Hoe kan ik genieten van mijn verlof zonder met druk te maken?

Ik ben nu 34 weken zwanger en heb een dochter van bijna 3 jaar. Nu heb ik continu ruzie met haar, ze luistert niet, wordt snel boos, zeurt ontzettend veel over de tv en snoepjes..... Nu waarschuw en corrigeer ik haar in het begin normaal en rustig maar dit werkt niet! Dus eindigt het elke keer met schreeuwen en boos zijn. Ze is ook wel knuffelig en wil graag kusjes geven en alles met mij delen en die momenten vind ik erg fijn!! Maar ik wil niet die ruzies zo vaak hebben met haar, ik wordt er zo ontzettend moe van, verdrietig en erg onzeker. Mijn man werkt 40 uur in de week en is dus weinig thuis en dat vind ik jammer. Ik wil gewoon met mijn dochter genieten van mijn verlof en zwangerschap. Nu doe ik dat totaal niet..... ben zo bang dat als de bevalling zover is dat ik het niet aankan doordat ik nu al zo uitgeput en op ben. Hebben jullie tips of kunnen jullie mij vertellen hoe het kan dat ze zo is de laatste tijd? Komt het doordat ze weet dat er snel een baby bijkomt of doe ik iets verkeerd??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het beste is om op het moment dat ze vervelende gedrag vertoont haar te negeren. Ook als ze iets niet mag. Ze zal vast wel door schreeuwen en tieren maar zolang jij haar negeert gaat dit echt werken! Je kunt ook gaan werken met stickertjes. Maak samen met haar van groot karton een weekschema met opties zoals brood op eten, Speelgoed opruimen, aankleden enz enz. Zorg dat je een doel hebt of een cadeau dat ze graag wilt hebben als de schema vol is. Bijvoorbeeld een maand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er verandert nogal wat in haar leven. Je hebt verlof zeg je en daardoor ben je ( vaker) thuis. Dit is voor haar een ongewone situatie en er hangt iets spannends in de lucht wat zij nog niet helemaal begrijpt. Een driejarig kind zit ook in de peuterpuberteit, is dwars,koppig en zegt wat vaker " nee" tegen alles, dat hoor ook bij de fase waar ze momenteel in zit.
Ik kan uit je verhaal niet direct opmaken of je voorheen werkte en nu net verlof hebt gekregen of dat je voor die tijd ook al heel vaak thuis was?
In een situatie waarin je werkt heb je in mindere mate te maken met het gedrag van je kind, nu word je er vol op mee geconfronteerd omdat jullie beiden vaak thuis zijn. Met oog op wat de toekomst gaat brengen is het handig om alles zoveel mogelijk voor haar vertrouwd te laten. Gaat ze naar een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf of past oma regelmatig op? laat dit voor je dochter gewoon doorgaan,zo blijft het voor haar vertrouwd en veilig.
Nu ziet ze haar moeder dagelijks om zich heen en dat is voor zo'n 3 jarige meisje erg wennen, daardoor gaat ze toch bepaalde dingen uit proberen. Het feit dat ze toch regelmatig ook kusjes en knuffeltjes komt halen bij je is een goed teken, op zich vindt ze het heel fijn dat jij er bent.
Omdat kinderen erg goed zijn in het aanvoelen van stress zou je haar in Jip en Janneke taal kunnen voorbereiden op de komst van de baby door er met haar over te praten, dat ze bijvoorbeeld jou straks mag helpen. Je kunt haar spelenderwijs vragen wat dat voor haar betekent. Je zou samen kunnen gaan kijken naar speelgoed in de trant van de baby die komen gaat, dus een poppenwagen, een pop, een drinkflesje etc. Zo weet zij ongeveer wat er haar straks te wachten staat en kan ze alvast wennen aan de nieuwe situatie. Om verder niet teveel aandacht aan haar negatieve gedrag te besteden, zou je met haar haar leuke dingen kunnen gaan doen, een wandelingetje maken, eendjes eten geven, samen in bed kroelen en kinderverhaaltjes aan haar voorlezen, samen koekjes bakken of iets knutselen of plakken. Kennelijk verveelt je dochter zich ook een beetje. Door positieve aandacht te geven zal haar gedrag ongetwijfeld verbeteren. Succes!