geeft OOK antwoord op de vraag waarom het niet eerder gebeurd.

Andere antwoorden (1)

Tijdens de zwangerschap krijgt het ongeboren kind veel antistoffen mee van de moeder, die blijven bestaan tot ongeveer 8 weken na de geboorte.

Vervolgens moet het kind zelf beginnen met het ontwikkelen van antilichamen. Door een vaccin te nemen tegen ziektes ontwikkelt het kind antilichamen tegen deze ziekten zonder dat het gevaar loopt van de ziekte. Deze antilichamen biedt dan bescherming tegen ziekten die soms ernstige gevolgen kunnen hebben.