hoe kan ik leren met kinderen overweg te kunnen?

Ik heb altijd een hekel gehad aan kinderen, vooral omdat ik zelf niet zo sterk in m'n schoenen sta en kinderen altijd zeggen wat ze denken. Ik slaag precies helemaal vast als ik iets moet doen of iets moet zeggen tegen een kind. Zeker als er mensen naar zitten te kijken en ook verwachten dat je meedoet.

Nu heb ik een neefje van 9 maanden en het wordt tijd dat ik leer met hem om te gaan..

Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lekker jezelf blijven. Kinderen worden al snel vervelend als je je anders voordoet dan je bent. Daar hebben ze een soort sensor voor ;-). Liever een grumpy oom dan een nepoom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ow, en trek je vooral NIKS aan van wat andere mensen in dit soort situaties van je verwachten!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb ook een hekel aan kinderen. Dat gejank om niets en dat gezeur om niets. Verschrikkelijk. Ook de kinderen van mijn nichtje: mijn pink doet pijn boehoehoehoehoe...Mama ik mag van Anna niet op het stoeltje zitten boehoehoehoehoe...mama!!!! Ik was er laatst en in 6 uur tijd hebben ze 17x gejankt om niets!
Bah bah bah.
Ik kan daar niet mee omgaan, en dat heb ik ze dus ook verteld. De oudste is 5 de jongste is 3. Ik heb gezegd dat ze niet steeds om van alles moeten gaan huilen en dat ik ze niet wil zien als ze huilen. Dan moeten ze maar lekker bij mama, tante of oma gaan staan. Nu komen die blagen steeds naar mij toe om te kletsen en grapjes te maken, en als ze gaan huilen lopen ze weg :-O Kennelijk heb ik iets goeds gezegd. En hebben ze het nog begrepen ook. En hoe meer ik ze negeer hoe meer ze naar me toe trekken. Schiet mij maar lek... Verder kan het me geen bal schelen wat mensen of de ouders van het kind denken van wat ik doe. Als ze willen dat ik anders doe, moeten ze mij maar niet met die blagen opzadelen. Van mij moeten ze bijvoorbeeld bord leeg eten. Als iemand anders dat niet nodig vind prima, maar dan pas ik niet meer op. Ik ben direct en heb regels. Tot hier en niet verder. Dat maak ik kinderen meteen duidelijk en het lijkt te werken want ze blijven bij mij terug komen. En kinderachtige stemmetjes doe ik niet aan (behalve bij voorlezen). Maar 9 maanden is erg jong daar kan je nog niet veel mee. Dat is in mijn ogen nog een baby. Slapen, eten, drinken, knuffelen, misschien wat spelen zoals Anneliez zegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij vind je ze ook een beetje eng, of lijkt dat maar zo? Geheimpje: ze ZIJN ook eng... Dingen die je eng vind, ga je minder eng vinden als je er vaker mee om gaat. Maar niemand zegt dat jij kinderen leuk moet vinden, hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan je nou een hekel aan kinderen hebben? Ze zijn een ongeschreven blad, nog helemaal puur en zonder slecht in de zin. Ongelooflijk. Je houd liever van mensen die om de pot heen draaien in plaats van eerlijk iets in je gezicht zeggen? Je was zelf ook ooit het kind waar je nu een hekel aan hebt hoor. Mensen die niet van dieren en kinderen houden, die vind ik eng.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen die dol zijn op kinderen en altijd meteen in de oetsjikoetsji modus schieten vind ik doodeng. Ieder zijn/haar ding. Beetje respect voor mensen die anders zijn dan jij.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt Attercopus, want de reactie van WendyLopez geld ook voor mij. Wendy iemand die niet van kinderen houd of er zelfs een hekel aan heeft, iemand als ik dus is niet meteen een engerd. Want er zijn bepaalde soorten mensen waar ik een nog grotere hekel aan heb dan aan kinderen. Dat zijn mensen die een kind iets aan doen! Van kinderen blijf je af!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hou enorm van dieren, Wendylopez. Ik heb het een beetje verkeerd verwoord denk ik. Ik heb niet echt een hekel aan kinderen. Ik vind ze nog redelijk schattig en soms wel grappig. Ik denk dat stippel het perfect omschreven heeft, dat ik ze eng vind :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WendyLopez. Ja hoor, kinderen zijn puur. Ze hebben altijd al heel snel door hoe ze iedereen om zich heen kunnen manipuleren. En gebruiken dat schaamteloos, meer nog dan volwassenen, juist omdat iedereen vindt dat je het beste van kinderen moet denken. En het is niet gek dat er mensen zijn die niets hebben met kinderen of ze gewoon niet leuk vinden. Sommige mensen hebben niets met bejaarden of ouders of hangjongeren of de buren. Whatever. Als het je niet ligt, ligt het je niet. En het argument, je bent er zelf ook een geweest is onzin. Want opvallend genoeg zijn bijvoorbeeld ex-rokers (ex-drinkers enz) meer tegen hetgeen dat ze gebruikten dan de niet/matige gebruikers. Dus als ex-kind zou je dus...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wendylopez: ik houd niet van dieren. Ik vind dieren mooi, puur, fascinerend en interessant, maar ik houd niet van ze. Ik houd alleen van dieren in de natuur (en bij gelegenheid op mijn bord). Ik vind mensen die menselijke gevoelens op dieren projecteren, eng.

Het beste antwoord

Een kind van 9 maanden is nog niet zo moeilijk, reageer gewoon op wat het kind doet. rolt hij een bal naar je toe, dan rol je hem terug. Lacht hij naar je dan lach je terug. Heeft hij geen zin om met je te spelen of op je te reageren, dan laat je hem gewoon. Vinden kinderen meestal prima. En als hij groter wordt wil hij andere dingen gaan doen, en dat zie je dan vanzelf. Dan leer je gewoon langzamerhand hoe je met hem omgaat. Kinderen vinden het meestal fijn als volwassenen niet hun aandacht gaan zitten trekken als ze zelf willen spelen,
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, een kind van 9 maanden praat nog niet, brengt je dus ook nog niet in verlegenheid, maar kan jou wel aanmoedigen met hem te spelen, omdat hij alles leuk vind wat je met hem doet.

Andere antwoorden (1)

Ooit was je zelf ook een kind. In zekere zin ben ben je dus een ervaringsdeskundige. Probeer in de omgang met kinderen die periode in je gedachten terug te halen en je in te leven in hoe een kind denkt en voelt.
Of observeer anderen hoe zij het doen heel bewust en maak voor jezelf uit hoe jij beslist niet zou reageren en wat je wel goed vindt.