Wat doe je als je uit veiligheidsoverwegingen je schoonouders niet wilt laten oppassen?

Iedere keer als we er op bezoek zijn, gebeuren er zaken die niet door de beugel kunnen. Voorbeeld: mijn zoontje was een maand of 6 (dus beweegt veel) en lag op de mat, schoonmoeder komt met twee koppen kokende thee, loopt over de mat (waar mijn zoontje ligt) en blijft boven hem staan praten met mij (Met kokende thee!!!). Voorbeeld 2: Mijn zoontje kon nog niet zelfstandig lang aan de tafel staan (maand 9), schoonmoeder zet hem ervoor en loopt zelf weg?!? Nu kan hij lopen (dus ook trappen wil hij op) Ze laat de deur naar de trap steeds openstaan, vindt het ok als mijn zoontje alleen binnen speelt en zelf buiten blijft (terwijl huis niet kind proof is en er vanalles in de mond geduwd kan worden). En Gaf mijn zoon vorige week een vork om mee te spelen, met het gevolg dat hij wilde rennen met de vork in de mond??!?!?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om de veiligheid van je kind! Wees doortastend, je kind zal het je later kwalijk nemen als hij brandwonden of littekens heeft omdat jij niet voor hem op durft te komen!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vertel jij dit ook aan je schoonouders? Mogelijk zijn ze al zo lang uit de kleine kinderen dat ze zich helemaal niet bewust van is.
Niemand is perfect maar het gaat wel om jou kind.
Als jij het je schoonmoeder niet verteld dat je het niet prettig vind. Hoe kan ze zichzelf dan bewust worden dat er weer een kleintje in huis is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boh, echt moeilijk inderdaad! Zeker omdat ik heel netjes wil blijven. Als mijn partner of ik iets zeggen in de richting van veiligheid (als we op bezoek zijn) wordt het afgedaan als een ernstige vorm van aanstel. Ik zie de dingen voor mijn ogen gebeuren en mijn schoonouders zeggen, stel je niet aan, of, daar wordt tie hard van. Ook eten toe stoppen terwijl wij aangeven dat we liever geen snoepjes/koekjes etc (vanwegen nog eten, of net al eentje gehad) wordt gewoon gedaan. Ik snap dat niemand perfect is, maar de veiligheid en wensen negeren is niet bevorderlijk voor mijn negatieve gevoel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gast158280 ook bedankt voor jouw antwoord!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gevaarlijk zeg dat met die hete thee!
Mijn broertje heeft toen hij klein was hete thee over zich heen gekregen,toen iemand er mee struikelde.
Mijn moeder zette hem gelijk onder de douche en het viel mee,maar hij had wel pijn.
Ik snap wel dat je ze niet wil laten oppassen ,niet normaal zeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@viridiflavus, wat een rare reactie. Niet alle ongelukken kunnen worden vermeden, maar het lijkt me voor een volwassene een plicht om de veiligheid van een klein kind zo veel mogelijk, binnen alle redelijkheid, te waarborgen. Ik vind dat je wel heel makkelijk denkt over dit soort kwesties.
Een familielid van mij is omgekomen bij een val van de trap. Lang niet alle ongelukken lopen goed af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Laurena en @viridiflavus bedankt voor jullie reactie!! Ondanks dat ik het zeer op prijs stel dat ik een eerlijke en ongezouten mening krijg en ik het natuurlijk ook wil horen als ik geen gelijk over mijn gevoel heb, kan ik me niet vinden in je feedback @viridiflavus. Laurena, dank je voor je oppeppend berichtje, dat wederom mijn gevoel versterkt. Ik bedank @kruidenvrouw dan ook zeer voor de feedback omdat zij aangeeft hoe ik me ook voel.

Het beste antwoord

Dit bespreek je met je partner, het kind van je schoonmoeder, niet jij, maar hij of zij, zal zijn of haar moeder hierover moeten aanspreken. Als jij niet wil dat zij op je kind past, dan moet je in overleg met je partner een andere oppas regelen, het is geen plicht opa's en oma's op te laten passen. Ook als oma vraagt waarom zij nooit op mag passen is het de taak van je partner haar de reden te vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!!! Er wordt inderdaad naar gevraagd, op een heel pinnige manier waarom zij nooit mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is begrijpelijk dat het niet leuk is voor oma en opa als ze nooit op hun kleinkind mogen passen, zeker als de andere grootouders dat wel mogen. Laat je partner dit oplossen, met je kind discusseer je anders dan dan met de man/vrouw van je kind, van je eigen kind kun je meer hebben. Als jij dat doet dan is de kans op ruzie vele malen groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Crea, en mijn partner zal dit inderdaad moeten bespreken. Ik zou het graag anders zien, maar niet voordat de veiligheid in acht wordt genomen. Moeilijk, zeker omdat het wordt afgedaan als onzin. Er wordt dan nog even bijgezegd dat, als wij er niet bij zijn, we toch niet weten wat er gebeurd. Ik ga er minimaal 2x per week heen en dan enkele uren zodat ze veel tijd met hem kunnen doorbrengen. Iets wat er nog meer werd gezegd, dat me bezorgd maakt is, dat mijn schoonmoeder mijn zoon in bed wil leggen en dan rustig zelf naar de winkel kan gaan. Iets waar ik het niet mee eens ben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig dat je zo vaak op bezoek gaat, dan doe je ze toch niets tekort? Ik liet zelf de kinderen ook niet thuis als ik even weg moest, zelfs niet met babyfoon oppas (stel dat er brand uitbreekt, dan reageert de buurvrouw te laat). Ik zag ook altijd gevaren, wat heel natuurlijk is voor een moeder. Je eigen gevoel is goed, daar moet je op vertrouwen en je schoonouders hebben dat te respecteren, hopelijk denkt je partner hier ook zo over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn dank is groot Crea, niet alleen voor dit antwoord maar de verdere bemoedigende reacties. Het thema is voor mij natuurlijk nog niet afgesloten maar ik voel me wel sterker t.a.v. mijn gevoel en het volgen ervan. Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Dan zoek je op korte termijn een andere oppas.

Verder vertel je op een rustig moment dat je je grote zorgen maakt over de manier waarop je schoonouders omgaan met je kind en dat je het bij hen niet veilig (genoeg) vindt voor je kind.