Staat er een tegemoetkoming voor onverwachte mantelzorg?

Door persoonlijke omstandigheden zijn wij verplicht de zorg te nemen voor ons neefje van 1,5 jaar oud. Deze zorg is voor minstens 2 weken en daarna wordt duidelijk voor hoe lang dit daarna nog nodig zal zijn (kan zelfs tot meerdere jaren plaatsvinden). Is hier een regeling voor als zijnde mantelzorg? (mantelzorg staat namelijk ook voor 'hulpbehoevende familieleden')

Mijn vriendin en ik werken beide 40uur per week en deze week kan het intern in de familie geregeld worden maar op lange termijn kan het problemen veroorzaken tijdens kantooruren.

Om een lang verhaal kort te maken:
Is er vanuit de overheid/gemeente een regeling voor dergelijke situaties? hiermee bedoel ik een financiele regeling of een regeling met dagopvang.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Ivana
10 jaar geleden
Volgens mij valt dit onder pleegzorg en daar zijn vergoedingen voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waar kan ik deze vinden?
De ouder van het kind is niet in staat om actie te ondernemen of zelf een bijdrage te betalen.
Ivana
10 jaar geleden
Bureau jeugdzorg levert alle informatie en de adressen om verdere stappen te ondernemen.
http://www.bureaujeugdzorg.info/Informatie/
liveisgreat
10 jaar geleden
in sommige gevallen kan je de kinderbijslag op jouw rekening laten storten. dat is wel geen extra maar toch alvast iets...

Antwoorden (2)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mantelzorg/veranderingen-voor-mantelzorgers-en-zorgvrijwilligers Hier vind je de meest recente informatie over mantelzorg. Op dit moment is er alleen maar het mantelzorgcompliment, dat wordt afgegeven en kan worden aangevraagd bij SVB.nl. In 2015 gaat hierin een verandering plaatsvinden en zal mantelzorg meer ondersteund worden, als alles doorgaat. Bureau Jeugdzorg is niet echt een aanrader. Het beste is het in de familie te houden. Mocht dat niet lukken, raad ik je aan wat verder om je heen te kijken. Officiele instanties zijn niet per definitie de beste. Er ontstaan, mede door de crisis momenteel wat mensvriendelijker instanties
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Je hoeft het kind niet aan te melden. Je kan gewoon informatie vragen. Informatie inwinnen leidt niet automatisch tot inmenging.
Is het in jullie geval misschien raadzaam om een Eigen Kracht bijeenkomst met familie en overig persoonlijk netwerk aan te vragen? Zie wwweigenkrachtcentrale.nl
Via een eigen kracht conferentie kom je met alle betrokkenen tot een gedegen en praktisch uitvoerbaar plan als ook een financieel plan tav opvang van jullie neefje in eigen kring.