Wij krijgen dit binnenkort voor het eerst een pasgeboren (maand) baby op visite. Is er iets bijzonders dat ik moet doen of in huis moet halen?

Wij weten niks van kinderen, dus heb echt geen idee wat de behoefte van moeder en kind zijn. Natuurlijk wordt het huis gepoetst voor de visite en gaat de hond de keuken in (nooit bij kleine kinderen geweest, dus ik ga het risico gewoon niet lopen al zal ze waarschijnlijk niks doen), maar moet ik nog ergens anders voor zorgen? Een deken op de bank/grond voor de baby? Plek voor voeding? Iets van voeding of zoiets?
En is het bv beter om alle hondenspeeltjes, kussen, enz ook ff op te ruimen?

Het is mijn neefje, en zal in de toekomst natuurlijk vaker komen... Dus alle tips voor een verse tante met 0 kennis van baby's/kinderen zijn welkom!!!

Toegevoegd na 22 minuten:
Oh, en nou ik er aan denk. Zijn er ook dingen die een moeder niet mag ivm borstvoeding? Zoals tijdens de zwangerschap dingen als rauwe eieren en zo moeten worden vermeden? Dit omdat ik zaken zoals verjaardagstaart, salades voor op tafel, enz zelf maak...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Voor een kind van die leeftijd hoef JIJ geen aparte maatregelen te nemen hoor. Daar zorgt mama wel voor. Zorg gewoon voor een fijne stoel voor de moeder, en het komt helemaal goed. Veel mensen vinden een stoel met armleuningen of een bank prettig als ze een kind vasthouden. Een los kussen kan handig zijn voor moeder, zeker als zij borstvoeding geeft. Misschien wil ze afgekolfde melk of flesvoeding in je koelkast zetten, maar dat is - net zoals dat extra kussen - niet iets waar jij je op voor hoeft te bereiden. Er is altijd wel een beetje ruimte in de koelkast en je hebt altijd wel ergens een kussen liggen. Je kunt er verder vanuit gaan dat ze zelf alles meeneemt wat nodig is voor het voeden. Verschonen doen de meeste mensen op de bank of op de grond als ze op visite zijn. Heb je geen bank, dan zou je een grote handdoek een paar keer dubbelgevouwen op tafel kunnen leggen, maar de kans is groot dat mama zelf iets bij zich heeft.

Anders dan tijdens de zwangerschap hoeft een vrouw die borstvoeding geeft niet extra te letten op wat ze eet (rood vlees, ongepasteuriseerde kaas, etc.) Ook alcohol kun je - mat mate - gebruiken als je voedt, maar er moet dan genoeg tijd zijn tot de volgende voeding, zodat het voldoende is afgebroken. Mocht je iets hebben waarbij niet direct zichtbaar is dat er alcohol in zit, zeg het er dan bij. Maar een vrouw die borstvoeding geeft is zelf wel alert op dat soort dingen. Als ze blijven eten, zou je nog kunnen vragen of je ergens aan moet denken, ook als je weet wat zij normaal gesproken wel en niet eet. Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld snel last van krampjes als de moeder sterk gekruid eet.

Maar een kind van een maand kruipt nog niet rond om dingen in de mond te steken of zich te bezeren. Dat ligt tijdens een visite bij mensen in de arm of in een maxi cosy of kinderwagen. Extra stofzuigen of dingen hoog wegzetten is niet nodig. Speelgoed hoef jij ook niet te verzorgen: een kind van een maand slaapt, huilt, poept, plast en drinkt. Veel meer niet.

Het enige waar ik zelf rekening mee houd als ik zulke jonge kinderen op visite krijg of bij hen op bezoek ga, is dat ik indien mogelijk niet ga als ik ziek of verkouden ben en bij twijfel overleg met de ouders. Die kleintjes kunnen heel ziek worden van iets wat voor ons een simpele verkoudheid is (bijv. het RS-virus) en ook een 'gewone' verkoudheid bij een klein kindje is echt zielig om te zien, als ze moeilijk adem kunnen halen en daardoor vaak ook moeilijk kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tnx allemaal voor het meedenken!!

Andere antwoorden (2)

Spullen wat hij kan doorslikken zeker vermijden en op hogere plekken leggen is een eerste stap om mee te beginnen. Een kleedje en een speeltje voor de baby zijn altijd gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Knuffels genoeg hier (zelf jaren gespaard). Zijn neem ik aan al veilig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Knuffels zijn zo gemaakt dat deze veilig zijn. Gaat er vooral om dat je de baby niet neerzet bij kleine spullen, dus in zijn directe omgeving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geen rondslingerende armbandjes zoals bij de laatste peuter die hier langskwam dus... Check...
Ivana
9 jaar geleden
Voor een kind van een maand hoef je je niet druk te maken, dat doet de moeder wel en iets pakken wat slecht voor hem is? Komt hij helemaal niet aan toe. Het slaapt of eet en is nauwelijks wakker. Maak je niet druk (lief van je maar onnodig) Als moeder heb je alles mee, ook een klein dekentje waar je de baby op kan leggen en een rammelaar en voedsel en luiers en nog VEEL meer. Je sjouwt je een breuk die eerste tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, je hoeft echt niet zelf voor speelgoed of een dekentje te zorgen. Zou ik niet eens willen, zo'n dekentje ruikt altijd naar hond ;)
Een baby van een maand zal nog niet rondkruipen en vooral bij de moeder zitten. Je hoeft, behalve de hond, geen dingen weg te zetten.

Qua voeding kun je ervan uitgaan dat de ouders zelf alles meenemen. Mogelijk wil de moeder even een rustig plekje om borstvoeding te geven, maar misschien doet ze dat gewoon waar je bij bent.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als je neefje wat ouder wordt, en leert zitten, kruipen, lopen, dan wordt het wel belangrijk om gevaarlijke spullen weg te zetten. Kinderen stoppen vaak van alles in hun mond, dus speeltjes van de hond zou ik dan ook opruimen. Een hondenbek is nu eenmaal bepaald niet hygiënisch...

Maar een baby van een maand kan eigenlijk nog niets, behalve liggen. De ouders nemen waarschijnlijk een reiswiegje of wipstoeltje mee, daar hoef jij niet voor te zorgen.

Ik spreek uit ervaring ;-)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tnx! En zal een extra keer schoonmaken in de boeken/dart kamer (je moet iets met een ongebruikte kinderkamer...) waar een chaise longue staat, want ik denk niet dat ze wil voeden waar mijn vriend en zijn moeder bij zijn.
Dat is meestal wel een frisse kamer, al is het natuurlijk lekker weer... Beter raam vantevoren dicht maken of juist open?
bamibal
9 jaar geleden
Ik zou het raam lekker open zetten, en pas dicht doen als ze komen. Dan zitten moeder en kind in ieder geval niet op de tocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+