Kan een vader of moeder die zelf geen ouders gehad heeft een goede opvoeding geven aan zijn eigen kinderen?

Kan een man of vrouw die geen ouders heeft gehad (die een weesjongen of weesmeisje was) een goede opvoeding aan zijn of haar kinderen geven terwijl hij of zij geen moederliefde gekend heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Een oud (waarschijnlijk Afrikaans) spreekwoord zegt: "It takes a village to raise a child", dus het zijn niet alleen de ouders die een kind opvoeden, maar alle mensen rond het kind. (het spreekwoord is nu met name bekend in het Engels, daarom vermeld ik hier geen letterlijke vertaling in het Nederlands)

De ouders hoeven zich niet te baseren op hun eigen opvoeding, maar kunnen zich bij de opvoeding van hun kinderen ook laten leiden door informatie uit boeken over opvoeding en door adviezen van andere ouders, familieleden en vrienden, de huisarts, het consultatiebureau, de school, enzovoort. Het is daarbij dus niet per se nodig zelf (aanwezige) ouders gehad te hebben.

Overigens zal een weeskind opgevoed zijn door andere verzorgers dan zijn ouders. Hij kan zich dus bij de opvoeding van zijn kinderen baseren op de opvoeding die hij van die andere verzorgers heeft gekregen.

Ja, een vader of moeder kan dus een goede opvoeding geven aan zijn/haar eigen kinderen zonder zelf (aanwezige) ouders gehad te hebben.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, ook is opvoeden grotendeels, je kinderen iets leren uit liefde. Er voor iemand willen zijn, maar ook een ritme in het leven aan kunnen brengen, opvoeden is een breed begrip, het is niet alleen iets doorgeven, maar ook iets meegeven van jezelf. Boeken, televisieprogramma's en cursussen kunnen ondersteunend werken, maar is niet de basis van de opvoeding, daar is geen handleiding voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij ook een + @crea Ik begrijp wat je wil zeggen, maar helaas gaat die vlieger niet altijd op. Ik zie genoeg ouders die handelen vanuit liefde voor hun kinderen, maar opvoedkundig de plank helemaal mis slaan.
Dat kan best maar dat zal liggen aan hoe erg die persoon beschadigd is niet uit het feit dat hij of zij geen voorbeeld heeft gehad. Er is altijd nog een partner en er zijn schoonouders of zwagers/schoonzussen, vrienden etc die wat kunnen bijstaan maar daar moet je je wel voor open stellen. Als zo iemand prima terecht is gekomen hoeft er niets aan de hand te zijn. Een flinke psychische beschadiging en boosheid naar de eigen ouders toe kan het wel in de weg zitten maar alleen het ontbreken van een voorbeeld niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt van de persoon af, sommigen mensen die zijn opgevoed zonder ouders worden juist zelf goede ouders omdat ze hun kinderen willen geven wat ze zelf nooit hadden(= zoals aandacht). Terwijl sommige mensen die zijn opgevoed zijn zonder ouders geen idee hebben wat ze moeten doen, maar ze kunnen altijd om hulp krijgen.