Hoe leg je een kind van 8 uit dat er gen begrafenis is omdat het lichaam ter beschikking staat van de wetenschap?

De oma van een kind van 8 heeft haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld dus er komt geen begrafenis en geen afscheid hoe kun je dat het best uitleggen zonder de waarheid geweld aan te doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou je kind wel op de één of andere manier afscheid laten nemen, vraag hoe kind het wel, misschien met een ballon met een tekening eraan of iets dergelijks.

Antwoorden (3)

Je kunt zelf een afscheidsritueel doen met de familie/de kinderen als er helemaal niets wordt "georganiseerd" door de nabestaanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou dat het kind gewoon uitleggen.
Na overlijden staat oma haar hele lichaam af aan de wetenschap. Het anatomisch instituut geeft het lichaam niet terug aan de nabestaanden. Zij gebruiken het lichaam voor medisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Studenten leren daardoor veel over de bouw van het menselijk lichaam. Daarnaast zijn lichamen nodig voor medisch specialisten om nieuwe operatietechnieken te ontwikkelen.

Dit is voor een kind van 8 best te begrijpen.
Net zo goed als wanneer dat lichaam verbrand zou worden.......
of in de grond gestopt waar het verteerd wordt. Door de zuurstof in de grond en de bacteriën die in het lichaam aanwezig zijn, wordt het weefsel van alle organen vernietigd, worden de lichaamscellen afgebroken en laat de huid los. Daarna wordt het vet verteerd. Wat uiteindelijk overblijft zijn de schedel en de botten en wat stof (wat lijkt op het stof dat uit een rijpe paddenstoel komt).
Is dat makkelijker uit te leggen aan een kind?

Bovendien moet je maar afwachten of het lichaam door "de wetenschap" geaccepteerd wordt. Meestal is er meer aanbod dan vraag of zijn de omstandigheden niet goed.
En dan is er alsnog een crematie of begrafenis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor hele jonge kinderen is dit wel té uitgebreid lijkt mij.
Maar iedereen interpreteert het anders natuurlijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kind van 8 begrijpt het idd prima, gewoon uitleggen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe uitgebreid je iets wilt uitleggen aan een kind,
is afhankelijk van het kind en de vragen die het stelt.
Het is sowieso wel beter om het kind afscheid te kunnen laten nemen als hij/zij dat graag wil. Dan blijft het kind rustiger in het hoofd als je het gaat vertellen.

Verder kun je beter niets zeggen over wat er precies met haar lichaam gebeurt.. want jonge kinderen snappen het meestal niet of het maakt ze misschien overstuur.

Ikzelf zou iets zeggen als; 'Oma gaat ergens heen waar ze haar gaan onderzoeken, maar daarna kunnen we oma niet meer zien.'
En dan leg je het kind uit dat hij/zij zich geen zorgen hoeft te maken of dat het (misschien?) niet zo heel erg is.

Natuurlijk kan je het later wel vertellen

Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te weinig voor een kind van 8.... hoezo 'ergens' en hoezo 'onderzoeken' (dat lijkt meer op een pathologisch anatomisch onderzoek) en dan krijg je zeker de vraag: wat doen ze daarna met oma?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kleindochter zou dan in ieder geval veel meer
willen weten..........