Waar kan je terecht als je je niet gehoord voelt tijdens de scheiding van je ouders?

Mijn ouders liggen op dit moment in scheiding. Dit is een vechtscheiding geworden. Me zusje en ik zijn hier echt de dupe van. Eigenlijk weten we niet wie ons hierin kan helpen om zelf niet verder in de put te raken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou de KJT bellen (kinder- en jongerentelefoon) 0800 0432 (gratis). Die kunnen je advies geven, en eventueel doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kinder- en jongeren telefoon kan inderdaad je goed helpen. Er zijn ook nog andere mogelijkheden: - misschien een beetje raar, maar toch belangrijk: hebben jullie geprobeerd er met je ouders over te praten? Of met 1 van hun? Ik weet dat kinderen van scheidende ouders dit namelijk vaak niet doen omdat ze hun ouders er niet mee lastig willen vallen. Bijvoorbeeld omdat ze zien dat hun ouders het al moeilijk hebben, of omdat ze zien dat hun ouders verdrietig zijn. Of omdat ze bang zijn dat er toch niet naar geluisterd wordt. Maar toch is het zo dat ouders het ondanks hun eigen zorgen toch echt wel graag van hun kinderen willen weten wat hun dwars zit. En graag rekening met ze willen houden. Maar als jullie dat al geprobeerd hebben, of als jullie dat echt niet kunnen of durven, dan zijn er ook nog andere mogelijkheden: --Misschien is er ook iemand in de familie waar jullie veel vertrouwen bij voelen? Ouders in (v)echtscheiding hebben soms zelf niet door dat hun kinderen er zoveel last van hebben. Het kan helpen als iemand uit de familie jullie ouders vertelt dat jullie er zo'n last van hebben. Zo'n familielid kan ook een beetje op jullie blijven letten of het nog steeds goed gaat. De meeste ouders willen echt niet dat hun kinderen zoveel last hebben van een scheiding. Als een familielid ze vertelt dat jullie er WEL veel last van hebben, kan dat ervoor zorgen dat ze meer rekening met jullie gaan houden. - Als je 12 jaar of ouder bent, dan kun je ook zelf een afspraak met de huisarts maken. Soms kennen kinderen of jongeren hun huisarts goed en is er daarom meer vertrouwen en een wat lagere drempel. Ik weet niet hoe dat bij jullie is. De huisarts kan je ook op weg helpen naar de juiste hulp. -Sommige leerkrachten, juffen of meesters kunnen je ook goed op weg helpen. Als je een leraar/lerares kent die je vertrouwt, zou je die ook om hulp kunnen vragen. -Er zijn ook Centra voor Jeugd en Gezin (CJG). Als je daarop googled zie je in welke plaatsen die zijn. Je zou die ook kunnen bellen voor informatie. http://www.cjg.nl/ Heel veel sterkte in deze moeilijke periode!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hier een stukje van rijksoverheid gevonden wat je misschien verder kan helpen http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/nieuws/2014/03/31/teeven-en-van-rijn-verbeteren-positie-kinderen-vechtscheiding.html
Poet
10 jaar geleden
Hoe oud zijn jullie en wat voel je nu als het meest belangrijke probleem?

Antwoorden (2)

Kijk eens op www.korrelatie.nl, je kunt anoniem met hen bellen, chatten of mailen voor advies.
Ook www.allesoverscheiding.nl is een nuttige website.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem snel contact op met Bureau Jeugdzorg. Ik kan niet zeggen waar, want dat hangt af van je woonplaats. Maar google 'bureau jeugdzorg + jouw woonplaats' of een grotere stad bij jullie in de buurt.

Hier een voorbeeld van Bureau Jeugdzorg in Noord-Brabant: http://www.jeugdzorg-nb.nl/bjz.net?id=DOELGROEP_JONGEREN

Bureau Jeugdzorg is er onder andere voor om ervoor te zorgen dat kinderen niet de dupe worden van een echtscheiding en ruzies tussen ouders. Zij kunnen bemiddelen tussen je ouders en samen met jullie afspraken maken.

Er is best wel een kans dat, als jullie contact opnemen met Bureau Jeugdzorg, je ouders zich hierdoor gaan realiseren wat ze jullie aandoen en het hierdoor beter gaat worden.