Hoeveel soorten vaak vooorkomende articulatiestoornissen zijn er?

Ik weet al: stotteren, het niet of verkeerd uitspreken van de R, slissen, binnensmonds praten.
Ik denk dat er echt nog wel meer soorten zijn.
Kan iemand me dat vertellen?

Alvast hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met name het Limburgs en Fries zijn heel hardnekkig... ;)

Antwoorden (1)

Voorbeelden:
Een studente lager onderwijs werd aangemeld omdat ze lispelt. De tong verschijnt tussen de tanden tijdens het spreken.
Maxine uit het eerste leerjaar is niet in staat om de /r/ uit te spreken en vervangt deze door een /j/.
Jelle uit de derde kleuterklas laat heel veel eindklanken weg in woorden waardoor zijn omgeving hem niet goed begrijpt.
Yasmine spreekt clusters van medeklinkers niet volledig uit waardoor haar omgeving haar niet goed begrijpt.
Lien vervangt consequent de /t/ door een /k/. Dit beïnvloedt de verstaanbaarheid negatief.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als eerst bedankt!
Deze site had ik al geraadpleegd. :)