hoe werkt een pgb als je een zoon hebt met de diagnose autisme

wat kan je met een pgb doen? waar kan je het voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bedenk goed wat je nodig hebt. Heb je nodig dat je gezin eens de kans krijgt om te ontspannen? Heeft je zoon extra begeleiding nodig voor bepaalde dingen? Wil je dat hij gericht traint (om b.v. zelfstandig ergens naar toe te kunnen met de fiets, of naar een clubje te kunnen), wil je dat hij inzicht krijgt in hoe hij z'n dag kan besteden?
Er zijn bureaus die, als jij eenmaal een PGB hebt, het regelwerk uit handen kunnen nemen. Ik ben daar geen voorstander van omdat er dikwijls torenhoge kosten berekend worden.

Enkele voorbeelden die ik uit de praktijk ken:

Logeerweekend
Sociale vaardigheidstraining
Dramatherapie
Sportclubjes of activiteiten met speciale begeleiding
Aangepaste sexuele voorlichting
Hulp bij het structueren van de dagelijkse taken
Een orthopedagoog om meer inzicht te krijgen in je eigen ik (b.v. door het toepassen van de methode 'ik ben speciaal')
Aangepaste vakanties

Op dit moment betalen wij er maandelijkse logeerweekends van en hulp bij het structuereren van de dagelijkse taken (= een mooi woord voor huiswerkplanning ) van.

Er is een website waar aanbieders van PGB-zorg en vragers van PGB-zorg elkaar kunnen vinden, zoekpgbzorg.nl
Verder kun je ook zoeken op Marktplaats, via je GGZ, bij zorgboerderijen enzovoorts.

Houd er rekening mee dat je met iedereen die je als zorgverlener aanstelt, een overeenkomst moet sluiten. Verder moet de zorgverlening een doel hebben en moeten er verslagjes gemaakt worden van de verleende zorg.

Per Saldo, de vereniging voor budgethouders, kan je heel goed helpen bij al je vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een persoonsgebondenbudget kun je gebruiken voor begeleiding, verzorging, coaching enz.

In feite krijg je een zakje geld mee en daar mag je zelf je zorg voor uitkiezen. Al koop je er een t.v. van.

op www.pgb.nl vindt alles over PGB
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een pgb kun je zelf je zorg regelen. Je krijgt elke maand van de zorgverzekeraar een bedrag overgemaakt waarmee je zorg kunt inkopen. Dat kan een beroepskracht zijn maar ook een kennis of familielid. Uiteraard moet je de betalingen verantwoorden. De administratie er omheen is nogal ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de folder "pgb en autisme" van
Per Saldo,
de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het persoonlijk budget is bedoeld om bijvoorbeeld een bevoegd cq gediplomeerde persoon aan te nemen om leuke activiteiten te doen met jou zoon. Of andere zorg in kopen daar waar nodig.Wat ten goede komt voor jou zoon. Jou zoon staat centraal in dit verband.
Door middel van een advertentie te plaatsen in jullie streekbllad of courant kan je opzoek gaan naar iemand die dat zou willen doen met jou zoon. Voorafgaand voer je natuurlijk eerst gesprekken , en kan je bespreken hoe vaak die persoon dat kan doen.
Ik wens je veel succes en ik hoop dat je een juiste persoon er voor kan gebruiken. Dan heb jij je handen vrij en kan jij je voor die uurtjes andere leuke dingen doen.