Hoe leer je kinderen (7 en 12 jaar) om uit eigener beweging tijdig te stoppen met gamen?

Ik begin het aardig zat te worden dat ik zelf hun spelen moet beëindigen

1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hadden een eierwekker staan die na 2 uur afliep. En dan liefst 5 minuten eerder, dat ze de tijd krijgen hun spel af te ronden, op te slaan, etc.
Als je aan het gamen bent vergeet je de tijd makkelijk, daar hebben volwassenen ook last van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet. Kinderen hebben nog weinig remmingen wat dat betreft en games zijn heerlijk want ze geven je 'instant feedback'. Je zult ze moeten helpen met behulp van b.v. eierwekker inderdaad. Een systeem van belonen invoeren. Zelf mee laten denken over wat een redelijke gametijd is. Straffen werkt vaak averecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad met een wekkertje en als ze toch doorgaan erbij duidelijk maken dat die tijd van de volgende keer wordt afgetrokken.

Het beste antwoord

Straffen/sancties zouden niet helpen, maar belonen/iets leuks wel.

Maar een tijdslimiet d.m.v. een wekker instellen werkt wel als daar iets leuks tegenover staat. Kinderen houden namelijk niet alleen van gamen...

Het werkt bij alle leeftijden: een groot vel papier met daarop een indeling van ['rechten en plichten' of liever] 'taken en beloning', ook de tenaamstelling is soms heel belangrijk!

Als je met de kinderen om de tafel gaat zitten, nadat je zelf al hierover hebt nagedacht en een paar puntjes op papier gezet, kun je de scherpte van deze nieuwe regel "beperkt gamen/pc" tijd afhalen door er iets leuks tegenover te zetten. Het aloude "belonen" van goed gedrag, dat veel beter werkt dan bestraffen van verkeerd gedrag.

Voor iedere keer dat het goed gedaan is, op tijd gestopt [zonder te veel protesten], een leuke stikker achter de naam van het betreffende kind en als het aantal vakjes [per week? per maand?] vol is ... volgt er iets leuks.
[Daar zul je op voorhand ook over moeten nadenken, je kunt niet iedere maand bijvoorbeeld "De Efteling" als beloning schrijven, te veel, te duur, te vaak... dus bijv. een dvd/film huren, of ergens [gratis/goedkoper] samen naar toe gaan.

Van alles is mogelijk, maar 't kost even nadenken om uit te vogelen wat voor jullie haalbaar en leuk is.

Succes!

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog iets: Je 12 jarige heeft vast een mobieltje, hierop kun je een speelalarm instellen.
En nog een punt: "m'n mobiel was zoek, dus ik wist de tijd niet!" ~
antwoord: "geen mobiel = geen alarm, dus niet spelen..." reken maar dat dit mobieltje bewaakt wordt! ;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Dank! Ik denk dat ik hiermee wel een effectieve aanpak kan bedenken

Andere antwoorden (1)

Sommige kinderen leren dat nooit, ze worden alleen maar beloond als ze doorspelen omdat er altijd de kans is dat ze een level wel halen als ze doorgaan.

Jij bent de ouder dus je zult zelf paal en perk moeten stellen maar je kunt het ook een beetje los laten, dat ligt volledig aan hoe je kinderen zijn. Laat ze in ieder geval geen spellen spelen die doorgaan als zij iets anders doen (vaak de online spellen).

Je zult ze moeten belonen als ze gestopt zijn zonder dat jij het hebt gezegd, gebruik een wekkertje waar ook de jongste goed kan zien hoe lang het duurt. Je kunt belonen in computertijd en straffen in computertijd (maar ik ben daar geen voorstander van, je maakt het te gewild vaak) door een bepaalde tijd per dag te geven en er tijd af te halen als ze niet zijn gestopt voor de wekker ging en er tijd bij te geven als ze wel op tijd stoppen.