Mijn dochter van 11 chat de hele dag, wat nu?

Mijn dochter zit de hele dag op sites als msn, hyves.nl en mijnlevenstinkt.nl. Ik heb het idee dat ze een compleet leven lijdt waar ik geen weet van heb. Is dit kwalijk? Moet ik ingrijpen of laten begaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geef die pc maar aan mij, heb je geen last meer van het feit dat ze erachter zit.

Antwoorden (29)

Je kan de PC zo instellen dat ze maar bepaalde uren per dag op de PC kan. Daar perk je het probleem al behoorlijk mee in.

Het lijkt ook niet gezond de gehele dag op die sites te zitten, naast het risico wat ze lopen door verjkeerde personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet gezond.
Zou een tijdlimiet met haar afspreken.

Maak het bespreekbaar.
Dan is er begrip voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Met Vista kun je tijden instellen om wel of niet op een account te komen. Daarnaast zijn er speciale programma's voor ouders waarop je websites wel of niet kunt toelaten. Zo kun je bijv. hyves.nl of mijnlevenstinkt.nl blokkeren en kan ze er niet achter.

Heb je al eens een gesprek met haar gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit lijkt mij kwalijk en dit moet minimaal bespreekbaar zijn alvoren je "filters"op je computer gaat instellen en haar dictaten gaat opleggen. Bedoel dus te zeggen dat met een filter alles geblokkeerd wordt en met een goed gesprek nog enige ruimte laat. MvG.Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laat je dochter ook niet de hele dag televisie kijken. Spreek af wanneer/hoeveel ze op internet mag, en spreek ook af daar af en toe samen tijd aan te besteden. Misschien niet door te zien wat ze met haar vriendinnen afspreekt, maar wel met wie. Als dit kinderen zijn uit haar vriendenkring, is er weinig aan de hand, en zou ik me er ook niet teveel mee bemoeien.

De jeugd van tegenwoordig is veel meer online dan wij vroeger, houdt daar ook rekening mee. Over een paar jaar heeft ze een mobieltje waar internet op zit, daar kan ze nu al mee leren omgaan.

Maar niet door nu de hele dag achter de computer door te brengen, maar bijvoorbeeld alleen na het eten, of wanneer jij eten maakt, of tot papa thuis komt, iets wat duidelijk omlijnd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker de pc in de huiskamer zetten, als je dat niet al hebt. Zo kan je eens meekijken, toon interesse voor haar HYves's, maak evt zelf een account aan zodat je met haar 'mee doet'.
Dat ze een 'ander' leven heeft online is niet vreemd, en dat is ook háár stukje, zie het net als wij vroeger een dagboek hadden ofzo, zeker op die leeftijd is dat fijn als je iets voor jezelf hebt.
Praat wel eens met haar, wijs haar op de gevaren, houd eens in de gaten wat er op tv komt over dit onderwerp, soms zijn er reportage's over de gevaren van internet, kijk die samen en praat er over met haar.
Doet ze verder niets anders dan achter de pc zitten, dan zou ik daar afspraken over maken.
Ga af en toe samen iets doen, een spelletje of zo, samen koken, of iets anders wat ze graag doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
Het van haar kamer afhalen van de pc is de beste stap die je kunt nemen.
Het is veel beter om in een gecontroleerde omgeving te chatten dan haar alleen achter de pc te laten.
het kan zeker kwadelijk zijn. Je weet totaal niet wat zij daar doet op die sites, zeker op deze leeftijd is het belangrijk dat in de gaten te houden. Het wil niet zeggen dat zij iets slechts in de zin heeft, maar op internet zitten allerlei mensen die wel dubbele intenties hebben. Meisjes van rond die leeftijd zijn zo makkelijk beinvloedbaar en laten zich snel meeslepen met dingen.
Zorg dat je open met haar praat over wat zij doet op al die sites, wil zij er niet over praten dan kan je je al af gaan vragen wat het nou precies inhoud. Stel haar voor dat zij alleen op die sites mag als jij een oogje in het zijl mag houden, en zorg dat er een bepaalde tijdslimiet op zit.
Het kan zijn, aangezien zij zo druk op die sites zit, dat zij al aardig wat contacten heeft opgedaan, waar je als ouder geen weet van hebt. Laat haar vertellen over wie ze allemaal ontmoet, en wat er nou zo leuk is aan die mensen. Zo kan je op een spontane en positieve manier erover praten. Oordeel niet te snel over haar, ze is pas 11 en zit op een overgangs moment in haar leven. Meiden rond die leeftijd vertonen vaak grensverkenned gedrag. Het zal dus niet gek zijn als zij zich verzet tegen uw bemoeienis. Maar u zult standvastig en daadkrachtig moeten zijn. Wees consistent in de regels en afspraken die u maakt, maar probeer die wel in samenspraak met haar te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaat kwalijk. Hierdoor kan ze haar huiswerken niet maken, op school zou ze altijd denken aan 'wanneer eind de les nou? ik wil naar huis om te computeren' en ze kan de gevaar van de vreemde mensen niet begrijpen. als ze toch achter computer zit, zou ik na een bepaalde tijd de internet verbinding verbreken en voor haar leerzame en leuke spelletjes laten spelen op het niveau van haar school. na een tijdje zou ze zich vervelen achter computer en ze zou iets anders zoeken. en ik zou ook inderdaat de pc in de woonkamer zetten om te kijken wat ze doet en haar kleine wereldje zien. Als ze vanaf zijn deze leeftijd uw woorden en waarschuwingen niet naar luisterd en de regels niet weet, zou u later echt spijt hiervan krijgen. want dan zou ze zelfs van de huis weg gaan om van u van af te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
dit allemaal moet u natuurlijk niet op een strenge manier tonen. anders zou ze dit zien als een uitdaging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijnlevenstinkt.nl? haha die kende ik helemaal niet.

Ik zou het lekker laten gaan, uitendelijk komt ze er achter dat he echte leven zich buiten bevind en zal ze daar ook naar toe gaan.

Aan de sites te horen waar ze heen gaat (mijnlevenstinkt) blijkt dat ze niet echt tevreden is met haar leven, dit moet je haar zelf uit laten vogelen en mocht het uit de hand lopen (polsjes snijden enz) dan maar even naar de shrink.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Getverderrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Robin, - voor je 2e stukje antwoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-0, hallo zeg -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat geen terechte constatering?
We hebben het hier over een KIND van 11 jaar.
Speelt die nooit buiten?
Heeft die geen vriendjes / vriendinnetjes?
Leesd die nooit een boek?
Kijkt die nooit gezellig met de rest van het gezin naar een TV programma?

Absoluut ingrijpen.
Een kind van 11 jaar weet niet wat goed voor haar is.
Die moet je toch sturen?
Ze mag toch ook niet net zo veel snoepen als ze zelf wil?
Of zoveel frisdrank als ze zelf wil?
Of zo lang in bed liggen als ze zelf wil?

Het is jouw dochter, jouw KIND, je hoort ( = MOET) te weten wat ze aan het doen is, wat haar tweede leven is.
Want je hoort haar, je moet haar echt te kunnen waarschuwen voor de gevaren.

Praat met haar, kijk naar wat zij aan het doen is, leef mee, bespreek het
en stel dan grenzen. Punt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +!
Hoe eenzamer iemand is, hoe meer gevaar hij loopt om verslaafd te raken aan de babbelboxen op het internet. Hahn waarschuwt dat het probleem niet moet worden onderschat. "Ouders moeten duidelijke grenzen stellen en de tijd dat hun kind online is beperken. Partners moeten er meer zijn voor elkaar."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het helemaal met de vorige posters eens; we hebben het hier over een kind van 11 jaar. Hoewel ze tegenwoordig steeds jonger als volwassen meiden gekleed gaan, zit daaronder nog steeds dat kleine meisje dat sturing nodig heeft.

Mijn dochter zit zelf ook op Hyves, maar die is 15 en dat is toch net wat anders. Mijnlevenstinkt heb ik gefilterd omdat mijn buurvrouw daar een aantal vrij expliciete dingen over sex had gelezen - en daar probeer ik mijn dochter nog even voor te beschermen.

Succes met jouw dochter, ik denk dat samen internetten en praten over wat wel en niet kan het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies.
Niet alleen qua tijd, maar vooral ook welke sites ze bezoekt moet je weten als ouder.
Niet laten gaan natuurlijk, gewoon verbieden en afspreken hoe lang ze er per dag op mag. Het is voor haar eigen bestwil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus
Ingrijpen en tijden met haar afspreken wanneer ze op de computer mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezond is het niet, maar tegenwoordig wel "normaal" vrees is. Ik zelf zit ook (te)veel op de computer. Ik praat het niet goed, maar waarschijnlijk doen al haar vriendinnetjes met haar mee. Probeer er over te praten met haar en stel andere dingen voor die ze kan doen. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent de moeder (of de vader?) en jij bepaalt wat zij wel en niet mag. Natuurlijk bedoel ik niet dat ze helemaal niet op die sites mag, maar je mag daar wel paal en perk aan stellen. Jij bent degene die grenzen aan zal moeten geven aan je dochter. Het klinkt streng, maar kinderen hebben grenzen nodig om zich veilig te kunnen voelen en om zich tegen af te kunnen zetten (zeker pubers)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus
grijp alsjeblieft in.
zeker, ze lijdt een leven waar je geen weet van hebt.
dat levert absoluut strijd op.
probeer er samen wat aan te doen.
er iets. dat ook haar interesse heeft
voor in de plaats laten komen:
echt moeilijk. maar toch: proberen.

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben een family safety programma die houdt een geschiedenis bij en daarmee kun je ook de uren bepalen die je kind achter de pc door mag brengen en de sites die het wel en niet mag zien. De pc sluit dan wanneer de uren voorbij zijn zelf af.
Erg handig! Zo heb je toch controle over het internet gebruik en beperk je haar 2e leven, er wordt ook veel geroddeld en gepest via internet, dus is denk dat veel tijd doorbrengen op internet door kinderen niet goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bekende discussie voor mij.
De meest kideren van die leeftijd zijn zelf op diverse punten nog niet voldoende in staat ergens de rem op te zetten en hebben hierbij steun nodig van de ouders/opvoeders.
Kinderen van die leeftijd hebben dagelijks (volgens een campagne die nu loopt) 60 minuten beweging nodig.
Beweging en dan vooral in de buitenlucht hebben een positieve uitwerking op zaken als weerstand, botgroei en ontvangen vitaminen uit zonlicht.
Misschien kan je kind bij mooi weer lekker in de tuin chatten.
Mijn uitgangspunt is dat hoe jonger kinderen zijn hoe meer sturing, begeleiding, aandacht etc. ze nodig hebben.
Daarin wordt natuurlijk een grote taak voor de ouder of opvoeder weggelegd.
Stimuleer, motiveer en activeer je kinderen, laat hen zien dat er buiten de computer, nog een hele wereld is en toon die wereld aan je kinderen en dan bedoel ik niet vanaf de luiestoel of keukentafel maar ga met je kinderen buitenspelen (dat is toch een van de leuke dingen van kinderen, zien hoe ze zich in sport en spel manifesteren en ontwikkelen t.o.v. andere kinderen)
Het observeren en verklaren van hun gedragingen en ontwikkeling is denk ik een van de leukste maar ook belangrijkste dingen, juist om te voorkomen dat dingen scheef gaan groeien of slechte en soms ook ziekmakende trekjes gaan vertonen.
Een kind iets afpakken is veel moeilijker dan een kind iets niet geven.
Er zijn talloze manieren om je kind maar een paar uur per dag te laten internetten dmv software (parental control)
M..i. moet je als ouder zelf in staat zijn om je kind (op den duur) te laten inzien dat er meer is dan internet.
Je kunt haar bijvoorbeeld ook voorstellen die kinderen (als het goed is)een keer langs te laten komen om een cacke te bakken, te knutselen of wat dan ook.
Internet is een heel mooi medium, kinderen kunnen daar een hoop van leren, maar niet onafgebroken uur na uur, want dan zullen ze op een gegeven moment op andere vlakken arm blijven (niet creatiefm sportief etc.
Zorg bij die leeftijd wel dat je zich houd dus niet op zolder maar de computer in de kamer. Zeker met webcams want kwaadwillende hebben op die leeftijd vrijspel (kunnen zelfs op afstand de webcam aanzetten.
Wees alert op de risico`s en denk niet in termen van mijn kind doet dat niet.
Dit voorkomt veel teleurstellingen achteraf.
Houd zelf veel contact met je kind en praat ook over haar activiteiten, wat ze doet op de chat.
geef haar daarbij het gevoel van interesse en niet van controle.
Suc6!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens
aan de ene kant kan je er weinig aan doen tegenwoordig zitten ze op school ook op de pc ze worden ermee opgegroeid. Maar aan de andere kant hoort een kind van 11 nog lekker met vriendjes en vriendinnetjex buiten te spelen en niet hele dagen op internet. Je moet tegen je dochter zeggen hoelang ze op internet mag per dag bijv. anderhalf uur zit ze langer trek je de kabel uit de router of je trekt de stekker uit het stopcontact zodat ze niet meer kan internetten. Jij bent tenslotte de baas over je eigen kind en niet andersom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
degene met wie ze chat zal ook wel heel lang achter pc zitten daarom zou ze het niet leuk vinden dat ze er dan niet meer zo lang achter mag.. omdat diegene het wel mag. ik denk dat je het beste met haar kunt praten als ze in een goede bui is en vraag ook met wie ze chat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bespreek dit met haar en stel je grenzen. Als jij je grenzen goed kan motiveren dan zal ze er uiteindelijk begrip voor hebben. Meiden van 11 zijn nu eenmaal volwassener!! dan jongens en ze hebben nu eenmaal meer last van de beginnende pubertijd.
Ze hebben steeds het gevoel dat niemand ze begrijpt en vooral de ouders niet. Bij jongens is dit wat gemakkelijker omdat zij minder communicatief ingesteld zijn en andere gevoelens hebben dan meisjes. (schiet mij niet direct af maar dit is een algemeen beeld, ik spreek hier niet voor individuele gevallen)

En ja, stel je grenzen bij het gebruik van die computer voor deze zogenaamde (in mijn ogen) schijn vrienden. Ik zie voorbeelden van pubers die meer dan 200 hyves vrienden hebben. Wij weten dat dit volstrekt onnozel is maar in de hoofden van de pubers is dit werkelijkheid. Ook dat eeuwige sms-en met die mobiel is een wereld dat werkelijkheid is voor hun. Bespreek dit ook met hun en laat ze desnoods zelf betalen. Hiermee reflecteer je wat hun gedrag teweegbrengt.

Bespreek dit en laat duidelijk zien hoe de werkelijke wereld functioneert. En dan bedoel ik echt alle onderwerpen. Ook waar je je genant over voelt. Jij onderwijst je kinderen, niet de media en internet. Motiveer dit goed en laat ze dan zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Ga ze niet meer betuttelen want daarvoor ben je te laat. Als ze het gevoel hebben dat ze een echt individu zijn dat ook zelf verantwoordelijkheid moeten nemen komt het wel goed.

Nog een kleine tip.
Ga op je gevoel af. Jouw eerste gevoel is in 99 procent van de gevallen het goede. Jij kent je kind als geen ander en voelt instinctmatig of er iets aan de hand is. Blijf rustig en probeer het zo in te pakken dat het kind er zelf in vertrouwen mee komt.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alleen u kind maar zeker ook veel volwassenen lijden hier momenteel aan, het is verslavend en ook erg moeilijk om van af te kicken

ik zou zeker me het kind erover spreken, dat het wenselijk zou zijn dat ze meer in de realiteit zit ipv in de virtuele wereld (die steeds meer de realiteit aan het vervangen is maatschappelijk gezien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik mijn dochter zou laten gaan, sluit ze zichzelf op in haar kamer achter de pc dus,
ik heb haar duidelijk gemaakt , dat ze na school 1 uur achter de pc mag om te babbelen op hyves en msn, daarnaast mag ze dan nog 30 min een spel doen, en dan is het over met de pc,
ze kan met mooi weer naar buiten is genoeg tedoen,
dus eigenlijk heeft u het zelf in de hand, ze is pas 11 he,
dan zou uw woord toch wet moeten zijn
suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastig.
Dat jouw dochter een heel leven leidt waar jij geen weet van hebt is niet raar, tot op zekere hoogte weten ouders maar weinig van het leven dat hun kinderen leiden en tot op zekere hoogte is dat ook geen probleem.
De makkelijkste manier om er meer inzicht in te krijgen is door meer zaken bespreekbaar te maken, maar ik weet niet in hoeverre in jullie gezin zaken bespreekbaar zijn en hoe jullie met zaken omgaan.

je kunt het verbieden of nu een limiet eraan stellen of eisen dat je dochter laat zien waar zij mee bezig is, of haar anderszins daarin controleren. Alleen denk ik niet dat dat de relatie met jouw dochter ten goede komt.
Tot op heden heb je dit gedrag van jouw dochter namelijk toegestaan dit gedrag te vertonen. Om haar daarin nu ineens te beperken door regles op te leggen zou zij worden gestraft. Maar zij weet dan niet waarvoor zij gestraft wordt, want zeer waarschijnlijk heeft zij niets misdaan, behalve contact leggen via deze sites met gelijken.
Je kunt wel proberen het bespreekbaar te maken, door wanneer zij er over wil praten dit gedrag positief te bekrachtigen. En als zij in gesprek met jou gaat kun je ook aangeven dat jij haar wil stimuleren iets minder frequent achter de computer plaats te nemen en dat jij ook bereid bent dit gedrag te belonen.

Zoals ik bij veel ouders zie, laat ook jij je kind achter de computer zitten en wil hier pas iets aan doen op het moment dat jij het gevoel hebt dat je het niet meer in de hand hebt. Achteraf (je hebt er misschien nu weinig aan) was het verstandier geweest om met haar afspraken te maken over het computergebruik voordat zij regelmatig achter de pc kroop.
gedrag is makkelijk aan te leren maar het is veel moeilijker hetzelfde gedrag ook weer af te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak je geen zorgen, ik heb 3 kinderen in dezelfde leeftijd gehad..ze deden precies hetzelfde als jouw dochter.
maar geloof me, het gaat echt over!
eigelijk ontmoeten ze elkaar op deze sites en kletsen ze verder zonder te laat thuis te komen;-)
( al dacht ik er vroeger net zo over als jij )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies ja !!
+1
Van ELF ??? ELF jaar ???

Verbieden natuurlijk, lekker naar buiten sturen of iets anders leuks met haar gaan doen. Een kind van die leeftijd kan absoluut nog geen maat houden of haar eigen tijd indelen. En dat je van het leven van een zestienjarige niet meer helemaal op de hoogte bent, kan gebeuren, maar een basisschoolkind kun je niet de hele dag achter de computer parkeren. Het is niet bepaald een geschikte kinderoppas. Lang computeren moet je al niet dagelijks doen, maar Internet houdt echt met een uurtje per dag wel op, op die leeftijd. Zeker als ze niks constructiefs, nuttigs, leerzaams of belangrijks doen. Een eigen website bouwen, okee, maar chatten, brrr !

Effe een mailtje of berichtje sturen, effe klooien op Hyves, en kappen met die hap. Nooit een punt geweest. Chatten doen we niet, dus ook de kinderen niet. Als je met iemand wilt kletsen, ga je d'r maar lekker heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idem als bosuiltje, daar ben ik het helemaal mee eens ( reactie hierboven)
Alleen zou ik toch een beetje haar chat historie in de peiling houden.
Er gebeuren helaas soms dingen waarvoor je ze toch enigzins wilt beschermen. Via de historie heb je er zelf nog een klein beetje grip op.
Mocht je het echt vervelend vinden zou ik de computer in de huiskamer zetten zodat je het toch een beetje kunt sturen.
Straks op de hogere school zal ze toch ook haar huiswerk moeten maken etc. en als ze dan al zo "verslaafd "zijn komt daar niet veel meer van terecht ben ik bang dat weet ik weer uit de ervaring van mijn kids. ( spelletjes maar dat is bijna hetzelfde)

Verder moet je denk ik gewoon accepteren dat jeugd niet meer "buitenspeelt"en al helemaal niet meer op je 11 jaar. je kan ze naar buitensturen, maar de leeftijdgenootjes zitten ook binnen achter een computer.

Dit is gewoon het nieuw tijdperk... eigen kamer .. eigen computer... dus waarom naar buiten gaan als je binnen alles hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och toen ik 11 was werd net msn uitgevonden en zat ik er ook altijd op!
Dat gaat wel over het is nu nog spannend.
Let wel een beetje op met WIE ze allemaal doet chatten, want tegenwoordig zit er allemaal begaai op chat sites.