Mag een kind in een ander gezin (dan zijn/haar eigen gezin) wonen of moet het altijd gaan om een officieel, (netwerk)pleeggezin?

Mag een kind van 15/16 jaar in een ( door zichzelf of de ouders uitgekozen) gezin wonen of moet het altijd een (netwerk)pleeggezin zijn?
In dit geval wonen de ouders niet in NL, kind zou wel in NL gaan wonen, is hier geboren en heeft volgens mij nog NL paspoort.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als zowel de ouders als de (nieuwe) pleegouders in NL wonen is het in principe geen probleem zolang het kind op dezelfde school kan blijven. De biologische ouders houden dan wel de voogdij, maar dit is geen enkel probleem. Hierbij hoeft het niet per se om een officieel pleeggezin te gaan, volgens mij.

Mocht het zo zijn dat het kind naar een andere school zou moeten gaan omdat de twee gezinnen te ver uit elkaar wonen wordt het ingewikkelder, dan moet het wel gaan om een officieel pleeggezin.

Als het gaat om een gezin in BE en een gezin in NL (ongeacht in welke situatie) wordt het echt ingewikkeld. Of dit mogelijk is betwijfel ik, omdat je dan met de wetgeving te maken hebt van twee verschillende landen.
De enige maas hierin waar gebruik van gemaakt zou kunnen worden is als het kind op dezelfde school kan blijven en de gezinnen dus in de buurt van de grens wonen.
Dit geldt niet alleen voor gezinnen rond de grens BE/NL, BE/FR, BE/DU, en de grens NL/DU